نقش وکیل امور خانواده در خسارات ناشی از برهم خوردن نامزدی

نامزدی قبل از ازدواج با هدف آشنا شدن خانواده و به خصوص پسر و دختر انجام می شود تا یکدیگر را بیش‌تر شناخته

توسط ABESTANEWS در 14 مهر 1400

نامزدی قبل از ازدواج با هدف آشنا شدن خانواده و به خصوص پسر و دختر انجام می شود تا یکدیگر را بیش‌تر شناخته و از روحیات و اخلاقیات هم آگاهی بیش‌تری به دست آورند. خانواده ها ترجیح می دهند فرزندانشان مدتی را نامزد باشند تا در صورت داشتن تفاهم و فراهم شدن شرایط، ازدواج کرده و به قول معروف زیر یک سقف بروند.

برگزاری نامزدی در کشور ما و در شهرها و فرهنگ های مختلف متفاوت است. آداب و رسوم شهرها و روستاها با یکدیگر فرق داشته و بنابراین مراسمی هم که برگزار می شود متفاوت خواهد بود.

اما دوران نامزدی همیشه هم شیرین و به یاد ماندنی نیست و ممکن است حتی به ازدواج نیز ختم نشود. در این صورت دختر و پسر ممکن است برای برهم خوردن نامزدی و خسارات ناشی از این اتفاق دچار ضرر و زیان مادی زیادی شوند بنابراین برای جبران خسارت اقدام نمایند.

ولی بهتر است قبل از اقدام به هرکاری با یک وکیل خانواده خوب مشورت کرده و با توجه به توصیه های او تصمیم بگیرید و درست ترین کار را انجام دهید.

جایگاه نامزدی در قانون

ذکر این نکته به نظر می رسد که ضرروی باشد از نظر قانونی در دوران نامزدی طرفین هیچ وظیفه زن و شوهری نسبت به یکدیگر ندارند. معمولا خانواده ها از آنها می خواهند هیچگونه رابطه جنسی در این دوران با یکدیگر نداشته باشند، دختر نیز حق دریافت نفقه ندارد و محل سکونت وی در منزل پدری است اما براساس آداب و رسوم در این دوران به طبع هدایایی از طرف هر یک از دختر و پسر یا خانواده های آنها برای طرف مقابل تهیه می شود، اما دختر مهریه ای ندارد.

خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی

برطبق ماده ۱۰۳۵ وعده نکاح و ازدواج (یا همان نامزدی) در زوجین ایجاد علقه نمی کند. بنابراین با استناد به ماده مذکور وعده ازدواج الزام آور نیست و همچنین تعهد به ازدواج هم نمی تواند الزام آور باشد چرا که واژه وعده شامل تعهد هم می شود.

براساس ماده ۱۰۳۶ قانون مدنی امکان مطالبه خسارت برهم زدن نامزدی به وسیله یکی از نامزدها مورد پیش بینی قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین شرایط امکان مطالبه ضرر و خسارت برهم زدن نامزدی آن است که نامزدی بدون هیچگونه دلیل قانع کننده ای به هم خورده باشد و کسی که نامزدی را به هم زده است، دلیل خصوصی برای بهم زدن نامزدی نداشته باشد.

براساس همین ماده از اصلی‌ترین دلایل ادعای خسارات برهم زدن نامزدی و زیانها در اثر به هم خوردن نامزدی آن است که نامزدی بدون دلیل بهم بخورد و فردی که نامزدی را بهم زده است، دلیل موجهی برای برهم زدن نامزدی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: استفاده از توانایی های وکیل امور خانواده در تعیین شروط ضمن عقد

تعیین وجه التزام در صورت برهم خوردن نامزدی

تعیین وجه التزام برای بر هم زدن نامـزدی نیز صحیح نیست چرا که نوعی اجبار غیرمستقیم به عقد است. اما در خصوص سوء استفاده طرفین در حق بر هم زدن نامزدی و یا تقصیر یکی از طرفین و ورود خسارت به دیگری دعوای مسئولیت قابل طرح خواهد بود. و برای اینکه بتوانید خسارت ناشی از بر هم زدن نامزدی را تمام و کمال دریافت نمایید بهتر است از یک وکیل خانواده متخصص مشورت گرفته و یا طرح و پیگیری این دعوا را به وکیل خانواده بسپارید.

مطالبه خسارت ناشی از برهم خوردن نامزدی

براساس قانون حمایت از خانواده مسبب ۱۳۹۱ هر یک از طرفین  می تواند در صورت به هم خوردن نامـزدی  هدیه هایی را که به یکدیگر یا پدر و مادر طرف مقابل داده اند، پس بگیرند. چنان‌چه عین هدیه ها موجود نباشد نسبت به هدایایی که معمولا قابل نگهداری است مستحق دریافت قیمت آن است مگر این‌که آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر از بین رفته باشد.

در خصوص هدایای مصرف شدنی نیز باید گفت این هدایا به طور قطع بخشیده می شوند و در صورت مصرف و موجود نبودن کسی که هدیه را به دیگری داده باشد نمی تواند قیمت آن را مطالبه کند. اما اگر نامزدی بدون علت موجه به هم خورده باشد هدیه دهنده می تواند به عنوان خسارت و به موجب قانون مسئولیت مدنی بهای آن را دریافت کند.

اگر در دوران نامزدی عکس و فیلمی رد و بدل شده باشد طرفین می توانند آن را مطابه کنند اما اگر از بین برود از این بابت نمی توان طلب خسارت کرد.

اگر در طول دوران نامزدی یکی از طرفین فوت کند هدایای دوران نامزدی را نمی توان پس گرفت مگر با توافق طرفین و همین‌طور در صورت موجود بودن عین هدایا.

چرا به وکیل خانواده در زمینه خسارت مربوط به برهم خوردن نامزدی نیاز است؟

به چند دلیل باید از قبل با وکیل خانوادگی مشورت کنید.

  • در مطالبه خسارت برهم خوردن نامزدی بهتر است یا وکیل امور خانواده مشورت کرده و طبق نظر و صلاحدید وی اقدام نمایید.
  • استرداد هدایا یا دریافت بهای آنها: همین‌طور شما می توانید قبل از هر اقدام، پاسخ یا طرح دعوی با یک وکیل امور خانوادگی متخصص در زمینه استرداد هدایای نامزدی یا دریافت وجه آنها تماس گرفته و مشورت نمایید.

تعیین وجه التزام: اگر در این زمینه که آیا می توانید برای تعیین وجه التزام اقدام کنید یا نه بهتر است با یک وکیل خانواده خوب و با تجربه مشورت نمایید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن