نحوه ابطال وصیتنامه |چطور می توانیم وصیتنامه را باطل کنیم؟

نحوه ابطال وصیتنامه یکی از موارد مهم در رابطه با وارثین است. گاهی اوقات متوفی وصیتی کرده که خیلی منطقی به نظر

توسط مدیر سایت در 24 تیر 1402

نحوه ابطال وصیتنامه یکی از موارد مهم در رابطه با وارثین است. گاهی اوقات متوفی وصیتی کرده که خیلی منطقی به نظر نمی رسد. اگر مورد شما بسیار پیچیده است می توانید مثل موارد ملکی که با شناخت ویژگی های وکیل ملکی تهران یا شهرستان ، به سراغ بهترین وکیل ملکی می روید. در رابطه با وصیت نامه نیز از مشورت وکیل متخصص غافل نشوید.

نحوه ابطال وصیت نامه

اما در ابتدا این مقاله را با دقت بخوانید. احتمالا مشکل شما با خواندن این مقاله حل خواهد شد. وصیت‌نامه نوشته‌ای است که فرد متوفی میزان تصرف در اموال خود را در آن می‌نویسد و یا انجام کارهایی را در زمان بعد از فوت خود خواستار می‌شود . برای اینکه بتوان ترتیب اثر داد و قابل پبگیری حقوقی باشد، باید اصول و قواعدی را در آن رعایت کرد.

تا شخصی که به او وصیت شده ملزم شود تمام موارد را رعایت کند . و در صورت عدم رعایت شرایط صحت ماهیت آن موجب ابطال وصیت‌نامه می‌شود.

شرایط لازم برای باطل نمودن وصیت نامه چیست

یکی از ‌ مهمترین شروط برای اقامه یک دعوا جهت نحوه ابطال وصیتنامه ، استناد به شواهد و دلایلی است که می‌تواند توسط افراد ذینفع در حالات مختلف مطرح شود. یکی از شرایط ثابت کردن ابطال وصیتنامه به کار بردن قوانین مربوط به ماهیت و قانونی آن می‌باشد. که فرد متوفی در زمانی که می‌خواهد وصیت‌نامه را تنظیم نماید، آن را رعایت نکرده است .

و یا پس از رعایت آن اجرای آن به ضرر حقوق افراد دیگر خواهد بود . و گاهی هم این موضوع باعث باطل نمودن وصیتنامه می‌شود و آن این که اصالت اطلاعات و آنچه که در وصیت‌نامه درج شده صحتش تایید نمی‌شود. و یا از لحاظ نگارش قانونی ، اصول لازم برای تنظیم وصیت‌نامه رعایت نشده است .

در وصیت‌نامه یکی از اصول مهم این است که باید نافذ باشد . مگر اینکه شخصی مدعی کند که این طور نیست که البته این ادعا هم باید ثابت شود.

چه مواردی موجب ابطال وصیت‌نامه می‌شود

  1. باطل نمودن وصیت‌نامه به خاطر اهل نبودن متوفی: وصیت‌نامه به طور کلی عملی حقوقی است که زمان نوشتن آن، اهلیت و نیت و رضایت طرف ، شرط مهم است. لازم است که فرد متوفی زمانی که می‌خواهد انشای آن را بنویسد، اهلیت داشته باشد و محجور نباشد. اگر در زمان نوشتن وصیتنامه محجوریت متوفی اثبات شود، این موضوع باعث باطل شدن وصیت‌نامه می‌شود.
  2. باطل شدن وصیت‌نامه به خاطر محروم کردن یکی از وارثین از ارث: گاهی اتفاق می‌افتد که فرد متوفی یکی از اعضای خانواده و کسانی که از او ارث می‌برند را ارث محروم می‌دارد. این موضوع را در وصیت‌نامه می‌نویسد که نوشتن این موضوع در وصیت‌نامه موجب باطل شدن وصیت‌نامه می‌شود.
  3. اگر فردی خودکشی کرده باشد، خودکشی یکی از عوامل باطل شدن وصیت‌نامه او می‌باشد.
  4. اگر فردی مالی که مربوط به اموال عمومی یا مال غیر یا مال موقوفی باشد، وصیت کند وصیت‌نامه‌اش باطل است.
  5. در صورتی که دلایل مدارکی مبتنی بر این وجود داشته باشد. که فردی که وصیت کرده از وصیت‌نامه خود انصراف داده است در این صورت نیز ت‌نامه باطل می‌شود.
  6. در صورتی که دلایلی وجود داشته باشد که نشان دهد فرد متوفی وصیت نامه‌ای داشته که از آن رجوع کرده  باشد، در این صورت اگر متوفی دو وصیتنامه داشته باشد که با هم متفاوت باشند ، هر دو وصیتنامه باطل می‌شوند.

