کارایی مشاوره حقوقی در موضوع مطالبه مهریه

مهریه حقی است که با جاری شدن عقد و نکاح برای زوجه به وجود می‌آید و معمولا میزان مهریه با توجه به توافق خا

توسط ABESTANEWS در 18 آبان 1400

مهریه حقی است که با جاری شدن عقد و نکاح برای زوجه به وجود می‌آید و معمولا میزان مهریه با توجه به توافق خانوده‌های زوجین و میزان توان مالی زوج تعیین می‌شود. اما گاهی بنا به شرایطی زن قصد مطالبه مهریه خود را دارد که بهتر است قبل از هر اقدامی با مشاوره حقوقی در این زمینه، اطلاعات و آگاهی‌های لازم را به دست آورد.

مهریه و شرایط استفاده از مشاوره حقوقی در آن

همان‌طور که می‌دانید مهریه مالی است که شوهر با عقد نکاح متعهد می‌شود آن را به زوجه پرداخت کند. مهریه در سند رسمی ازدواج قید می‌شود. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که مهریه باید چیزی باشد که در بین مسلمانان مالیت داشته باشد، مثلا شراب را نمی توان مهریه قرار داد.

درنتیجه مهریه می‌تواند پول نقد، سکه و طلا، اموال منقول و غیر منقول و حتی انجام کار خاصی بر ذمه شوهر باشد. ازطرف دیگر مهریه باید کاملا مشخص و معین باشد و ابهامی در آن نباشد.

برای اینکه از موارد مورد قبول مهریه در قانون آگاه شوید بهتر است مشاوره حقوقی تخصص در زمینه مهریه را از یک مشاور حقوقی متخصص و باتجربه دریافت کنید. چراکه متاسفانه تعداد مراجعات به دادگاه‌ها و دادسراها برای مشکلات ناشی از مهریه بسیار زیاد است.

بنابراین حتی قبل از ازدواج و تعیین مهریه حتما با مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در زمینه مهریه صحبت نمایید.

کمک از مشاور حقوقی برای نحوه مطالبه مهریه

زوجه (زن) برای مطالبه مهریه خود از دو راه دارد: یکی این‌که به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه بدهد. راه دوم این‌که به دفترخانه ازدواجی که عقد در آن انجام شده مراجعه کرده و  برای صدور اجرائیه مهریه درخواست بدهد.

به عبارت دیگر از آنجا که مهریه در سند ازدواج درج می‌شود و سند ازدواج یک سند رسمی و لازم‌الاجراست، باید بدانید از ویژگی‌های این اسناد این است که هم از طریق اداره ثبت و بدون مراجعه به دادگاه قابل وصول هستند و هم از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی.

تشخیص راهی که شما را زودتر به نتیجه برساند موضوعی تخصصی و دقیق است که بهتر است قبل از هر اقدامی با مشاوره حقوقی از یک مشاور حقوقی متخصص کمک بخواهید و بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

برای مطالبه مهریه زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده یا دایره اجرای ثبت ( که در اداره ثبت اسناد محل وقوع ازدواج  قرار دارد)، مهریه خود را مطالبه کند. اگر مهریه زن وجه نقد یا معادل آن سکه و طلا باشد، باید سند ازدواج را همراه داشته و به دفتر ازدواج و سپس دایره اجرای ثبت مراجعه کند.

با مراجعه به این واحد، درفرمی مخصوص تقاضای شروع عملیات از سوی زوجه داده می‌شود. هزینه این دادخواست به اندازه 5 درصد هزینه اجرایی است که زوجه می‌پردازد اما بعدا این هزینه از شوهر اخذ خواهد گردید.

با درخواست زوجه، ابلاغیه‌ای برای مرد ارسال می‌شود که 10 روز مهلت خواهد داشت تا طلب همسر خود را پرداخت نماید.

البته همانطور که گفتیم نحوه دادخواست و انتخاب روش مطالبه مهریه را بهتر است با کمک مشاوره حقوقی تخصصی انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

عدم پرداخت مهریه توسط مرد و مشاوره حقوقی در این مورد چه کمکی می کند

اگر در مدت تعیین شده 10 روزه شوهر دین خود را نپردازد، زن می‌تواند با معرفی اموال و دارایی شوهر به اجرای ثبت، تقاضای توقیف اموال وی را نماید. همین طور زن می‌تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حساب‌های بانکی او را توقیف کند.

زن همچنین می‌تواند تقاضای توقیف حقوق شوهر خود را از سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی و یا خصوصی بنماید. در این صورت اگر شوهر متاهل باشد یعنی زن و مرد از یکدیگر جدا نشده باشند، تا میزان یک چهارم حقوق و چنانچه اگر زن و شوهر از یکدیگر جدا شده باشند نیز یک سوم آن را توقیف کند.

اما از آنجا که قانون پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و برای این‌که جلوی هرگونه مشکلی در این زمینه گرفته شود و افراد به بهترین نتیجه برسند، بهتر است با مشاور حقوقی باتجربه و خوب در این زمینه مشورت کنید.

چند نکته در مورد مطالبه مهریه از نظر مشاوران حقوقی

  • برای محاسبه مهریه سکه یا طلا، قیمت روز مطالبه آن‌ها یعنی روزی که زن آن را از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه کرده باشد، ملاک اجرای قانونی حکم است.
  • اگر زوجه از پرداخت هزینه دادرسی ناتوان باشد، وی می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را به پیوست دادخواست مهریه ارائه دهد.
  • درصورتی که زن مهریه را مطالبه کند و مرد مدعی  باشد آن را قبلا به زن پرداخت کرده است، باید حسب مورد یا با تقدیم لایحه پاسخ به ادعای مطالبه مهریه به دادگاه یا تقدیم دادخواست ابطال اجراییه اقدام لازم را انجام دهد.
  • مهریه در عقد موقت و دائم به لحاظ کیفیت و کمیت تفاوت ندارد. آن‌چه که بین این دو تفاوت ایجاد می‌کند، تاثیر مهریه در شکل‌گیری عقد است. به این صورت که اگر در ازدواج موقت مهریه تعیین نشود، عقد صحیح نیست. اما در عقد دائم تعیین مهریه برای صحت عقد ضروری نیست.
  • به حکم قانون زن می‌تواند تا قبل از اینکه مهریه خود را دریافت کند، تمکین خاص نکند.

موارد و نکات ریز و درشت در مورد مهریه و مطالبه آن بسیارزیاد است و در یک مطلب نمی‌گنجد. بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم برای اینکه بهترین نتیجه را در موضوع مطالبه مهریه به دست آورید حتما مشاوره حقوقی را انجام دهید.

 

با پیشرفت تکنولوژی موسسات حقوقی نیز اقدام به ارائه انواع خدمات مشاوره حقوقی نموده‌اند. ازجمله مشاوره حقوقی حضوری، تلفنی یا آنلاین. بنابراین نگران مسافت و دوری خود نباشید. شما در هر کجا که باشید به راحتی می‌توانید با بهترین مشاوران حقوقی و وکلای امور خانواده مشاوره حقوقی تخصصی در مورد مهریه داشته باشید.

آخرین مطالب