برای ارائه درخواست طلاق از طرف مرد نیاز به چه شرایطی می باشد؟

هدف از ارائه این عنوان آشنایی بیشتر شما با شرایط طلاق از طرف مرد می باشد تا به این طریق بتوانید روند بهتری را

توسط ABESTANEWS در 3 بهمن 1400

هدف از ارائه این عنوان آشنایی بیشتر شما با شرایط طلاق از طرف مرد می باشد تا به این طریق بتوانید روند بهتری را پیش گرفته و در مدت زمان کمتری به آنچه که می خواهید دست یابید. هم اکنون در سطح کشورمان قوانین  بندهای مختلفی در راستای جدایی زوجین تنظیم شده اند که هر کدام اهمیت خاصی داشته و آگاهی داشتن درباره آن ها می تواند به زوجین کمک های شایانی نماید. براساس این مجموعه قوانین و ماده 1133 از قانون کشورمان حق طلاق با مرد بوده و زوج می تواند با استفاده از این حق خود هر زمان که خواست از همسر خود جدا گردد. البته لازم به ذکر است این امر در صورتی امکان پذیر است که مرد بتواند ادله کافی مبنی بر عدم شایستگی همسرش برای ادامه زندگی را به دادگاه ارائه نموده و روند دادخواست خود را پیش برد. در ادامه به بررسی هرچه بیشتر مراحل و شرایط طلاق از طرف مرد خواهیم پرداخت. از شما می خواهیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را مهمان نگاه های زیبای خود کنید. 

 مراحل ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد 

طبق ماده 1133 و حقی که به مرد مبنی بر طلاق داده شده است لازم زوج برای ارائه دادخواست خود مراحل خاصی را طی کند. در سال های گذشته مرد می توانست با مراجعه مستقیم به دفترخانه درخواست جدایی از همسر خود را نماید اما امروزه این امر دیگر امکان پذیر نیست زیرا با چنین شرایطی آمار طلاق به شدت افزایش یافته بود. در حال حاضر در گام اول مرد باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و درخواست طلاق از طرف مرد را نماید. 

زمانی که اطلاعات شخصی زوج ثبت شد در یکی از شعب تعیین وقت شده و لازم است در روز معین شده ادله لازم را به دادگاه مبنی بر عدم شایستگی همسرش ارائه کند. پس از تایید تمامی دلایل بیان شده دادگاه گواهی عدم سازش را به مرد می دهد تا با استفاده از این گواهی بتواند در دفاتر طلاق خطبه طلاق را اجرا نماید. تمامی این مراحل سبب سخت شدن و طولانی شدن پروسه طلاق می گردند تا به این طریق بتوان جدایی را تایید نمود. 

بیشتر بخوانید: بهترین راه برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد کدام است؟

مدت زمان ارائه درخواست طلاق از طرف مرد 

برخی ممکن است با این پرسش که چقدر طول می کشد تا مرد بتواند به ارائه درخواست طلاق از طرف مرد بپردازد مواجه شوند که برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم زمانی که ثبت درخواست طلاق انجام پذیرفت جلسات لازم در دادگاه برگزار می گردد. تعداد جلسات مورد نیاز و اعتراضاتی که ممکن است زوجه بر حکم طلاق نماید می تواند پروسه متفاوتی را برای ارائه درخواست طلاق از طرف مرد رقم بزند بنابراین نمی توان در راستای مدت زمان ارائه این دادخواست نظر قطعی داد زیرا برای هر فرد متفاوت می باشد. 

مدارک مورد نیاز برای ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد 

در این بخش قصد داریم تا به مدارکی اشاره کنیم که برای ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد لازم بوده و حتما باید آنها را حین مراجعه همراه خود داشته باشید. این مدارک به شرح زیر می باشند. 

  • اصل سند ازدواج یا همان عقدنامه 

  • اصل شناسنامه مرد 

  • کپی کارت ملی 

تمامی مدارکی به آنها اشاره شد را باید حین مراجعه به دفاتر قضایی همراه خود ببرید. 

طلاق غیابی از سوی مرد 

از دیگر گزینه های طلاق از طرف زوج می توان به طلاق غیابی اشاره نمود که برای این امر نیز باید مراحلی را که بیشتر به آنها اشاره شد را طی نمایید با این تفاوت که در طلاق غیابی زوج باید بتواند ثابت کند همسر وی حضور نداشته و هیچ گونه نشانی از وی وجود ندارد. در چنین شرایطی مرد درخواست طلاق غیابی داده و دادگاه درخواست وی را مورد بررسی قرار خواهد داد. پس از اعلام عدم حضور زن در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی های مربوطه انتشار می یابد. در صورتی که طی مدت زمان تعیین شده ردی از زن یافت نشود دادگاه رای طلاق غیابی را صادر می نماید و زوج می توان با استفاده از این رای به صورت غیابی از همسر خود جدا شود. 

شرایط تعیین مهریه در طلاق از طرف مرد 

در صورتی که درخواست طلاق از طرف زوج صادر گردد مرد موظف است تمامی مهریه و مطالبات همسرش را به صورت یکجا پرداخت کند. لازم است بدانید بدون مهریه نمی توان زن را طلاق داد و در صورت عدم تمکن مالی مهریه تعیین شده قسط بندی شده و لازم است مرد در زمان هایی که دادگاه مشخص می نماید مهریه زن را پرداخت کند. 

شرایط پرداخت نفقه در طلاق از طرف مرد 

نفقه نیز از جمله مطالباتی می باشد که زن می توان آن ها را درخواست نماید و مرد در صورت ارائه دادخواست طلاق ملزم به پرداخت این اجرت المثل می باشد. برای تعیین اجرت المثل زندگی زناشویی شرایط خاصی وجود دارد و از زمان شروع زندگی تا زمان طلاق را محاسبه می کنند. برای این مدت سنواتی لحاظ می گردد که براساس میزان دارایی مرد بوده و پس از تعیین مرد باید آن را به همسرش پرداخت کند. 

مزیت های استخدام وکیل برای طلاق از طرف مرد 

لازم است بدانید دعاوی حقوقی از جمله طلاق پیچیدگی های بسیاری دارد و در صورت عدم آگاهی ممکن است در ادامه روند پرونده با مشکلات متعددی مواجه شوید. نحوه ارائه دادخواست و پیگیری مراحل قانونی ان در صورتی که به درستی انجام نشود مورد تایید دادگاه قرار نخواهد گرفت. در چنین شرایطی نیاز به وکیل طلاق به وضوح حس می گردد زیرا این امر مزیت های بسیاری برای آن به دنبال خواهد داشت که در ادامه به این مزیت ها اشاره می نماییم. 

  • نحوه پرداخت حقوق زن را می توان به وکیل واگذار نمود 

  • در جلسه های داوری دیگر نیاز به حضور مرد نیست 

  • اجرای حکم طلاق را وکیل نیز می تواند انجام دهد 

هزینه های مربوط به طلاق از طرف مرد 

در راستای هزینه طلاق از طرف مرد نمی توان نظر قطعی داد زیرا این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. پیچیدگی پرونده ، مراحل آن و استخدام وکیل می تواند شرایط مالی متفاوتی را برایتان رقم بزند. 

سخن آخر 

در انتها لازم است بگوییم در حال حاضر موسسات بسیاری در راستای مشاوره و ارائه خدمات مربوط به وکیل و طلاق فعالیت دارند اما باید بدانید انتخاب درست این افراد و موسسات اهمیت بسیار بالایی داشته و لازم است در این مسیر دقت عمل بالایی را به کار گیرید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن