با 200 میلیون خودرو دست دوم عالی بخریم!

خرید و فروش خودرو به دلایل مختلف این روزها سخت‌تر از قبل است. هم قیمت‌ها نوسانات بالایی دارند، هم فروشنده‌ها ب

توسط ABESTANEWS در 12 مهر 1399

خرید و فروش خودرو به دلایل مختلف این روزها سخت‌تر از قبل است. هم قیمت‌ها نوسانات بالایی دارند، هم فروشنده‌ها با شک و تردید دست به فروش خودرو خود می‌زنند و هم خرید خودرو دست دوم نسبت به خرید ترس زیادی دارند. بسیاری از این شک‌ها و ترس‌ها طبیعی هستند و نمی‌توان خریداران و فروشندگان را بابت این امر سرزنش کرد. اما می‌توان با ارائه اطلاعات دقیق و کارشناسی، خریداران را در پروسه خرید بیشتر یاری کرد. کاری که در این مقاله انجام خواهیم داد این است که مهم‌ترین خودروهای حدود 200 میلیون تومان که در حال حاضر در بازار وجود دارند را معرفی می‌کنیم تا اگر احیاناً در بین خرید آن‌ها به شک افتاده‌اید، بتوانید تصمیم‌گیری عاقلانه‌تری داشته باشید.

1- جک j5 دنده‌ای مدل 94

اولین خودروی این لیست، جک j5 دنده‌ای مدل 94 است. این خودرو از نظر فنی تقریباً تمام و کمال ظاهر می‌شود. موتور 1.5 لیتری آن قادر است که 111 اسب بخار قدرت را در کنار 165 نیوتن متر گشتاور تولید کند که کاملاً راضی کننده است. نیرویی که خودرو تولید می‌کند از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌ها انتقال پیدا خواهد کرد. اما نقطه ضعف بزرگ این سدان چینی این است که مصرف سوخت بالایی دارد که در زمان خرید خودرو باید به آن توجه داشت. نکته مهم دیگر این است که جک j5 دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک دارد که مدل اتوماتیک آن در رنج قیمت بالاتری قرار خواهد گرفت.

البته این خودرو که پیش از این توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شد، تولید آن دیگر متوقف شده است و به جایش خودروی جک j4 تولید می‌شود. به هر روی در زمان خرید به خاطر داشته باشید که جک j5 یک سدان با ظاهر زیبا و صندوق عقب جادار است که آن را تبدیل به یک خودروی خانوادگی می‌کند. عملکرد فنی آن نیز در سطح مناسبی قرار دارد. از طرفی، متریال داخل کابین آن از جنس پلاستیک بی کیفیت است و مصرف سوخت بالا به خصوص در مدل‌های پایین‌تر هم نقطه ضعف خاصی برای این خودرو محسوب می‌شود. نقطه ضعفی که اگر به فکر فروش خودروی خود بیفتید، حتماً مسئله‌ای است که احتمالاً دست و پاگیرتان خواهد شد.

2- تندر 90 ایران خودرو مدل 95

تندر 90 در ایران خودرو و پارس خودرو به طور هم‌زمان تولید می‌شود. تندر 90 ایران خودرو مدل 95 گزینه‌ای است که به عنوان گزینه مناسب خرید در بازه قیمتی 200 میلیونی در نظر گرفته می‌شود. موتور تندر 90 گنجایشی برابر با 1.6 لیتر دارد و به طور کلی از قدرت و دور موتور آن راضی خواهید بود. پیشرانش تنفس طبیعی تندر می‌تواند 105 اسب بخار قدرت تولید کند که رقم قابل قبولی برای یک خودرو در این رنج قیمت است. به جز موتور قوی، تندر 90 در داخل کابین هم امکانات رفاهی خوبی برای ارائه دارد. از طرفی، ایمنی خودرو به دلیل استفاده از ترمز دیسکی خنک شونده، عملکرد مناسب و قابل اعتمادی دارند.

اما مسئله دیگر این است که قطعات یدکی تندر 90 معمولاً قیمت زیادی دارند که باعث می‌شود بعد از خرید این خودرو، هزینه‌های زیادی را بابت تعمیرات و استهلاک خودرو روی دست خودتان بگذارید و اگر زمانی به فکر فروش خودرو باشید، احتمالاً خریداران از این مسئله به عنوان یک نقطه ضعف در خودروی شما از آن یاد خواهند کرد. پس به خاطر داشته باشید مه تندر 90 خودروی جادار و پرقدرتی است که طراحی کسل‌کننده دارد و هزینه‌های نگهداری آن اندکی از خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 2 بیشتر است.

3- مزدا 323 مدل 86

مزدا از اواخر دهه هفتاد شمسی و اگر دقیق‌تر بگوییم از سال 1378 در ایران تولید می‌شود. خط تولید این خودرو در ایران به همت شرکت بهمن موتور راه‌اندازی شد و البته خریداران نیز نسبت به آن استقبال زیادی نشان دادند. مزدا 323 البته در طول این سال‌ها مدل‌ها و نسل‌های مختلفی را پشت سر گذاشت و از مدل دنده دستی به اتوماتیک هم رسید و البته قیمت آن نیز به شکل نجومی بالا رفت. اما اگر بودجه 200 میلیونی برای خرید خودرو در نظر گرفته‌اید، مزدا 323 مدل 86 انتخاب خوبی است.

این سدان خوش چهره، نسبتاً پرقدرت است. پیشرانش آن می‌تواند 108 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید کند. موتور 1600 سی سی که در دل این خودرو قرار داده شده است، مصرف سوخت پایینی دارد و به طور کلی می‌توان گفت که مزدا 323 مدل 86 خودرویی است که اگر در آگهی‌ها یا نمایشگاه‌های فروش خودرو بتوانید آن را پیدا کنید، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود.

طبق آمارهای کسب شده از 7 سال تجربه همراه مکانیک در کارشناسی خودرو، 32 درصد از خودروها دارای انواع مشکلات فنی هستند که حتی ممکن است از چشم شما نیز پنهان بمانند و تنها از طریق کارشناسی افراد متخصص و باتجربه قابل آشکارشدن باشند. از طرف دیگر، پیدا کردن کارشناس مورد اعتماد و مجرب، کار آسانی نیست و با هزینه‌هایی همراه است. مخصوصا اگر بخواهیم ریسک خطای انسانی را در نظر بگیریم، تنها راه حلی که داریم این است که از کارشناس خودرو بخواهیم ضمانت نامه پرداخت خسارت در صورت اشتباه خود بدهد که هیچ کارشناس شخصی این کار را انجام نمی‌دهد اما کارشناسان شرکتی مثل همراه مکانیک چرا. البته استفاده از کارشناس برای هر بازدید هم روش ایده‌آلی نیست؛ زیرا این احتمال وجود دارد که مجبور شوید برای 3 تا 5 خودرو هزینه کارشناسی را پرداخت کنید تا بالاخره یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اما این هم راه‌حلی دارد! می‌توانید به سراغ مراجع معتبری بروید که نمایشگاهی از خودروهای کارشناسی شده دارند؛ مثل همراه مکانیک که از سال 1392، به سراغ کارشناسی خودروها در محل رفت و اکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده در کشور را دارد و شما با اطمینان خاطر می‌توانید برای خرید خودرو به سراغ مشاوران متخصص همراه مکانیک بروید. همین حالا به بخش خرید خودرو دست دوم در آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/ بروید و خودرو آینده خود را انتخاب کنید.

آخرین مطالب