وظایف وکیل امور خانواده در بحث طلاق از طرف زوجه چیست؟

گاهی اوقات زندگی مشترک زوجین به مرحله‌ای می‌رسد که تصمیم به جدایی می‌گیرند. این تصمیم گاهی از س

توسط ABESTANEWS در 2 آبان 1400

گاهی اوقات زندگی مشترک زوجین به مرحله‌ای می‌رسد که تصمیم به جدایی می‌گیرند. این تصمیم گاهی از سمت یکی از زوجین و گاهی از سوی هر دو طرف مطرح می‌شود. در این مطلب به دنبال بیان طلاق از طرف مرد هستیم.

بر اساس قانون مدنی ایران، ماده ۱۱۳۳ اختیار طلاق با مرد است و او می‌تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق از همسر خود را به دادگاه ارائه کند.

طبق قوانین جاری کشور زمانی که دادخواست طلاق از سمت مرد باشد، رضایت زن شرط نیست، یعنی اگر زن طلاق نخواهد، ولی مرد اصرار به آن داشته باشد، در نهایت دادگاه ناگزیر به صدور حکم طلاق است و مخالفت زن فقط روند را طولانی می‌کند.

اگر به دنبال آگاهی از مراحل این نوع طلاق هستید، باید بدانید برای طی کردن مراحل طلاق نیاز به وکیل خانواده کارآزموده و خبره در زمینه طلاق دارید که نسبت به مراحل و پیچ و خم قانونی آن شما را آگاه کرده و در این مسیر به شما کمک نماید. 

آیا عدم رضایت زن (زوجه) تاثیری در روند طلاق از جانب مرد دارد و وکیل خانواده چه کمکی می تواند بکند؟

همان‌طور که گفتیم رضایت یا عدم رضایت زن در این گونه پرونده‌ها تاثیری ندارد. عدم رضایت و موافقت زوجه فقط می‌تواند مراحل طلاق از طرف مرد را طولانی کند، ولی امکان جلوگیری از صدور حکم طلاق را ندارد.

درصورت اعتراض زن در طلاق از سوی مرد، روند رسیدگی به پرونده طولانی‌تر و سه مرحله‌ای می‌شود. دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور. یعنی در صورت اعتراض زن زمان رسیدگی به پرونده بین ۳ ماه الی یک سال طول می‌کشد اما در نهایت رای به طلاق صادر می‌شود لذا مدت زمان طلاق از طرف مرد بستگی کامل به اعتراض طرفین خصوصا زوجه دارد.

زمانی که رای به طلاق صادر شد، رای صادره را گواهی عدم امکان سازش می‌گویند. مرد با دریافت این گواهی ۳ ماه فرصت دارد تا آن را برای اجرا و ثبت به دفتر اسناد رسمی طلاق ببرد در غیر این صورت رای از درجه اعتبار ساقط می‌شود. دقت داشته باشید که در این راه می‌توانید همه مشکلات پروسه طلاق را از پیش روی خود بردارید و با انتخاب یک وکیل خانواده این روند را به او بسپارید.

تکلیف حقوق مالی زوجه در طلاق از طرف مرد و نقش وکیل خانواده در آن

چیزی که در طلاق از سوی مرد مهم و حائز اهمیت است این است که با این‌که طبق قانون اختیار طلاق با مرد است، اما حقوق مالی زوجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دادگاه رسیدگی‌کننده به طلاق مکلف است در ضمن رای طلاق نسبت به آن‌ها تعیین تکلیف کند، مواردی مثل شرط تنصیف اموال، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت، نفقه و نحله.

اگر زن در جریان طلاق از سوی مرد، مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی بکند، برای پیگیری درخواست زوجه از سوی دادگاه جهت کارشناسی، وقت نظارتی تعیین می‌شود و اگر پس از کارشناسی، یکی از طرفین  به مبلغ تعیین شده توسط کارشناس اعتراض داشته باشد، در این صورت موضوع به هیات کارشناسان ارجاع داده می‌شود. 

نکته مهم این‌که اثبات رابطه نامشروع زن یا سایر تخلفات وی از وظایف زناشویی، ارتباطی به مهریه ندارد و مرد موظف به پرداخت مهریه است. دادگاهی که به پرونده رسیدگی می‌کند با تعیین کارشناس، اجرت المثل ایام زوجیت زن را تعیین می‌کند و ضمن حکم طلاق، مرد را موظف به پرداخت مهریه می‌کند. مطالبه مهریه، اجرت المثل و نصف دارایی در فرض استحقاق زوجه باعث طولانی‌تر شدن پرونده و یا اجرا نشدن حکم طلاق خواهد بود. 

باتوجه به مطالب بالا می بینید که طلاق از سوی مرد هم مطرح شود، دارای پیچیدگی‌های حقوقی زیادی است که نیاز است در این مسیر از تخصص و علم یک وکیل خانواده آگاه استفاده کرد.

چند نکته در طلاق از سوی مرد و استفاده از وکیل خانواده متخصص

  • در طلاقی که از سوی مرد ارائه می‌شود، دادگاه مکلف است که برای هر یک از زوجین ابلاغیه فرستاده و با درج مهلت از آن‌ها بخواهد که داور معرفی کنند. 
  • در هیچ فرضی در درخواست طلاقی که از سوی مرد ارائه می‌شود، حتی اگر رای غیابی باشد، مهریه زن از بین نمی‌رود. فقط اگر در زمان عقد بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد مهریه در هنگام طلاق نصف می‌شود.
  • مرد تا ۳ ماه عده امکان رجوع به زن خود را دارد و اگر در این ۳ ماه عده به همسر خود بازگردد، طلاق از بین می‌رود اما اگر زن یائسه باشد یا  دختر دوشیزه و باکره باشد امکان رجوع وجود ندارد و طلاق بائن است.
  • در دادخواست‌های طلاق از سوی مرد حضانت فرزندان و نیز نفقه آن‌ها بر طبق قانون و مصلحت طفل توسط دادگاه تعیین می‌شود.

اگر به دنبال پیگیری چنین پرونده‌ای هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به هر کاری با یک وکیل امور خانواده متخصص در طلاق مشورت نمایید.

آخرین مطالب