طلاق بائن چیست و نقش وکیل خانواده در طلاق بائن به چه صورت است؟

طلاق بائن طلاقی است که مرد در زمان عده، بدون عقد نمی‌تواند به زن خود رجوع کند. برای آشنایی بیش‌تر با

توسط ABESTANEWS در 2 آبان 1400

طلاق بائن طلاقی است که مرد در زمان عده، بدون عقد نمی‌تواند به زن خود رجوع کند. برای آشنایی بیش‌تر با این طلاق در ابتدا به معانی طلاق و انواع طلاق می‌پردازیم. اما نکته مهم استفاده از تجربه و تخصص وکیل خانواده در امر طلاق است که نباید فراموش شود.

همان‌طور که می دانید طلاق به معنی جداشدن زوجین و از بین رفتن پیوند زناشویی است و همانند عقد، طلاق نیز با جاری شدن صیغه طلاق انجام می‌شود.

در مورد انواع طلاق باید گقت طلاق در دو نوع بائن و رجعی است. در طلاق رجعی، در ایام عده، مرد فرصت آن را دارد که مجددا برای آغاز زندگی مشترک با همسرش به او مراجعه کند. رجع به معنای مراجعه است و حق رجوع که حق بازگشت مرد به زن خویش است در طلاق رجعی موجود است.

اما طلاق بائن، طلاقی است که مرد در مدت عده نمی‌تواند بدون جاری کردن صیغه عقد، مجددا به همسر خود بازگردد. طلاق بائن شرایطی دارد که با طلاق رجعی متفاوت است. در این نوع طلاق مرد دیگر امکان مراجعه مجدد برای ادامه زندگی با همسرش را نخواهد داشت و پس از جاری شدن صیغه طلاق، زن به مرد محرم نبوده و باید در مدت عده در منزل دیگری سکونت داشته باشد.

معنای عده

عده به این معناست که زن پس از جاری شدن صیغه طلاق، به مدت ۳ بار دوران پریود و به عبارتی تا ۳ بار عادت ماهیانه دیدن نباید ازدواج مجدد داشته باشد (در حالت معمول ۳ ماه طول می‌کشد). طلاق بائن نیز طلاقی است که مرد در این مدت (مدت عده) نمی‌تواند به همسرش رجوع کند و اگر چنین قصدی داشته باشد باید او را به عقد خویش درآورد.

طلاق بائن در چه مواردی رخ می دهد و وکیل خانواده متخصص چه کمکی می تواند بکند؟

برای این‌که بدانید موارد طلاق بائن در مورد شما صدق می‌کند یا خیر حتما قبل از اقدام به هر کاری با وکیل امور خانواده متخصص در طلاق مشورت نمایید. اما موارد طلاق بائن عبارتند از:

  • طلاق یائسه: اگر مردی زن خود را در حالی که یائسه است طلاق دهد طلاق از نوع بائن بوده و مرد نمی‌تواند در زمان عده، به وی مراجعه کند. یائسه همان‌طور که می‌دانید زنی است که دیگر قدرت باروری خود را از دست داده و عادت ماهیانه نمی‌بیند.
  • طلاق قبل از نزدیکی: اگر مردی پیش از نزدیکی به همسر وی را طلاق دهد، دیگر نمی‌تواند در مدت عده به وی رجوع کند. مگر با جاری کردن مجدد صیغه عقد.
  • طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد: طلاق بائن مبارات از طلاق‌هایی محسوب می‌شود که زن و مرد (به صورت دوطرفه) از یکدیگر کراهت و تنفر داشته باشند. اما طلاق خلع زمانی است که زن به سبب کراهت از زوج در مقابل مالی که به شوهر می‌‌دهد طلاق می‌‌گیرد اعم از این‌که آن مال‌ عین مهر یا معادل آن و یا بیش‌تر و یا کم‌تر از مهر زن باشد.
  • سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید، اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید: اگر مردی زن خود را طلاق دهد و در مدت عده به وی رجوع کند و مجددا وی را طلاق دهد و باز در مدت عده به وی رجوع کند و بخواهد برای بار سوم وی را طلاق دهد این طلاق از نوع بائن خواهد بود که در اصطلاح عامیانه به ان سه‌طلاقه کردن می‌گویند و به مرد، اجازه رجوع در مدت عده داده نمی‌شود لذا باید پس از وقوع طلاق بائن، همسر خود را به عقد نکاح خویش درآورد.

نکته: طلاق توافقی و طلاقی که زن در آن وکالت طلاق از شوهرش دارد، نیز طلاق بائن است. علت این‌که این نوع طلاق نیز بائن است به این دلیل است که زن با مشقت و دردسر فراوان طلاق گرفته و اگر شوهر بتواند در زمان عده به زنش رجوع کند در واقع تمام کارهای حقوقی صورت گرفته از سمت زن بی‌فایده است. برای این‌که تمام دوندگی‌های زن یا وکیل وی برای جدایی بلااثر نباشد، این نوع طلاق بائن شمرده می‌شود. 

در مطالب گفته شده ضرورت حضور یک وکیل خانواده را به خوبی می توانید بفهمید اما در ادامه به نقش وکیل امور خانواده در طلاق بائن بیشتر اشاره می کنیم.

نقش وکیل خانواده در طلاق از نوع بائن

موارد و شروط طلاق بائن و شرایط رجوع مجدد به همسر در زمان عده گیج کننده است و نیاز دارد تا با یک وکیل خانواده خبره در زمینه امور طلاق صحبت نمایید. در واقع وکیل امور خانواده به شما می‌گوید که انواع طلاق اعم از طلاق رجعی و طلاق بائن چه معنا و مفهومی دارد و کدام راه را در پیش بگیرید به نفع شما خواهد بود. بنابراین بدون مشورت با وکیل خانوادگی اقدام به کاری نکنید. اگر می خواهید در مورد طلاق غیل=ابی بیشتر بدانید از لینک زیر به بخش مربوطه مراجعه کنید:

 

https://www.zibashahr.com/1400.06/19372.html

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن