مشاوره حقوقی تلفنی در مورد حق سنوات

کار و قراردادهای کاری و اشتغال افراد در شغل، دارای اصول و مبانی دقیقی است و قانون نیز به روابط میان کارگران و

توسط ABESTANEWS در 5 آبان 1400

کار و قراردادهای کاری و اشتغال افراد در شغل، دارای اصول و مبانی دقیقی است و قانون نیز به روابط میان کارگران و کارفرمایان و حقوق و وظایف آن‌ها در قبال یکدیگر توجه خاصی دارد. یکی از این موضوعات مهم مرتبط با کارگر و کارفرما بحث حقوق و سنوات است که دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در این زمینه لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

اختلافات بین کارگر و کارفرما بخش مهم و زیادی از دعاوی حقوقی را به خود اختصاص داده که به طور عمده، دلیل اصلی این اختلافات بین آن‌ها، عدم پرداخت حقوق، بیمه، سنوات و موضوعاتی از این دست است. اگر کارگران و کارمندان و همچنین کارفرمایان، شناخت کافی نسبت به قوانین و مقررات اداره کار نداشته باشند دعاوی حقوقی به جاهای باریک کشیده شده و نیاز به حضور یک کیل متخصص خواهد بود که به افراد در مسیر این دعاوی کمک نمایند.

بنابراین قبل از بستن هر قرارداد کاری حتما با مشاور حقوقی تلفنی یا مشاوره با وکیل تلفنی که متخصص قوانین کار باشد، اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید تا قرارداد بی‌عیب و نقصی ببندید و در مسیر کاری دچار مشکل نشوید.

https://mokhatab.org/telephone-legal-advice/

 

چه مواردی شامل دستمزد کارگر می‌شود؟

حتما درصورت مشورت با یک وکیل متخصص و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تمام مواردی که باید هنگام انعقاد قرارداد و در دستمزد شما لحاظ شود را به شما خواهند گفت اما به طور کلی دستمزد شامل موارد زیر می‌شود:

  • مزد پایه وزارت کار
  • حق اولاد
  • عیدی
  • حق مسکن
  • سنوات
  • سنوات خدمتی
  • بیمه
  • بن کارگر

منظور ازحق سنوات چیست و مشاوره حقوقی تلفنی در این مورد چه کمکی می کند؟

موضوع ما در این مطلب دریافت مشاوره حقوقی تلفنی مربوط به یکی از مهم‎‌ترین چالش‌ها و دعاوی است که در حیطه کار و بین کارگر و کارفرما اتفاق می‌افتد و آن حق سنوات است. در واقع  قوانین کار و حقوق وزارت کار همیشه مربوط به پرداخت حقوق پایه نیست و شامل تسهیلاتی نیز می‌شود که قانون برای رفاه حال بیشتر کارگر و کارمند در نظر گرفته است.

حق سنوات به مبلغی گفته می‌شود که کارگر برای کار یک ماه خود دریافت می‌کند. حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که کارفرما در هر حالت موظف به پرداخت آن به کارگر است. 

هرچند که می‌توان سنوات را به صورت ماهانه با حقوق پایه پرداخت کرد، اما تمام کارمندان و کارگران با نزدیک‌شدن به پایان سال منتظر دریافت عیدی و سنوات از کارفرمایان خود هستند. چرا که بسیاری از شرکت‌ها و کارفرماها زمان پرداخت سنوات را آخر سال در نظر می‌گیرند.

حق سنوات که به آن پاداش پایان خدمت نیز گفته می‌شود، مبلغی است که کارگر هنگام فراغت از کار از قبیل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، استعفا و موارد خاص دیگری دریافت می‌کند. طبق قانون کار میزان حق سنوات معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی کارگر است و بهتر است حتما قبل از شروع کار با دریافت مشاوره تخصصی حقوقی در مورد میزان و بهترین شرایط برای دریافت آن آگاه شوید.

البته شورای عالی کار در پایان هر سال، میزان پایه حقوق و همچنین پایه سنوات را اعلام می‌کند. عددی که برای پایه سنوات توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود برای یک روز است و برای محاسبه ماهانه آن، باید عدد اعلام شده را در ۳۰ ضرب کرد.

حق سنوات همانطور که گفته شد تحت هر شرایطی باید به مقدار تعیین‌شده و به میزان تمام و کمال و مطابق با قرارداد پرداخت شود. پرداخت سنوات تا پایان قرارداد و پروژه ادامه خواهد داشت.

با وجود آن‌که اکثر قریب به اتفاق کارفرماها روابط خوبی با کارمندان و کارگران خود دارند و حقوق و سنوات آن‌ها را تمام و کمال پرداخت می‌کنند، اما هستند کارفرمایانی که از عدم آگاهی کارگران خود نسبت به قوانین و مقررات اداره کار سوءاستفاده کرده و حق و حقوق کارگران را به صورت کامل پرداخت نکرده و گاهی حتی آن را پایمال می‌کنند.

بنابراین چنانچه در مورد سنوات و حقوق خود با کارفرمایتان به مشکلی برخورد کرده‌اید، حتما مشاوره حقوقی تلفنی با یک مشاور حقوقی خوب انجام داده و از مشاور متخصص حقوقی در زمینه کار استفاده نمایید.

تفاوت حقوق پایه با حق سنوات چیست؟

اگر با مشاوره حقوقی از یک مشاور کاربلد در زمینه کار استفاده کنید، قطعا به شما خواهد گفت که این دو با یکدیگر متفاوت هستند. پایه سنوات مبلغی است که به صورت ماهانه و یا در آخر سال به کارمندان داده می‌شود، اما حق سنوات کمک هزینه‌ای است که در پایان سال به کارگران و کارمندان رسمی و غیر رسمی و به اندازه پایه حقوق و دستمزد

مشاوره حقوقی تلفنی برای آگاهی از حق سنوات

متاسفانه بسیاری از افراد از قانون کار و حق و حقوق خود بی‌اطلاع هستند و ممکن است مورد سوءاستفاده کارفرماها قرار ‌گیرند. از سوی دیگر اطلاع از قوانین کاری برای کارفرماها نیز بسیار لازم و ضروری است و جلوی بسیاری از مشکلات آتی را خواهد گرفت.

بنابراین برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز نسبت به قوانین کار باید با یک مشاور حقوقی خوب، مشورت کرده و مشاوره حقوقی دریافت کنید تا بتوانید از حقوق خود در کار دفاع کرده و درصورت بروز مشکل با مراحل قانونی آن آشنا باشید.

چراکه دریافت مشاوره در مورد نحوه محاسبه حق سنوات و رعایت آن در هنگام انعقاد یک قرارداد به کارفرما و کارگر کمک می‌کند تا با قوانین آشنایی بهتری پیدا کنند و دچار مشکل نشوند. مشاوره حقوقی تلفنی یکی از بهترین و در دسترس‌ترین مشاوره‌های حقوقی است که به شما در این زمینه کمک کرده و راه ارتباطی شما با بهترین مشاور حقوقی کار است.

 

 از جمله مزایایی که دریافت مشاوره حقوقی در هنگام بستن قرارداد در زمینه حقوق و سنوات برای شما خواهد داشت قابلیت استناد بیش‌تر قرارداد استخدام در دادگاه است. به این معنا که اگر قبل از هر قراردادی مشاوره حقوقی تلفنی یا حتی حضوری دریافت نمایید به کمک یک وکسی کار اقدام به عقد قرارداد نمایید، در صورت بروز هر چالشی بین شما و کارفرمایتان از آنجا که قرارداد اصولی بسته‌اید در دادگاه نیز با مشکلی مواجه نخواهید بود.

آخرین مطالب