دریافت حضانت فرزندان در صورت فوت پدر توسط وکیل خانواده

حضانت در لغت به معنای پرورش و نگهداری از کودک است. تربیت و نگهداری کودکان پس از تولد قطعا مهم‌ترین دغدغه

توسط ABESTANEWS در 18 مهر 1400

حضانت در لغت به معنای پرورش و نگهداری از کودک است. تربیت و نگهداری کودکان پس از تولد قطعا مهم‌ترین دغدغه والدین است و در صورت طلاق و جدایی یا فوت پدر، مسئله حضانت بغرنج‌تر می‌شود. در این مطلب به دنبال بیان نقش وکیل خانواده در دریافت حضانت فرزندان بعد از فوت پدر هستیم.

حضانت چیست و وکیل خانواده در آن چه نقشی ایفا می کند؟

همان‌طور که گفتیم حضانت یعنی پرورش دادن و نگهداری از کودک. رشد عقلی، شخصیتی و جسمی کودک در کانون خانواده به وقوع می‌پیوندد. خانواده یعنی پدر، مادر، فرزند یا فرزندان. کودک در کانوان خانواده رشد و نمو پیدا کرده و برای حضور در اجتماع آماده می‌شود.

ماده ۱۱۷۹ و ۱۱۶۸ قانون مدنی به حقوق کودکان پرداخته است و شرایط حضانت آن‌ها را عنوان کرده است. البته آنچه که در این قوانین بیشتر پرداخته شده، مسئله نحوه پرورش و رشد کودکان است و به مسائل تربیتی اشاره‌ای نشده است.

در مورد سن حضانت فرزندان نیز در قانون این‌گونه امده است که فرزند (پسر یا دختر) تا سن ۷ سالگی نزد مادر خود می‌ماند، پس از آن دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خود زندگی خواهند کرد. بعد از این سن فرزند دختر و پسر از سن حضانت خارج شده و خود باید تصمیم بگیرند که تمایل به زندگی با پدرشان دارند یا مادر خود، که البته این مورد بیش‌تر در مورد طلاق والدین است.

حضانت فرزندان از جمله دعاوی مربوط به خانواده و در صلاحیت دادگاه خانواده است. بنابراین هر سئوال یا ابهامی در خصوص مسئله حضانت نیز در حیطه کاری و وظایف وکیل امور خانواده است.

در صورت فوت پدر، حضانت فرزندان چگونه خواهد بود؟

از آن‌جا که طلاق مسئله‌ایست که بین والدین اتفاق می‌افتد و کودکان در آن نقشی ندارند، بنابراین تربیت و نگهداری کودک پس از طلاق مسئله‌ای است که پدر و مادر باید در مورد آن به توافق برسند یا براساس قانون عمل کنند. اما در صورت فوت پدر و مادر مسئله متفاوت خواهد بود.

حضانت کودک پس از فوت پدر و مادر به جد پدری واگذار می‌شود. صلاحیت پدربزرگ پدری از نگاه قانون، از هر فردی بیش‌تر است. اما درصورتی که مادر فرزند در قید حیات باشد، موضوع فرق می‌کند.

برطبق ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی در صورت فوت یکی از والدین حضانت فرزند به والد دیگر که زنده است داده می‌شود. چراکه هیچ‌کس مانند والدین نمی‌تواند از فرزندان نگهداری کرده و حضانت فرزند را برعهده بگیرد. بنابراین اگر پدر فوت کند و برای خود وصی تعیین کرده باشد که پس از او، حضانت فرزندان را برعهده بگیرد و قیم آن‌ها شود، باز هم در صورت زنده بودن مادر، حضانت کودکان به مادر سپرده می‌شود.

گاهی اوقات جد پدری اجازه ماندن کودک در کنار مادر را نمی‌دهد یا به هرشکلی قصد دارد حضانت را از همسر پسرش بگیرد. بنابراین موضوع کمی مشکل خواهد شد. بحث حضانت فرزندان کمی پیچیده است. از همین رو نیاز به وکیل خانواده متخصص برای مادران در موضوع دریافت حضانت به شدت احساس می‌شود.

از سوی دیگر از آن‌جا که مادران نسبت به قوانین آگاهی ندارند، چنان‌چه قصد گرفتن حضانت فرزند یا فرزندان خود را درصورت فوت همسر داشته باشند، باید با یک وکیل خانواده خوب و باتجربه در این زمینه مشورت کنند. چرا که وکیل خانواده متخصص نسبت به قوانین حقوق مدنی و قوانین حمایت از خانواده تسلط کافی دارد و می‌تواند در این زمینه بهترین گزینه برای کمک به آن‌ها باشد.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر

اگر مادری که همسر اول خود را از دست داده است و حضانت فرزندانش را برعهده دارد مجددا بخواهد ازدواج کند، حضانت فرزند همچنان بر عهده مادر است و به جد پدری نمی‌رسد.

وکیل خانواده خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک وکیل امور خانواده خوب برای دریافت حضانت ضرورتا باید تجربه دانش و اطلاعات کافی در این خصوص را داشته باشد و پرونده‌های مربوط به چنین دعاوی خانوادگی را با موفقیت انجام داده باشد. شما می‌توانید با توجه به تجربه و سابقه وکلای امور خانواده، بهترین وکیل خانواده را انتخاب کرده و برای دریافت حضانت فرزندان خود اقدام نمایید. برای سپردن پرونده به متخصصین حقوقی حوزه خانوادگی می توانید از سامانه های حقوقی که در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت می کنند، اقدام کنید.

شما حتی اگر توانایی گرفتن و استخدام وکیل را ندارید، از آنجا که هزینه وکیل معمولا بالاست، بازهم می‌توانید تحت نظر و مشورت یک وکیل خوب و با اخذ مشاوره به صورت مستمر، خودتان پرونده‌تان را پیگیری کنید. 

 

امروزه باتوجه به گسترش تلفن و اینترنت استفاده از خدمات وکلای خانوادگی به صورت تلفنی یا از طریق سایت نیز امکان‌پذیر شده است و افراد می‌توانند از تخصص آن‌ها در هر کجا که باشند از طریق تلفن یا سایت استفاده نمایند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن