مشاوره حقوقی چیست و مشاور چه مسئولیت هایی دارد؟

شما ممکن است در طول مدت زمان زندگی خود، با موانع و چالش های مختلفی مواجه شوید. مسائلی همچون شروع یک کسب و کار،

توسط ABESTANEWS در 27 دی 1400

شما ممکن است در طول مدت زمان زندگی خود، با موانع و چالش های مختلفی مواجه شوید. مسائلی همچون شروع یک کسب و کار، طلاق و یا مسائل مربوط به ملک و املاک، طرح شکایت پیگیری یک حادثه و یا تصادف و....! تمامی موارد ذکر شده از جمله مواردی هستند که ممکن است برای همه افراد پیش بی آیند. اما شما برای مواجهه با چنین مشکلاتی به شخص با تجربه ای نیاز دارید. این شخص مشاوره حقوقی است که می تواند به شما در حل مسائل حقوقی کمک بسیار زیادی کند.

بیشتر مردم این تصور را دارند که گرفتن یک وکیل و یا دریافت مشاوره حقوقی ، نیازمند پرداخت هزینه های بسیار زیادی است. اما در حقیقت یک فرد ماهر در زمینه های حقوقی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید در اندازه بسیار چشمگیری در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید. و به پیشرفت روند کار خود سرعت زیادی ببخشید.

یک مشاور حقوقی متخصص، تمام سعی خود را می کند تا به صورت مداوم، از موارد مورد نظر شما نگهداری کرده و به شما این تضمین را خواهد داد که به سود و مزایا لازم حتما می رسید. در واقع مشاوره حقوقی به معنای مشاوره به اشخاص طبق تجزیه و تحلیل داده های مربوطه با وضعیت خاصی است. تا بتواند بر اساس آن تمام اقدامات بر پایه قانون را انجام داد.

مشاوره حقوقی چیست؟

در اغلب اوقات، مرز میان اطلاعات حقوقی و مشاوره حقوقی مبهم می باشد. به صورت کلی می توان گفت فقط و فقط یک وکیل می تواند مشاوره حقوقی خوب و درستی را به افراد ارائه کند. این در حالیست که هر فرد عادی و غیر وکیلی می تواند مطالب حقوقی را مطالعه کند. هم چنین عموما کار غیر‌ قانونی است که شخصی که وکیل نیست به عنوان مشاوره حقوقی در دادگاه ها مشغول به کار باشد. از لحاظ قوانین حقوقی، ارائه دادن مشاوره حقوقی با وکالت برابر می باشد و فقط یک وکیل مجاز می تواند مشاور حقوقی واقعی باشد.

لازم به ذکر است که مشاوره های حقوقی که از سوی دوستان و خانواده خود دریافت می کنید، نمی تواند مشاوره حقوقی واقعی باشد و به شما کمک کند. در واقع مشاوره حقوقی توافق نامه ای میان موکل و وکیل است و طبق آن، موضوع حقوقی خاصی که موکل با آن مواجه می باشد، تنظیم می گردد. به طور کلی یک مشاور حقوقی متخصص و واقعی باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

  • داشتن دانش حقوقی کافی

  • بتواند قوانین خاصی را برای شرایط خاص اعمال نماید.

  • بر حقوق و مسئولیت های قانونی کسی تاثیر گذار باشد.

درست برعکس‌ اطلاعات حقوقی، همانند اطلاعاتی که روی یک بیلبورد و یا تابلو های خیابان درج شده است. مشاوره حقوقی خوب باید بتواند اقدامات خاصی را به مراجعه کننده خود پیشنهاد دهد. به عنوان مثال:

  • تهیه تکمیل اسناد و توافق نامه های حقوقی

  • اندیشیدن در مورد نتیجه پرونده

  • نمایندگی‌ اشخاص در مقابل دادگاه و دیگر ارگان های حاکم

مشاور حقوقی کیست؟

در واقع بهترین مشاور حقوقی وکیلی می باشد که در سازمان ها و شرکت های بزرگ مشاوره های قانونی و حقوقی را ارائه می دهد. یک مشاور حقوقی ممکن است در یک شرکت یا سازمان به عنوان وکیل داخلی، مشاور داخلی و یا مشاور سازمانی، شناخته شد. معمولا مشاورین حقوقی در یکی از شاخه های قانون دارای تخصص هستند. آن ها قادرند در اختلاف های قراردادی و یا کارگری، موارد جبران خسارت، اذیت درگیری و دعاوی ها در محل کار خود راهنمایی ها و مشاوره های حقوقی را ارائه کنند. هم چنین آن ها در خصوص رشد شرکت، تصمیمات شرکت و ادغام یک شرکت با شرکت دیگر، مشاوره های حقوقی عمومی را ارائه کنند.

مسئولیت های مشاوره حقوقی

جهت ارائه مشاوره موفقیت آمیز به شرکت ها و کارفرمایان، مشاور حقوقی باید بتوانند کارهای مختلفی را انجام دهند. مواردی که در ادامه ذکر می کنیم از جمله مسئولیت های یک مشاوره حقوقی متخصص است.

پیش نویس قراردادها و مذاکره ها

تمامی مشاوران حقوقی، باید با تنظیم شرایط انواع مذاکره ها و قراردادها به طور کامل آشنا باشند. این مسئولیت ها بررسی اسناد و قراردادهای موجود را شامل می شود.

حاصل کردن اطمینان از تطبیق با قوانین شرکت

مشاور حقوقی خوب باید به تمامی قوانین یک شرکت یا سازمان مسلط باشد. هم چنین باید تمامی اقدامات و فرآیندهای شرکت یا سازمان را از نظر تطبیق با محدودیت های قانونی بررسی کند. این مسئولیت ایجاب می کند که مشاورین حقوقی همه آیین نامه ها و مقررات مربوطه با کسب کار خاصی را به خوبی بدانند.

ارائه مشاوره در حوزه روابط کارفرما و کارگر

در خصوص مسئله های مختلف محیط کار و اختلاف های کارگری و همچنین تضاد های دیگر مربوطه به کارکنان، مشاوره حقوقی  باید از علم و دانش حقوقی خود در این زمینه جهت رفع این اختلاف ها کمک گرفته  و با ارائه مشاوره آن ها را برطرف کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن