معرفی استاندارد های ناودانی فولادی

پروفیل ناودانی یک مقطع فولادی باز است که با توجه به ساختار های متنوع ظاهری و عملکرد های فنی که دارد، جزء محص

توسط ABESTANEWS در 12 شهریور 1401

پروفیل ناودانی یک مقطع فولادی باز است که با توجه به ساختار های متنوع ظاهری و عملکرد های فنی که دارد، جزء محصولات با مقاومت بالا و کاربردی در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی محسوب می شود. این پروفیل تشکیل شده از دو بخش باله و یک بخش میانی به نام جان می باشد که بصورت نود درجه با دو بخش کناری خود قرار گرفته است. با توجه به انواع مختلفی که این محصول دارد، کاربرد های آن نیز تفاوت هایی با هم داشته و یکی از علل تقاضای زیاده آن همین مورد است.

از آنجایی که امروزه از این پروفیل باز در صنایع مختلف از جمله ساخت سازه و فونداسیون استفاده می شود، موضوع این مقاله را به این محصول فولادی پر فروش در بازار کشور و استاندارد های آن نیز اختصاص داده ایم و به همین دلیل باید اشاره کنیم که ظاهر این پروفیل های باز نمای هندسی در زبان انگلیسی U است. عموماً این پروفیل های باز در ساخت فونداسیون ها و قاب های سازه های مختلف کاربرد فراوانی دارند.

نکته دیگری که در ساخت این مقطع وجود دارد این است که علاوه بر فولادهای کربن دار برای افزایش استحکام و روکش گالوانیزه، از کامپوزیت های آلومینیوم و پلیمری نیز استفاده می شود و بسته به این موارد، ناودانی در انواع و اشکال تولید و عرضه می شود که هر کدام دارای کاربرد خاص خود می باشد. کاربرد و با توجه به نوع آنها دارای ابعاد، ویژگی ها و وزن خاصی می باشند که باعث ایجاد انواع ناودانی و کاربرد آنها در صنایع مختلف شده است. علاوه بر کاربردهای مختلف، قیمت ناودانی ها نیز با توجه به این انواع متفاوت است.

اشکال مختلف ناودانی فولادی در بازار کشور

بطور کلی ناودانی ها در دو شکل متفاون ساده و مشبک در بازار آهن آلات و مقاطع فولادی کشور یافت می شوند که هر کدام دارای عملکرد منحصر به فرد خود می باشد. ناودانی های ساده معمول ترین اشکال موجود در بازار محصولات فولادی کشور می باشند که کاربرد های بیشتری نیز به دلیل استحکام بیشتر نسبت به نوع دیگر دارند. ورق های گرم تشکیل دهنده این نوع ناودانی ها دارای دارای سایز 8 تا 16 بوده و ارتفاع آن ها نیز 30 تا 400 میلی متر می باشند.

ناودانی های مشبک نیز نوع خاصی از این پروفیل ها می باشند که با توجه به ساختار ظاهری منحصر به فرد خود عمدتا در معماری و بخش دکوراتیو ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرد. گفتنی است که این نوع ناودانی به روش های نورد گرم و نورد سرد قابل تولید می باشد. قیمت روز ناودانی در بازار با توجه به ساده یا مشبک بودن تفاوت های برای مشتریان خواهد داشت و باید هنگام خرید این محصولات به نوع کاربری خود توجه کرده و سپس ناودانی متناسب با آن را تهیه نماییم.

استاندارد ناودانی فولادی

هر یک از مقاطع فولادی تولید شده دارای استاندارد های خاصی می باشند که باید طبق آن ساخته شده و در صورت تایید کیفیت به بازار عرضه شوند، به همین منظور تولید ناودانی نیز دارای استاندارد هایی است که کلیه تولید کننده ها باید آن ها را در تولیدات خود لحاظ نمایند.

ناودانی با سه استاندارد در جهان تولید می شود:

استاندارد اروپایی DIN-1026 یا UPN و UNP

استاندارد مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3

استاندارد فرانسه NF A 45-255نآن آ

به طور کلی می توان گفت ناودانی ها از نظر کاربرد U و C تعریف می شوند که بر اساس کاربرد ناودانی در کشور دو استاندارد UPN و UPE در نظر گرفته شده است که تفاوت این دو استاندارد در بال های مورد استفاده در هر یک از این دو مورد.

استاندارد UPE دارای بال های موازی است و مخصوص ناودانی های C است، اما استاندارد UPN دارای باله های مخروطی است و برای ناودانی های U و همچنین ناودانی های اروپایی UPN در مقایسه با ناودانی های موجود استفاده می شود. در کشور رولپلاک ها سنگین تر هستند و عمدتاً در پروژه های صنعتی بزرگ استفاده می شوند.

وزن ناودانی اروپایی (DIN-1026 یا UPE و UPN) نسبت به سایر انواع این محصول سنگین تر و ضخیم تر است. از ناودان ها به صورت جفت در ساخت خرپا، ستون و به صورت تکی در ساخت تیر و بادگیر استفاده می شود. آیا او دارد از UNP به صورت جفت و باکس در ساخت ستون و خرپا و به صورت تکی در ساخت بادبند و تیرآهن استفاده می شود. پروفیل UNP بر اساس استاندارد اروپایی DIN-1026 و از سایز 30 تا 400 تولید و عرضه می شود.

آخرین مطالب