هشت راه برای رسیدن به ورق گالوانیزه شما ورق گالوانیزه

یکی از پرکاربردترین ضخامتهای شیت گالوانیزه، ورق گالوانیزه 1 میل است. ورقهای گالوانیزه در ضخامت ۰/۱۸ الی ۶ میلی

توسط مدیر سایت در 16 اسفند 1402

یکی از پرکاربردترین ضخامتهای شیت گالوانیزه، ورق گالوانیزه 1 میل است. ورقهای گالوانیزه در ضخامت ۰/۱۸ الی ۶ میلیمتر قابل تولید است ک ضخامت 0.25 تا 2.5 پرکاربردترین هستند. یکی از ورقهای فولادی عرضه شده در بازار، ورق گالوانیزه، است که به علت ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر خوردگی، مورد توجه اکثر صنعتگران و فعالین حوزههای عمرانی و صنعتی کشور قرار گرفته است. نوع ورق: نوع آلیاژ مورد استفاده در ورق (مانند ورق گالوانیزه با روی، آلومینیوم، یا سیلیکون) تاثیر زیادی بر قیمت دارد. ورق گالوانیزه چند نوع دارد؟ در نتیجه فرایند آماده سازی ورق برای پوشش دهی اهمیت قابل توجهی دارد. در پوشش دهی مکانیکی ورق از طریق غوطه ور شدن در ترکیبی از پودر فلز روی و ذرات شیشه پوشش دهی می شود. اما از دیگر مشخصات آن میتوان به ۱٫۵ متر در ضخامت ۰٫۶ و عرض ۱ متر در ضامت ۰٫۵ اشاره نمود. رول ورق گالوانیزه کاشان در ابعاد و طول های مختلفی در بازار یافت میشود که معروفترین آنها رول گالوانیزه ۰٫۵ و ۰٫۵ میل میباشد که منظور از اعداد بیان شده ضخامت رول این نوع ورق میباشد. محصولاتی که به حالت شیت راهی بازار میشوند، دارای ابعاد متنوعی هستند. رول ورق گالونیزه با توجه به میزان پوششی که بر روی سطح آن پس از غوطه وری در حمام روی دارد، به دو حالت گل ریز و گل درشت تولید میشود.

از جمله عوارض ابتدایی جوشکاری این ورقها بدون ماسک میتوان به مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد. از کاربردهای عمده این ورق ها می توان به شیروانی خانه ها اشاره کرد که دارای طرح های متنوعی هستند. در این روش لایه فیلم تشکیل شده دارای ۹۵ - ۹۲ درصد روی است. گالوانیزاسیون به روش های مختلفی مانند غوطه وری گرم، غوطه وری سرد، پوشش دهی مکانیکی، اسپری کردن و رنگ کردن انجام می گیرد. بسیاری از محصولات تخت فولادی مانند ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و تسمه ای که در بازار می بینید، از انجام یک سلسله عملیات روی اسلب یا تختال ساخته شده اند. میتوان همان کیفیت ورق یاد شده در روش غوطهوری گرم را با ایجاد ضخامت کمتر از «روی» به دست آورد. از این روش برای پوشش دهی قطعاتی با اندازه ۳۰۰ - ۲۰۰ میلی متر و وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم استفاده می شود.

به عنوان مثال مقدار فسفر و سیلیکون موجود در فولاد، ظاهر و ضخامت پوشش را تحت تاثیر قرار می دهند. سطح این ورق ها بعد از پوشش دهی ظاهر خوبی دارد؛ اما کیفیت سطحی این پوشش در معرض درجه حرارت بالا، رطوبت و آب به سرعت افت کرده و به وسیله لایه ضخیمی از هیدروکسید روی پوشیده می شود. ورقگالوانیزه ورق آهنی یا فولادی است که با فلز روی پوشش دهی شده است. در میان انواع روشهایی که برای افزایش خوردگی ورقهای فولادی و آهنی استفاده میشود، روش گالوانیزاسیون از قیمت مناسبتری برخوردار است. ازآنجاییکه ورقهای گالوانیزه بهصورت ذاتی در برابر خوردگی مقاوم نیستند و این خاصیت را از طریق پوششهای سطحی به دست میآورند، وجود خراشهای سطحی و یا کندگی پوشش موجب افت این خاصیت در آنها میشود. کوتینگ (به انگلیسی : Coatting ) میزان پوشش روی در دو سطح ورق بوده و واحد آن gr/m2 میباشد. نکته حائز اهمیت این است که قبل از رنگ آمیزی باید سطح ورق تمیز، خشک و عاری از هر گونه آلودگی باشد. قبل از شروع بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که اگر قصد خرید ورق گالوانیزه دارید، بهتر است که آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

اما اگر در محیط های مرطوب نباشند، بیشتر هم عمر می کنند. در کشور ما تمامی تولیدکنندگان ورق های گالوانیزه، از استاندارد ملی ISIRI 8459 برای تولید ورق های گالوانیزه گرم و سرد استفاده می کنند. ورق گالوانیزه شهرکرد و سمنان، ورق گالوانیزه فولاد مبارکه اصفهان و کاشان و ورق گالوانیزه هفت الماس قزوین از محصولات داخلی هستند. تولیدکننده ورق گالوانیزه فولاد شهریار تبریز: در شهر تبریز کارخانههای مختلفی برای تولید محصولات فولادی وجود دارد که با رعایت استانداردهای جهانی این محصولات را تولید و عرضه میکنند. تغییرات قیمت انواع ورق گالوانیزه در طول 15 روز گذشته به شکل یک نمودار برای هر محصول در سایت به نمایش درآمدهاند. این ورق ها از نظر شکل گیری کریستال های گالوانیزه و بسته به سرعت سرمایش ورق و مقدار روی در سه دسته بدون گل، گل ریز و گل درشت طبقه بندی می شوند. دستهبندی دیگری که برای ورق گالوانیزه وجود دارد، بر اساس شکل ظاهری است. این محصول از لحاظ ظاهری به سه دسته کلی تقسیم می شود؛ ورق گالوانیزه بدون گل، ورق گل ریز و ورق گل درشت. این لایه سفید رنگ که اصطلاحا سفیدک نام دارد، سطح ظاهری ورق را خراب کرده و از ارزش آن می کاهد. این روش برای اولین بار توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام Paul Melouin به کار گرفته شد.

برای محیط های اسیدی عموما گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم و برای محیط های مرطوب گالوانیزاسیون به روش غوطه وری سرد مناسب تر است. استفاده از این ورق ها در برخی مصارف مانند تانکرهای آب آشامیدنی به دلیل احتمال آلودگی آب، مناسب نیست. ورق گالوانیزه را نباید در محیطهای بسته و بدون تهویه مناسب نگهداری نمود. این رول ها بسته به ضخامت شان وزنی معادل ۷ - ۵ تن دارند. به همین علت می تواند مقاطع ریزی که در روی سطح وجود دارند را از صدمات محیطی و زنگ زدگی محافظت کند. گالوانیزه کردن فلزات: گالوانیزه کردن یک لایه محافظ روی فلزات ایجاد میکند که از آنها در برابر زنگ زدگی محافظت میکند. به عبارتی هر چه میزان پوشش روی در واحد سطح ورق بیشتر باشد، میزان محافظت از خوردگی هم بیشتر خواهد شد. بنابراین برای تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی استفاده میشود و در طی عملیاتی برای جلوگیری از زنگ زدن، با فلز روی پوشش دهی می گردد. در این روش از انواع الکترولیت های اسیدی و قلیایی می توان استفاده کرد و با الکترولیز نمک های فلز روی در محلول آبی می توان ورق را پوشش دهی کرد. Con te​nt was gen erat​ed  by GSA ᠎Co nten​t  Ge​nerator ᠎DE​MO.

در این روش ابتدا سطح ورق با سنگ ساییده شده و سپس فلز روی به روش پاشش و یا از طریق فرچه رنگ، روی سطح را می پوشاند. پوشش حاصل از غوطه وری سرد راحت تر رنگ آمیزی می شود. ضخامت پوشش فلز روی در لوله های تولید شده با ورق گالوانیزه، از ضخامت پوشش گالوانیزه گرم کمتر است. ساخت کانال های کولر، لوازم خانگی، بشکه ها، تابلوهای تبلیغاتی،دودکش ها، مخازن و لوله ها از جمله موارد مصرف این ورق ها هستند. از آن جا که ورق نورد سرد ، فرآیند ساخت ویژه و کیفیت بالایی دارد، لذا قیمت آن بیشتر است. از طرفی سوال برخی از خریداران این است که قیمت ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق ضد زنگ چگونه است؟ گالوانیزه کردن ورق در مقایسه با سایر روش های جلوگیری از خوردگی، مثل آلیاژی کردن فولاد به هزینه کمتری نیاز دارد. انواع ورق گالوانیزه رنگی و ورقگالوانیزه شیروانی نیز از جمله محصولات تولید شده به روش گالوانیزاسیون هستند که از آن ها در شیروانی و سقف ساختمان های مناطق مرطوب به وفور استفاده می شود. برای آشنایی با این ورق های گالوانیزه در سقف عرشه فولادی به مقاله معرفی انواع ورق های شیروانی مراجعه کنید و برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه سقفی نیز میتوانید به صفحه قیمت ورق رنگی مراجعه نمایید.

این ورق ها در سقف سازه های مناطق مرطوب و در معرض آب و باران بسیار پرکاربرد است. این پوشش مقاومت بالایی در برابر خوردگی و اکسیداسیون دارد و در صورت خراش برداشتن، باز هم مانع از زنگ زدن ورق می شود. قیمت ورق گالوانیزه بر مبنای قیمت ورق روغنی، میزان پوشش روی بکار رفته بر روی ورق، ضخامت و همچنین وجود یا عدم وجود لایه روغنی بر روی آن تعیین میشود. همانطور که میدانید ورقگالوانیزه از ورق سرد یا همان ورق روغنی تولید میشود که بر روی آن پوشش از فلز روی قرار داده شده است. ورق با گلهای درشت، از خشک شدن طبیعی و بدون دخالت و سرعت بخشیدن به پوشش روی ایجاد میشود. در حال حاضر، قیمت روز ورق گالوانیزه متغیر است و بستگی به عوامل مختلفی از جمله بازار فولاد، نوسانات قیمت مواد اولیه، وضعیت تقاضا و عرضه، و سایر عوامل دارد. قیمت مواد اولیه، وقایع سیاسی و اقتصادی و قیمت فولاد در بازارهای جهانی از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت ورق گالوانیزه هستند.



منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن