وکیل ملکی، حیطه‌ی کاری آن ها و انواع دعاوی ملکی

وکیل ملکی کیست؟ وکلای ملکی با توجه به مشکلات پیش آمده در موضوعاتی از قبیل دعاوی اموال غیر منقول ( به اموالی ن

توسط ABESTANEWS در 27 دی 1400

وکیل ملکی کیست؟

وکلای ملکی با توجه به مشکلات پیش آمده در موضوعاتی از قبیل دعاوی اموال غیر منقول ( به اموالی نظیر زمین، خانه و ... که به هیچ عنوان امکان نقل و انتقالات آن میسر نیست) و دیگر عناوینی از این دست می توانند به صورت کاملا تخصصی و قانونی به حل و فصل مشکلات ذکر شده بپردازند. در این مقاله به بررسی انواع دعاوی ملکی و حیطه‌ی فعالیت وکلای ملکی خواهیم پرداخت تا متوجه شوید که در چه زمان‌هایی باید به وکلای ملکی مراجعه کنید.

بهترین وکیل املاک کیست؟

با توجه به گستردگی دعاوی ملکی، وکیل متخصص املاک بایستی از پیچیدگی های موضوعات مربوط به این پرونده ها اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند به درستی احقاق حق کند و حق شما را پس بگیرد. همچنین وکیل ملکی با اشرافیت به آیین نامه ها و قوانین مربوط به املاک و مستغلات، می تواند تمام جوانب موضوع دعوا را سنجیده و بر حسب مورد موکل خود به دفاع از او بپردازد.

لزوم دریافت وکیل املاک در چیست؟

وجود قوانین و آیین نامه های متعدد سبب شده تا حوزه‌ی تخصصی وکالت ملکی با پیچیدگی های بسیاری رو به رو باشد. همچنین لزوم دریافت وکیل ملکی با توجه به قوانین گسترده و پیچیده، بسیار حس می شود. به عنوان مثال تنها وکلای ملکی مجرب می توانند تشخیص دهند که در چه پرونده هایی بایستی از قانون 100 شهرداری استفاده کنند و در چه پرونده هایی می توانند به ماده‌ی شماره 64 قانون مالیات های مستقیم استناد کنند. علاوه بر این وکلای ملکی خبره و با تجربه که دانش و اطلاعات کافی در زمینه‌ی حرفه‌ی وکالت دارند می توانند در زمین های مختلف به موکلین خود مشاوره دهند و آنها را با تمام جوانب موضوع آشنا سازند.

انواع دعاوی ملکی

دعاوی ملکی بر حل اختلاف و مشکلات ملکی پیگیر می شوند. در پرونده های ملکی انواع مختلفی وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. دعاوی ملکی حقوقی

  2. دعاوی ملکی ثبتی

  3. دعاوی ملکی کیفری

منظور از اموال غیر منقول، مواردی از قبیل خانه، زمین، باغ و آپارتمان است که امکان جا به جایی آن به صورت فیزیکی وجود ندارد. وکیل ملکی قادر است به صورت کاملا حرفه‌ای و تخصص به مشکلات افراد در این زمینه رسیدگی کند و تلاش می کند تا با ارائه طرح دعوا و دفاعیه مناسب در خصوص دعاوی ملکی، از حقوق موکل خود به بهترین نحو ممکن دفاع کند.

منظور از دعاوی ملکی چیست؟ 

منظور از دعاوی ملکی، پرونده هایی است که در آن ها به موضوع اموال غیر منقول که دارای جنبه حقوقی، کیفری و یا ترکیبی از آن ها است، پرداخته می شود. به عبارت دیگر، برای امور املاک، اراضی و مستغلات، ممکن است دعاوی مطرح شود که بهتر است برای حل آن ها از یک وکیل مجرب و دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه املاک و مستغلات، درخواست بررسی و پیگیری شود.

حیطه فعالیت وکیل ملکی

وکلای املاک و مستغلات در امور حقوقی مربوط به املاک، از معاملات فروش تا اختلافات بین طرفین تخصص دارند. وکیل ملکی قبل از بسته شدن قرارداد مشارکت، از طرف شما کلیه مدارک را بررسی و در صورت وجود هرگونه مشکل و یا ایراد در اسناد و املاک، توصیه های لازم را خواهد داشت. بنابراین، وکیل املاک مدافع منافع شما در زمینه املاک و مستغلات است. وکیل املاک، کلیه اسنادی را که در اختتامیه خرید املاک امضا شده است، تهیه و یا از منظر حقوقی بررسی می کند. در واقع، وکیل املاک و مستغلات در کلیه مراحل خرید ملک حضور دارد تا منافع خریدار (یا فروشنده) را حفظ کند و پس از آن نیز در اجاره ملک، تخلیه، تنظیم قرارداد هایی از قبیل صلح و هبه املاک و یا طرح و دفاع از دعاوی‌ مختلف در کنار موکل خود و همراه او خواهند بود.

توجه کنید که وکیل دعاوی ملکی اگرچه می تواند در دیگر دعاوی مثل دعاوی خانوادگی و ... نیز وکالت افراد را به عهده بگیرد اما ترجیح می دهد که به صورت تخصصی بر روی دعاوی ملکی کار کند. در ادامه حیطه کاری دعاوی ملکی را نام خواهیم برد:

  1. ابطال قرارداد اجاره و تخلیه املاک استیجاری

  2. رفع مزاحمت از ملک و تقسیم اموال مشاع

  3. اخذ پایان کار

  4. تعدیل اجاره بها

  5. افراز ملک

  6. خلع ید

  7. مطالبه به اجرت المثل ایام تصرف

  8. کلاهبرداری و جعل سند

  9. تصرف عدوانی

قانون املاک و مستغلات چه چیزهایی را پوشش می دهد؟

لازم است که بدانید قانون املاک و مستغلات شامل خرید و فروش، رهن و اجاره املاک و مستغلات و کلیه دعاوی دادگاه ها یا دادسراها در خصوص املاک به معنی زمین و هر نوع ساختار وابسته به آن مطرح می شود، است. همچنین، موضوعات حقوقی مربوط به هر چیزی مانند وسایل و لوازم جانبی که به ملک یا سازه ها متصل شده باشد، را نیز در بر می‌ گیرد.

آخرین مطالب