بررسی طلاق توافقی بین زوجین از صفر تا صد آن

اولین بنایی که هر فرد در بدو‌ تولد به عضویت آن در می آید، خانواده است. خانواده اولین و مهم ترین بنیان موج

توسط ABESTANEWS در 30 دی 1400

اولین بنایی که هر فرد در بدو‌ تولد به عضویت آن در می آید، خانواده است. خانواده اولین و مهم ترین بنیان موجود در اجتماع می باشد. اهمیت این بنیان در تمامی جوامع بسیار زیاد بوده و برای تشکیل و حفظ آن همواره اقدامات و تلاش های فراوانی انجام می شود. علی رغم توجه ویژه دولت ها به خانواده و حفظ آن، تعدادی از زوجین با یکدیگر در مسائل جزئی و عمده زندگی به مشکل برخورده و اقدام به ثبت دادخواست طلاق می نمایند. طلاق دارای انواع مختلفی است. یکی از انواع طلاق که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است، طلاق توافقی می باشد. این نوع طلاق به آسان ترین طلاق معروف است. با مطالعه ادامه مقاله، به علت آن پی خواهید برد.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به نوعی از طلاق اطلاق می گردد که در آن زوجین به دلایل گوناگون با یکدیگر به اختلاف خورده و به این نتیجه می رسند که توانایی ادامه زندگی با همسر خود را ندارند و باید هرچه زودتر اقدام به جدا شدن نمایند و این جدا شدن با توافق دو طرفه زوجین انجام می شود. ممکن است این سوال پیش آید که توافق بر سر چه موضوعاتی صورت می گیرد؟ در پاسخ باید بگوییم که این توافق بر سر عوامل زیر می باشد:

  • حضانت فرزند و یا فرزندان حاصل از زندگی مشترک زوجین

  • نفقه زن و فرزند و یا فرزندان 

  • جهیزیه

  • مهریه

  • اجرت المثل دوران زوجیت

در طلاق توافقی زوجین بر سر موضوعات فوق توافق نموده و توافق نامه را نگاشته و به امضا خود می رسانند. در این حالت دادگاه نظر زوجین را محترم شمرده و در محضر دادگاه قابل قبول است و بر اساس گواهی عدم سازش، رای دادگاه صادر می شود.

طلاق توافقی دارای چه شرایطی است؟

شرایط طلاق توافقی در سالیان اخیر در استان تهران و نیز سایر استان ها و شهرستان های کشور اندکی دچار تغییر شده است. برای ثبت درخواست طلاق توافقی، باید زوجین به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نمایند. پس از ثبت اطلاعات کامل خود در سامانه، از مراکز غربالگری اقدام به دریافت نوبت کرده و سپس در زمان تعیین شده به مرکز مشاوره یا غربالگری خانواده مراجعه کنند.

پس از حضور در جلسات مشاوره، چنانچه زوجین به سازش نرسند و همچنان بر جدا شدن پافشاری نمایند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آنان صادر می شود. این گواهی هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی تحویل دفاتر خدمات قضایی شده و ثبت می گردد. سپس به دادگاه خانواده ارجاع می شود.

این روش ثبت درخواست طلاق، مختص طلاق توافقی بوده و برای ثبت درخواست طلاق های یک طرفه نمی توان از روش فوق اقدام نمود.

مراحل طلاق توافقی چه هستند؟

  • مشاوره: مشاوره برای طلاق اجباری بوده و باید حتما انجام شود. بسیاری از زوجین با حضور در جلسات مشاوره مشکلات آن ها حل شده و به زندگی مشترک بازگشته اند. برای دریافت نوبت جلسات مشاوره، همان طور که در فوق ذکر شد، باید به سامانه نوبت دهی آنلاین مراجعه و درخواست خود را ثبت نمود. پس از پایان یافتن جلسات مشاوره و اصرار زوجین بر جدایی، گواهی عدم سازش برای آنان صادر شده و می توانند با کسب گواهی عدم انصراف از طلاق مراحل بعدی را طی نمایند.

  • دادخواست: مرحله دوم طلاق توافقی، تقدیم دادخواست طلاق توافقی است. در این مرحله همراه داشتن و ارائه مدارک لازم که شامل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی است الزامی می باشد. زوجین می توانند برای خود وکیل گرفته و خود یا وکیل آنان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست را تقدیم کنند.

  • تعیین وقت دادرسی: پس از تقدیم دادخواست، دادگاه خانواده برای رسیدگی به پرونده طلاق توافقی زوجین وقت تعیین کرده و از طریق پیامک به آنان اعلام می شود.

  • حضور یافتن در جلسات دادگاه: پس از تعیین وقت دادرسی، نوبت به حضور یافتن در جلسات دادگاه است. در این مرحله زوجین و یا وکلا آنان باید در وقت تعیین شده در دادگاه حضور پیدا نمایند.

  • مشاوره در دادگاه: در این مرحله پس از پرداخت هزینه های مشاوره، وکلا و یا زوجین به واحد مشاوره دادگاه مراجعه می نمایند. با زوجین و یا طرفین مذاکره صحبت شده و سعی در وصل نمودن زوجین می شود. چنانچه زوجین راضی به وصلت مجدد نباشند، توافق نامه بین زوجین تکمیل می شود و به امضا آنان می رسد.

  • گواهی یائسگی، باکرگی و یا آزمایش عدم بارداری زوجه: زوجه باید در هنگام اقدام به طلاق توافقی، آزمایش عدم بارداری خود را ارائه نماید. چنانچه زوجه بالای ۵۰ سال باشد، یائسه محسوب شده و نیازی به ارائه آزمایش نیست. اما چنانچه زوجه باکره باشد، به مراکز پزشکی قانونی معرفی شده و باید گواهی بکارت را کسب و ارائه دهد.

  • حضور در دادگاه: پس از کسب مدارک و اسناد فوق، زوجین و یا وکلا آنان باید به دادگاه مراجعه نموده و مراحل طلاق توافقی را به اتمام برسانند.

  • مراجعه به دفتر طلاق: پس از کسب گواهی دادگاه مبنی بر عدم سازش زوجین، زوجین باید به دفتر ثبت طلاق مراجعه نموده و طلاق خود را ثبت دفتری نمایند.

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

میزان هزینه طلاق توافقی برای دو‌ حالت اخذ وکیل و یا بدون وکیل متفاوت است. هزینه های طلاق توافقی ثابت بوده و از سوی دولت تعیین می گردد.

تعداد جلسات لازم برای طلاق توافقی چقدر است؟

میزان حداقلی جلسات برای ارائه مشاوره به زوجین ۵ جلسه است که در طی حداقل ۴۵ روز باید تشکیل شود. امکان گذراندن جلسات در کمتر از ۴۵ روز وجود ندارد.

توافق زوجین در مورد مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

توافق بر سر مهریه در طلاق توافقی بین زوجین دارای چندین حالت است. در طلاق توافقی زن می تواند تمام مهریه خود را به مرد ببخشد، بخشی از مهریه را بخشیده و مابقی ان را دریافت نماید و یا آن که تمامی مهریه خود را به صورت تمام و کمال دریافت نماید.

برای پرداخت مهریه می توان تمام آن را به صورت یک جا به زوجه تقدیم نمود و یا آن که با تشخیص و رای دادگاه، مهریه را قسط بندی کرده و در زمان مشخصی مثلا در طی یک سال به زوجه پرداخت کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن