دعاوی که یک وکیل امور خانواده می تواند انجام دهد

ازدواج بین زن و مرد، منجر به تشکیل مهم‌ترین نهاد جامعه یعنی خانواده می‌شود. اما گاهی روابط زن و مرد

توسط ABESTANEWS در 12 مهر 1400

ازدواج بین زن و مرد، منجر به تشکیل مهم‌ترین نهاد جامعه یعنی خانواده می‌شود. اما گاهی روابط زن و مرد آن‌گونه که فکر می‌کردند پیش نمی‌رود و مشکلاتی بین زوجین  ایجاد می‌شود که بحث دعاوی خانوادگی را مطرح می‌کند. دعاوی خانوادگی از جمله تخصص‌ها و وظایف وکیل خانواده است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

دعاوی خانوادگی چیست؟

جامعه متشکل از خانواده‌هایی با آداب و رسوم، فرهنگ و مذهب و عقاید است. حفظ حرمت و حریم خانواده از امور مربوط به نظم عمومی به شمار می‌رود و قانونگذار در زمان‌های مختلف سعی در وضع قوانینی داشته که هدف آن‌ها حفظ کیان خانواده است.

با عقد نکاح حقوق و مسئولیت‌هایی برای زوجین ایجاد می‌شود و باتوجه به اینکه وضعیت نکاح زوجین و مسائل حقوقی پیرامون آن پیچیده و فنی است و از آنجایی که متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی که امروزه گریبانگیر خانواده‌ها شده، یکی از شایع‌ترین دعاوی حقوقی دعاوی خانوادگی است.

دعاوی خانواده به آن دسته از دعاوی گفته می‌شود که راجع به امر ازدواج و زناشویی یا ناشی از آن باشد. باوجود تاکید بر حفظ حریم خانواده، متاسفانه یکی از شایع‌ترین دعاوی که در چندسال اخیر با آن روبه‌رو هستیم، دعاوی خانواده است. بنابراین لازم است برای آگاهی از قوانین و مقررات پیرامون این دعاوی حتما با وکیل خانوادگی مشورت کرده و در این زمینه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

وکیل خانواده و ارتباط آن دعاوی خانوادگی

یک وکیل خانواده متخصص کسی است که با وجود داشتن علم و آگاهی و دانش برای وکالت در همه حوزه‌های حقوقی و کیفری دیگر مانند وکالت امور ملکی و ...، تمرکز خود را بر روی مسائل مربوط به خانواده‌ها قرار داده و با داشتن پروانه وکالت، بیش‌ترین مواردی که وکالت کرده دعاوی خانواده است.

دادگاه‌های مربوط به دعاوی خانوادگی و حوزه فعالیت وکیل خانواده

بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند سال 1391، قوه قضائیه مکلف به تخصیص شماری از دادگاه‌های عمومی به دادگاه خانواده شده است. در همین راستا مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی، دادگاه‌های خانواده است. اما در شهرها و شهرستان‌هایی هم که دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد، دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی به دعاوی خانوادگی است.

البته در مواردی نیز مرجع رسیدگی به دعاوی خانوادگی شوراهای حل اختلاف است که برای اطلاع از این شرایط و نحوه رسیدگی به دعاوی که این نهاد می‌تواند به آن رسیدگی کند با وکیل خانواده خود مشورت کنید. اما به طور کلی موارد زیر در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود:

یکی از موارد مورد بررسی در شوراهای حل اختلاف، در مورد مبلغ مهریه، نفقه و جهیزیه تا بیست‌میلیون تومان است. در این صورت رسیدگی به آن در مراجع شورای حل اختلاف خواهد بود.

با این‌که دعاوی مربوط به طلاق در دادگاه خانواده مطرح می‌شود اما زمانی که دعوای طلاق مطرح می‌شود به دنبال آن دعوای مطالبه نفقه، استرداد جهیزیه و در شورای حل اختلاف مطرح خواهد شد.

دعاوی خانوادگی مربوط به وکیل امور خانواده

جزئیات مربوط به موضوعات خانوادگی و شرایط طرح آن‌ها در دادگاه‌ها یا سایر مراجع ذی‌صلاح، امری کاملا تخصصی و از زمره وظایف وکیل خانواده خوب است. اما ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۹۱ موارد زیر را جزو دعاوی خانواده برشمرده که عبارتند از:

  • دعاوی مربوط به درخواست طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش، 
  • دعاوی مربوط به فسخ نکاح
  • دعاوی ابطال نکاح
  • دعاوی نفی زوجیت
  • دعاوی اثبات زوجیت
  • دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ازدواج و ثبت آن
  • دعاوی الزام به ثبت طلاق
  • دعاوی الزام به ثبت رجوع از اطلاق در ایام عده
  • دعاوی مربوط به حضانت طفل و یا سلب حضانت
  • دعاوی مربوط به درخواست تجویز ازدواج مجدد مرد
  • دعاوی مربوط به قیمومت
  • دعاوی مطالبه و استرداد هدایای نامزدی
  • دعاوی مطالبه نفقه زوجه و ترک انفاق
  • دعاوی مطالبه نحله یا اجرت المثل ایام زندگی
  • دعاوی مربوط به الزام به تمکین زوجه
  • دعاوی استرداد جهیزیه
  • دعاوی مربوط به مطالبه مهریه
  • دعاوی مربوط به درخواست تجویز ازدواج موضوع ذیل ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی در مورد ازدواج دختر باکره‌ای که پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کنند.

هر کدام از مواردی که در بالا اشاره شد، دارای ریزه‌کاری‌ها و جزییات بی‌شماری است و پیچیدگی‌هایی که در قانون وجود دارد نیز به سختی و مشکل بودن دعاوی خانوادگی دامن می‌زند. از سوی دیگر تعداد پرونده‌های مرتبط با دعاوی خانوادگی سهم بزرگی از پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها را تشکیل داده است.

این موارد نشان‌دهنده نیاز به مراجعه و مشورت حقوقی با یک وکیل خانواده، قبل از انجام هرگونه شکایت یا طرح دعوا در موضوعات خانوادگی است. هزینه وکیل خانواده یکی از مواردی است که افراد را از مراجعه به وکیل بازمی‌دارد. اما باید درنظر داشته باشید که اگر نتوانید پیروز پرونده‌تان باشید و یا ندانید باید در کدام مسیر حرکت کنید، قطعا هزینه‌های بیش‌تری را پرداخت خواهید کرد.

بنابراین برای استفاده از خدمات و تخصص وکیل خانواده، حتما تحقیق کرده و بهترین وکیل خانواده در تهران و یا شهر محل زندگی خود را برای انجام پرونده خود به کار بگیرید. یکی از کارهایی که باید انجام دهید تا در آینده به مشکل نخورید انتخاب وکلا برای حل مشکلات حقوقی بین زن و شوهر از سامانه های تخصصی موجود می باشد. شما می توانید با ورود به این سامانه ها وکیل خانواده متخصص خود را با مطالعه رزومه تحصیلی و کاری وکلا انتخاب نمایید و از خدمات آن ها بهره مند شوید.

آخرین مطالب