در طلاق توافقی چه کارهایی باید انجام شود؟

با توجه به پیچیده شدن و سختی های زندگی در جوامع امروزی، مشکلات و ناسازگاری ها بین زوجین بیشتر شده و متاسفانه ش

توسط ABESTANEWS در 14 بهمن 1400

با توجه به پیچیده شدن و سختی های زندگی در جوامع امروزی، مشکلات و ناسازگاری ها بین زوجین بیشتر شده و متاسفانه شاهد افزایش نرخ طلاق هستیم. روند قانونی ثبت طلاق بسیار پر دردسر و زمانبر بوده و مشکلات روحی زیادی برای زن و شوهر و فرزندان به بار می آورد. به همین دلیل، اکثر زوجین تصمیم می گیرند در خصوص تمام شرایط جدایی به توافق رسیده و برای طلاق توافقی به یکی از دادگاه های خانواده مراجعه کنند. در این مطلب قرار است شرایط طلاق توافقی و مراحل آن را با هم بررسی کنیم.

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست، نوعی طلاق می باشد که در آن زن و شوهر با رضایت کامل و به صورت توافقی تصمیم می گیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند. 

در این نوع طلاق، زن شوهر باید در خصوص مواردی مثل مهریه، نفقه زن، نفقه فرزندان، اجرت المثل و حضانت فرزندان به توافق برسند. بعد از اینکه این موارد را حل و فصل کرده و به توافق رسیدند، می توانند برای ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند. 

طلاق و جدایی به صورت توافقی زمانی پیشنهاد می شود که زن و شوهر مطمئن باشند تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه زندگی مشترک نخواهند بود. در این صورت بهتر است برای کوتاه کردن روند دادگاه، به صورت کاملا توافقی از هم جدا شوند و آسیب روحی کمتری ببینند.

طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

بعد از اینکه زوجین در خصوص تمام مسائل مالی و غیرمالی که به واسطه ازدواج بین آن ها پیش امده به توافق رسیدند، می توانند دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. مراحل طلاق توافقی در ادامه توضیح داده خواهد شد:

1 – ثبت دادخواست طلاق:

زوجین باید به صورت حضوری یا آنلاین به یکی از شعبه های دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق خود را ثبت کنند. بعد از گذشت نهایتا سه روز، پیامکی دریافت کرده و باید به همان شعبه مراجعه نمایند. 

2 – مراجعه به مرکز مشاوره

بعد از تشکیل پرونده در دادگاه مربوطه، زوجین را به یکی از مراکز مشاوره ارجاع می دهند. در این مراکز سعی می شود که بین زوجین سازش برقرار شود. در این مراکز حدود 5 جلسه مشاوره تشکیل خواهد شد و در صورت رضایت طرفین، امکان افزایش آن ها هم وجود دارد. 

3 – معرفی زوجه به پزشک قانونی

یکی از مراحل طلاق توافقی، معرفی زن به پزشک قانونی می باشد. در صورتی که زن باکره باشد باید گواهی بکارت دریافت کرده و در غیر اینصورت، باید گواهی عدم بارداری دریافت نماید. البته انجام این مرحله برای زنان بالای 50 سال که یائسه شده اند لزومی ندارد. 

4 – ثبت توافقات مالی و غیرمالی

بعد از اینکه مرکز مشاوره مطمئن شد برقراری صلح و سازش بین زوجین امکان پذیر نیست، باید توافقات مربوطه به ثبت برسد و نحوه اجرا و پرداخت آن ها مشخص شود. سپس باید دو طرف رضایت خود را اعلام کرده و توافق نامه را امضا کنند. لازم به ذکر است مواردی مانند حضانت فرزندان، حتی بعد از امضای توافق نامه هم امکان پذیر است؛ چرا که این مورد بستگی به مصلحت فرزند و شرایط او دارد. 

5 – ثبت گواهی عدم امکان سازش

بعد از اینکه توافق نامه به دادگاه خانواده تحویل داده شد، باید داوران دادگاه مراحل کتبی عدم برقراری صلح را طی کرده و گواهی عدم امکان سازش را صادر کنند. صدور این گواهی که رای نهایی دادگاه می باشد، نهایتا از یک هفته تا 10 روز طول خواهد کشید. در صورتی که زوجین هیچ اعتراضی نداشته باشند، تا سه ماه وقت دارند این گواهی را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق تسلیم نمایند. 

6 – اجرا و ثبت طلاق توافقی

مرحله آخر درخواست طلاق توافقی این است که زوجین گواهی عدم امکان سازش را به دفتر ثبت رسمی تحویل دهند. سپس صیغه طلاق با حضور هر دو نفر و همچنین سردفتر جاری شده و طلاق به ثبت می رسد.

زوجه باید به مدت یک ماه و سه روز بعد از جاری شدن صیغه طلاق عده نگه دارد و بعد از آن زن و شوهر به صورت کامل از هم جدا خواهند شد. البته نگه داشتن عده برای زنان باکره و یائسه لازم نیست. 

برای اجرای طلاق توافقی به چه مدارکی نیاز است؟

  • اصل شناسنامه زن و شوهر 

  • کپی کارت ملی زن و شوهر 

  • اصل عقدنامه

  • گواهی بکارت (در صورتی که زوجین در زمان نامزدی متقاضی طلاق توافقی باشند)

  • گواهی عدم بارداری

هزینه طلاق توافقی

هر کدام از مراحل طلاق توافقی که در بخش های قبلی عنوان شد، هزینه های مربوط به خود را دارد که با توجه به شرایط زوجین می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، هزینه طلاق توافقی شامل مواردی همچون هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی، هزینه مراکز مشاوره که مجموعی از دو بخش تشخیص پرونده و مشاوره می باشد، هزینه تنظیم و ثبت توافقنامه، هزینه صدور رای دادگاه، هزینه های مربوط به دفترخانه و... می باشد.

آخرین مطالب