فرایند بررسی و رسیدگی به دعاوی ابطال وصیت‌نامه

اگر وارثین فردی که از دنیا رفته ، بخواهند بدانند که نحوه ابطال وصیتنامه  چیست و چگونه می توان آن را باطل کرد ؟ ،  ابتدا باید دادخواستی را تنظیم نمایند که در آن دلایل و مدارک لازم برای باطل نمودن وصیت‌نامه را بنویسند . و سپس دادخواست خود را با عنوان ابطال وصیتنامه در یک دفتر قضایی ثبت کنند .

بعد از اینکه دادخواست خود را تنظیم کردند و تقدیم دادگاه نمودند برای آنها وقت دادگاه تعیین می‌شود . و زمان مراجعه به دادگاه باید دلایل و سندهای خود را برای باطل نمودن وصیت نامه ببرند.دادگاه بعد از بررسی دقیق تصمیم می‌گیرد و اگر دلایل کافی باشد رای ابطال وصیتنامه را صادر می‌کند

تنفیذ نمودن یک وصیت‌نامه

هر شخص حق دارد به صورت آزاد دارایی‌های خود را هر طور که می‌خواهد تصرف کند . و آنها را به هر شخصی که دوست دارد انتقال دهد. اما تا زمانی که زنده است و وقتی که شخص بخواهد وصیت کند ، دیگر نمی‌تواند بیش از حد تعیین شده در مال خود تصرف کند . چرا که طبق قانون افراد برای تنظیم وصیت نامه نمی‌توانند تمام و کمال در اموال خود وصیت کنند .

بلکه یک شخص فقط اجازه این را دارد که زمان نوشتن وصیتنامه یک سوم از اموال خود را وصیت کند . این مورد یکی از راه ها در نحوه ابطال وصیتنامه می باشد. و اگر بیشتر از یک سوم را در نظر بگیرد، با یک اصطلاح حقوقی وصیت‌نامه نسبت به مازاد وصیت شده  غیر نافذ و نامعتبر است . و بعد از مرگ فرد امکان پیگیری حقوقی ندارد.

بنابراین یک فرد فقط می‌تواند یک سوم از اموال خود را وصیت کند و در برابر مازاد یک سوم دخل و تصرفی ندارد منظور از اموال هم کلیه دارایی‌هایی است که اعم از اموال منقول و غیرمنقول فرد زمان فوتش دارا است.

یک وصیت‌نامه رسمی به چه وصیت نامه‌ای می‌گویند

منظور از وصیت‌نامه رسمی نوشته‌ای است که به خاطر اینکه در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده، اعتبار حقوقی دارد. و این وصیت‌نامه به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به دادگاه قابل اجرایی نمودن است. و کلیه محتوای آن از نظر قانونی و رسمی اعتبار دارد.مگر اینکه فردی از وراث ادعا کند که وصیت‌نامه جعلی بوده که باید بررسی شود.

هر چند این نیز یکی از راه ها در نحوه ابطال وصیتنامه  می باشد اما به دلیل اینکه وصیت‌نامه‌های رسمی معمولاً به صورت قانونی در دادگاه‌ها توسط افراد متخصص نوشته می‌شود ، امکان باطل کردن آن بسیار کم است.

نحوه ابطال وصیتنامه از نظر شکلی

در نوشتن وصیت نامه باید اصولی را در نظر گرفت و شکل خاصی را رعایت کرد . و اگر رعایت نشود می‌توان آن را باطل نمود . یکی از آنها این است که اگر به صورت سری و رمزی نوشته شود و بعد مشخص شود که فرد سواد نداشته است ، می توان آن را باطل نمود . و یا اینکه اگر مشخص بشود که امضای فرد متوفی با اصل امضای او تطبیق ندارد ، می‌توان آن را باطل کرد.

توصیه پایانی

بطور کلی توصیه می شود هر فرد قبل از وفات تکلیف اموال خود را مشخص نماید. و اگر تمایل دارد مالی را ببخشد ، قبل از فوت خود این کار را انجام دهد. چرا که فرد بعد از مرگش حق تصرف بر کل اموالش را نداشته و فقط یک سوم آن را می تواند وصیت کند. مابقی به دولت و ورثه اش می رسد.

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع مهم ترین راه های نحوه ابطال وصیتنامه  را ذکر نماییم. ولی در صورت پیچیده بودن شرایط بهتر است با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن