الزام به تنظیم سند رسمی توسط وکیل متخصص ملکی

پس از خریداری خانه یکی از اقداماتی که فروشنده متعهد شده است در قبال شما انجام دهد انتقال رسمی سند به نام شماست

توسط ABESTANEWS در 4 آبان 1400

پس از خریداری خانه یکی از اقداماتی که فروشنده متعهد شده است در قبال شما انجام دهد انتقال رسمی سند به نام شماست. اما اگر فروشنده‌ای از این کار سر باز زند، در این صورت شما حق طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را خواهید داشت که از جمله وظایف وکیل ملکی به شمار می‌رود.

چرا دعوای الزام اتفاق می‌افتد؟

رسم معمول در فروش ملک به این صورت است که معمولا خریدار و فروشنده در هنگام معامله مبایعه‌نامه یا قول‌نامه‌ای را تنظیم و اقدام به خرید و فروش می‌کنند تا فروشنده به دفتر اسناد رسمی مراجعه و سند را به طور رسمی به نام خریدار بزند. اما برخی از فروشندگان از انجام این کار امتناع می‌کنند که ممکن است به دلیل بالارفتن نرخ ملک باشد یا مدارک وی برای انتقال رسمی سند آماده نباشد.

در این صورت و اگر با پیگیری خریدار، فروشنده همچنان انتقال سند را به تعویق بیاندازد، طبق قانون خریدار حق شکایت و طرح دعوا را خواهد داشت. چراکه براساس ماده 10 قانون مدنی، مبایعه‌نامه و قول‌نامه تعهد ایجاد می‌کند و فروشنده موظف به انتقال سند است.

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده و اینکه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی یکی از دعاوی پیچیده ملکی است، بهتر است برای جلوگیری از هر مشکلی از همان ابتدای خرید و فروش ملک با وکیل ملکی متخصص و بهترین وکیل املاکی که سرااغ دارید مشورت نمایید.

درغیر این صورت اگر چنین مشکلی نیز برای شما به عنوان خریدار ملک به وجود آمده نیز باید از وکیل ملکی متخصص استفاده کنید تا بتوانید در طرح دعوا به نتیجه مطلوب برسید. به دادخواستی که توسط وکیل ملکی متخصص برای طرح دعوا در تحویل سند تنظیم می‌شود دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی گفته می‌شود.

طبق نظر وکیل امور ملکی متخصص، لزوما دعوای الزام به تنظیم سند رسمی مختص آپارتمان نیست. بلکه برای برخی از اموال منقول مثل خودرو و موتورسیکلت و سهام با نام شرکت‌ها نیز می‌توان اقدام به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی و تحویل سند کرد.

بیشتر بخوانید: https://bazarnews.ir/fa/news/96185/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%84%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%DB%8C%D8%AA

چند نکته پیرامون طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی که وکیل ملکی باید انجام دهد

·         باید بدانید که این دعوا در مورد اموال غیرمنقول مانند آپارتمان(اموال غیرمنقول به اموالی گفته می‌شود که قابل نقل و انتقال نیستند)، باید در دادگاه محلی که ملک در آن واقع شده طرح شود.

·         درمورد اموال منقولی مانند خودرو که قابل نقل و انتقال هستند طرح دعوا در دادگاه محل اقامت خوانده انجام می‌شود.

·         خواهان عبارتست از فرد شاکی، به عنوان مثال کسی که ملکی را خریداری کرده و خوانده به کسی اطلاق می‌شود که قصد شکایت از وی را دارید. یعنی فروشنده ملکی که قرار بوده سند را تنظیم و به نام شما منتقل کند.

·         تنظیم دادخواست و طرح دعوا برای الزام به تنظیم سند رسمی از جمله دعاوی مالی بوده که شامل هزینه دادرسی می‌شود. 

·         مواردی از قبیل ارزش منطقه‌ای ملک مورد نظر، ویژگی‌های ظاهری و نوع مصالح به کار رفته شده در ملک و موقعیت جغرافیایی ملک، عرض و گذار و سایر ویژگی‌هایی از این دست در محاسبه هزینه دادرسی موثر است. هرچند که قانون شرایط را درنظر گرفته اما این موضوع یعنی محاسبه هزینه دادرسی به سلیقه مدیر دفتر خدمات قضایی بستگی دارد.

·         دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نیز مانند تمامی دعاوی قانونی ملزم به ارائه اسناد و دلائل محکمه‌پسند هستید. بنابراین قبل از هرکاری نسبت به آماده‌سازی مدارک خود که وکیل امور ملکی به شما خواهد گفت، اقدام کنید.

·         توسط وکیل املاک متخصص خود حتما قبل از اقامه دعوا مطمئن شوید که ملک مورد معامله در رهن یا بازداشت نباشد.  اگر در رهن و بازداشت باشد، دادگاه به انتقال آن رای نخواهد داد.

مشورت و استفاده از وکیل املاک متخصص به شما کمک می‌کند تا بتوانید در طرح دعوای مورد نظر آگاهانه و با علم نسبت به قوانین اقدام نمایید.

چگونه طرح دعوای الزام به تنظیم سند ملکی توسط وکیل ملکی صورت می‌گیرد؟

برای طرح دعوا خواهان یا نماینده قانونی وی و یا وکیل امور ملکی که به نمایندگی از وی برای این کار منصوب شده است اقدام به نوشتن و تنظیم دادخواست می‌کند. در واقع خواهان براساس مواد ۱۰، ۱۲ و ۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی باید دادخواست خود با موضوع ازام فروشنده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی را تنظیم کرده و در مرحله بعد دادخواست تنظیم شده را به دادگاه محل وقوع ملک مورد نظر تقدیم کند.

از آنجا که روند رسیدگی ممکن است طولانی باشد و برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی خریدار (خواهان)، بهتر است با مشورت با وکیل ملکی خود، هم‌زمان اقدام به درخواست صدور دستور موقت مبنی بر توقیف ملک مورد خریداری را از دادگاه بنماید.

ممکن است هزینه وکیل امور ملکی شما را از مشورت و استخدام یک وکیل متخصص ملکی بازدارد. اما درنظر داشته باشید قانون پیچیدگی‌ها و سختی‌های خاص خود را دارد و شما نسبت به قوانین کشور آگاهی ندارید و ممکن است عدم مشورت شما با وکیل ملکی برایتان گران‌تر تمام شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن