نقش مشاوره حقوقی در مطالبه چک بلامحل

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که از شخصی برای فروش چیزی به جای پول چک دریافت کنید. زمان وصول چک به بانک مراج

توسط ABESTANEWS در 18 آبان 1400

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که از شخصی برای فروش چیزی به جای پول چک دریافت کنید. زمان وصول چک به بانک مراجعه کرده و می‌بینید که حساب شخص بدهکار موجودی ندارد. باید چه کنید؟ آیا در راه وصول چک به مشاوره با مشاور حقوقی نیاز دارید؟ تا انتها با ما همراه باشید.

معنا و مفهوم چک بی‌محل یا بلامحل

چک بی‌محل یا چک برگشتی به نمونه‌ای از چک‌های صادر شده گفته می‌‌شود که به خاطر عدم موجودی کافی در حساب صادرکننده، وصول نمی‌شوند.

چرا باید با مشاوره حقوقی در زمینه وصول چک برگشتی مشورت کنیم؟

معمولا بسیاری از پرونده‌های موجود در مراجع قضایی مربوط به این نوع از پرونده‌ها یعنی وصل چک‌های بلامحل است. چک بلامحل در سال‌های اخیر رواج بیش‌تری در معاملات پیدا کرده است. مشکلات اقتصادی و بعضا ورشکستگی صادرکننده چک باعث می‌شود تا روزبه‌روز به تعداد چک‌های برگشتی اضافه شود. 

دراین میان عده‌ای نیز به عمد با توجه به این‌که به اندازه کافی پول برای وصول چک دارند، اما از پرکردن موجودی حساب بانکی خود خودداری می‌کنند و حساب خود را خالی نگه می‌دارند. به همین دلیل تشخیص این‌که چرا صادرکننده چک موجودی ندارد ممکن است پیچیده باشد. 

اما نیازی به نگرانی نیست. چرا که موضوعات مربوط به چک بی‌محل به راحتی با مشورت با مشاور حقوقی و حتی ارجاع به یک وکیل کیفری روشن می‌شوند. بدین ترتیب معمولا افرادی که می‌خواهند اقدام به بررسی پرونده‌های مربوط به چک برگشتی و یا بلا محل کنند، نیاز به راهنمایی و مشاوره با مشاور حقوقی دارند.

از سوی دیگر معمولا چک‌های بسیار مختلفی در بازار وجود داشته و بین مردم مورد معامله قرار می‌گیرد. برخی از چک‌ها معمولا از نظر قانونی قابل پیگیری بوده و می‌توان در مراجع قضایی پیگیری کرد زیرا تضمین آن‌ها توسط دارنده چک صادر شده است. اما برخی چک‌ها مانند چک تضمین‌شده را نمی‌توان پیگیری کرد چراکه تضمین این نوع چک‌ها توسط بانک انجام شده است.

در بسیاری از پرونده‌هایی که پس از طرح دعوا به شکست منجر می‌شوند افراد بدون اطلاع حقوقی و آشنایی با قوانین اقدام به طرح دعوی یا دفاع از خود می‌کنند و با شکست مواجه می‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری با یک مشاور حقوقی مشورت کنید چراکه برای مطالبه چک‌های برگشتی نکاتی وجود دارد که باید به شخص توضیح داده شود تا بتواند برای وصول این‌گونه چک‌ها مراحل را به درستی انجام دهد و تصمیم درستی بگیرد.

نقش مشاوره حقوقی در پیگیری چک برگشتی

بسیاری از ما از انجا که با قوانین آشنایی کافی نداریم به اشتباه فکر می‌کنیم  با برگشت زدن چک تمام موارد حقوقی آن به جریان می‌افتد. اما به این صورت نیست. باید بدانید که بعد از برگشت زدن چک، حتما باید شکایت کیفری یا دادخواست حقوقی خود را به مراجع قضایی تقدیم کنید.

این‌که بهترین راه مطالبه وجه چک چیست، بستگی به نکات و متغیرهای زیادی دارد. برخی از چک‌ها را به مراجعه به دادسرا و شکایت کیفری می‌توان پیگیری کرد. برخی را می‌توان با مراجعه به دادگاه حقوقی و دریافت دادخواست حقوقی پیگیری کرد به این صورت که با دریافت این دادخواست به اداره اجرای ثبت مراجعه می‌شود و درخواست صدور اجرائیه یا به اصطلاح اجرای چک داده خواهد شد.

اگر شما دارنده چکی هستید اما در تاریخ وصول که به بانک مراجعه کرده و با عدم موجودی صادرکننده چک مواجه شدید از آن‌جا که تخلف صورت گرفته است می‌توانید از طریق قانون پیگیری کنید. باید توجه کنید که حتما ظرف مدت 6 ماه نسبت به شکایت اقدام کنید در غیر این صورت بعد از گذشت 6 ماه امکان شکایت نیست.

گاهی صادرکننده چک برای بازپرداخت آن مقاومت می‌کند حتی با مدارک و شواهدی در دادسرا حاضر شده و وثیقه یا کفیل معرفی می‌کند، در این صورت رسیدگی به اتهام صدور چک بلامحل وارد مراحل پیچیده و طولانی می‌شود.

نکته پایانی و اهمیت مشاوره حقوقی در پرونده‌های چک بلامحل

شاید ذکر این نکته برای دارندگان دسته چک ضروری باشد که بر اساس قانون جدید، به افراد دارای چک برگشتی، خدمات بانکی ارائه نمی‌شود به عبارت دیگر افتتاح حساب جدید بانکی برای آن‌ها انجام نخواهد شد، کارت بانکی جدید به آن‌ها اعطا نمی‌شود، ضمانت‌نامه ارزی و ریالی برای آن‌ها صادر نمی‌شود‌ و حتی تسهیلات بانکی نیز به این افراد اعطا نخواهد شد.

اگر قصد شکایت از صادرکننده چک به خاطر عدم وصول چک را دارید، در ابتدا به سراغ یک مشاور حقوقی بروید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید شما باید ابتدا گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت کنید تا در مراحل بعدی بتوانید اقدامات انجام دهید.

 

منبع: https://ofoghnews.ir/357194/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D9%82%D9%88/

آخرین مطالب