آهن آلات

انواع آهن آلات و کاربرد آنها در ساخت و ساز آهن آلات را می توان یکی از مهم ترین مصالح پرکاربرد در انواع ساختما

توسط ABESTANEWS در 12 شهریور 1401

انواع آهن آلات و کاربرد آنها در ساخت و ساز

آهن آلات را می توان یکی از مهم ترین مصالح پرکاربرد در انواع ساختمان ها دانست. در واقع، بدون این مصالح امکان ساخت و ساز وجود ندارد. آهن یکی از عناصر بسیار پر اهمیت در صنایع مختلف است. نقش آهن را در ساخت دیوارها، فضاهای داخلی ساختمان ها و فونداسیون سازه ها نمی توان نادیده گرفت. اما از آنجا که این روزها قیمت این مصالح مدام در حال تغییر است، بهتر است که برای تهیه آنها به مراکز معتبر که مصالح را به قیمت روز و منصفانه می فروشند مراجعه شود. یکی از این مراکز معتبر آهن هایپر است که خود را به تیمی متبحر مجهز کرده است که بهترین و سریع ترین خدمات را به مشتریان ارائه می دهند.

تعریفی کلی از آهن

چیزی که در اصطلاح به آهن آلات گفته می شود، لزوماً آهنی که در ذهن شنونده شکل می گیرد نیست. زیرا آهن کاربردهای خیلی زیادی دارد. آهن را به شکل های دیگر تغییر می دهند و از آنها استفاده های فراوانی می کنند. یکی از اشکال مهم آهن فولاد است. اما خود آهن که آن را در جدول تناوبی با نشانه Fe می شناسند، یک ماده سخت و شکننده است. آهن چهارمین عنصر از نظر فراوانی در دنیا است. شاید به همین دلیل هم موجب شده است که کاربردهای فراوانی در همه صنایع پیدا کند. حتی وجود آن در بدن انسان و برخی از گیاهان و جانوران به اثبات رسیده است.

یکی دیگر از دلایل تنوع بالا در آهن آلات را  می توان به دمای ذوب و انجماد در این عنصر نسبت داد. تغییرات دمایی دگرگونی های زیادی را در آن به وجود می آورد که گاهی با دگرگونی های فازی در آن همراه است. بتا، گاما و دلتا سه حالت متفاوت آهن هستند. هر کدام از این حالت ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.  

 

انواع آهن آلات ساختمانی

آهن آلات را در هر جای ساختمان می توان دید؛ از در و پنجره، سقف و دیوار گرفته تا به شکل میلگرد و آرماتور. رایج ترین نوع آهن مورد استفاده در ساخت و ساز تیرآهن است. تیرآهن نوعی پروفیل ساختمانی است. برای ساخت اسکلت بیشتر ساختمان ها از این پروفیل ها استفاده می شود. می توان گفت بدون وجود تیرآهن هیچ کاری در ساخت و ساز پیش نمی رود. این تیرآهن ها هستند که بارهای وارده به ساختمان را تحمل می کنند و آنها را انتقال می دهند. تیرآهن ها در داخل کشور هم تولید می شوند و کیفیت خوبی دارند.

تیرآهن ها شکل جالبی دارند. سطح مقطع آنها به شکل I و H است و متشکل از دو بخش بال و جان هستند. قسمت میانی آنها را جان و قسمت های کناری را بال می گویند. تیرآهن نیز مانند دیگر آهن آلات مورد استفاده در ساختمان دارای انواع مختلفی است که با اسامی IPE، INP و I-Beam در بازار شناخته می شوند.  

میلگرد و انواع آن

یکی دیگر از آهن آلات پرکاربرد در ساختمان میلگرد می باشد. آنها نقش بسزایی را در فونداسیون و آرماتوربندی ساختمان بازی می کنند. وظیفه اصلی میلگرد در ساختمان این است که در مقابل نیروهای کششی و برشی از خود مقاومت خوبی نشان دهد. همین مسئله هم موجب شده است که استفاده از آنها در ساختمان ها بر دوام و استحکامشان بیفزاید. میلگردهایی که در داخل کشور تولید می شوند از کیفیت خوبی برخوردار هستند و میلگرد ذوبی در میان آنها از بقیه باکیفیت تر است. میلگردها در سه شکل کلاف، ساده و آجدار موجودند. برآمدگی های روی میلگردهای آجدار باعث شده است که به این نام خوانده شوند و بیشتر در فونداسیون و آرماتوربندی کاربرد دارند.

متریالی که در ساخت آنها به کار می رود نیز باعث شده است که بر همین اساس به انواع دیگری تقسیم شوند. میلگرد با پوشش اپوکسی و گالوانیزه از این دست هستند. میلگرد فولادی کربنی و میلگرد فولاد ضد زنگ از انواع دیگر آهن آلات به شمار می روند که در میان آنها نوع ضد زنگ از بقیه مقاومت بالاتری دارد. 

 

رابیتس گالوانیزه، نبشی و ناودانی از پرکاربردترین آهن آلات ساختمانی

آهن آلات مورد استفاده در صنعت ساختمان تنوع زیادی دارد. از جمله آنها می توان به ناودانی اشاره کرد. ناودانی ها مکمل تیرآهن ها هستند که برای تقویت سازه ها به کار می روند. آنها را از مواد مختلفی مثل گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ می سازند. ناودانی ها به دو شکل ساده و مشبک در بازار موجود هستند. ناودانی های ساده را از ورق های گرم و ناودانی های مشک را از ورق های گالوانیزه تولید می کنند. نبشی ها نیز در ساختمان ها کاربرد زیادی دارند. سطح مقطع این محصول مورد استفاده در ساختمان دو ضلع عمود بر هم است. بال های نبشی ها می توانند هم اندازه یا متفاوت از هم باشند. این مصالح را برای اتصال تیرآهن به ستون یا برعکس به کار می برند.

رابیتس گالوانیزه از دیگر آهن آلات مورد استفاده در ساختمان است. رابیتس ها را از گالوانیزه درست می کنند که موجب می شود در مقابل زنگ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. رابیتس ها برای نگه داشتن ملات گچ استفاده می شوند. گچ کاری بدون آن کار دشواری خواهد بود. با آن می توان بخش های سخت دیوار را گچ کاری کرد. رابیتس ها در تولید سقف کاذب و گچ کاری ستون ها وظیفه مهمی را بر عهده دارند.

خرید آهن آلات از شرکت های خوشنام و باسابقه

قیمت آهن آلات مانند دیگر مصالح ساختمانی روزانه تغییر می کند و برای این که بتوان با قیمت مناسب آن را تهیه کرد، خوب است که به سراغ شرکت های خوشنام و باسابقه در این کار بروید. مجموعه آهن هایپر در تأمین انواع محصولات ساختمانی تجربه ای طولانی دارد. این مرکز از وزارت صنعت، معدن و تجارت جواز فعالیت دارد. این مرکز کار در حوزه بازار آهن را از دهه 80 شروع کرده و در دهه 90 وب سایت خود را به راه انداخته و مسیری جدید را در پیش گرفته است. برای تهیه انواع مصالح آهنی ساختمانی می توانید به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه کنید. مشاوران مجموعه آماده پاسخ گویی به سؤالات مشتریان هستند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن