مشاوره حقوقی تلفنی و راهکارش برای عدم ثبت ازدواج و مجازات آن

طبق قانون زوج موظف است نکاح دائم خود با زوجه را در دفاتر ازدواج ثبت نماید و قانون درصورت عدم ثبت مجازات‌ه

توسط ABESTANEWS در 5 آبان 1400

طبق قانون زوج موظف است نکاح دائم خود با زوجه را در دفاتر ازدواج ثبت نماید و قانون درصورت عدم ثبت مجازات‌هایی درنظر گرفته است. مجازات عدم ثبت واقعه ازدواج تابع قانون حمایت از خانواده است و شما درصورتی که در این زمینه سوال و یا مشکلی دارید می‌توانید از انواع مشاوره‌های حقوقی تخصصی و مشاوره حقوقی تلفنی برای پاسخ به سوالات خود استفاده کنید.

 

قانون حمایت از خانواده در مورد ثبت ازدواج و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در آن

در ایران دو نوع عقد نکاح بین زوجین وجود دارد. ازدواج موقت که در بین عامه مردم با نام صیغه شناخته می‌شود و ازدواج دائم. با وجود این‌که عقد موقت از نظر قانونی و شرعی مشکلی ندارد اما در عرف و بین مردم چندان محبوب نیست و ذهنیت مثبتی در مورد آن وجود ندارد.

اما ازدواج دائم که بین زن و مرد اتفاق می‌افتد و تشریفات خاص خودش را باتوجه به فرهنگ و آداب و رسوم مختلف مردم دارد، در بین مردم از جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده و شاید مهم‌ترین تصمیم در زندگی هر فردی اعم از مرد یا زن، شریک شدن باقی عمر با یک شخص است. در خانواده‌های ایرانی این‌چنین مرسوم است که دختر و پسر مدتی با هم نامزد هستند تا شناخت بهتری از یکدیگر، خانواده‌ها، فرهنگ و ... کسب کرده و در صورت توافق به ادامه زندگی با یکدیگر عقد نمایند.

با عقد نکاح دائم بین زن و مرد، حقوق و تکالیفی برای زوج و زوجه ایجاد می‌شود که یکی از ابتدایی‌ترین وظایف زوج ثبت ازدواج دائم در دفاتر ازدواج است.

قوانین کشور، صرفا ثبت ازدواج دائم را اجباری کرده است و ازدواج موقت را به صورت عادی و بدون ثبت نیز قابل انعقاد می‌داند. اما در شرایطی باید ازدواج موقت نیز ثبت شود. به طوری که  در ماده 20 قانون حمایت خانواده جدید مصوب سال 1392 آمده است: «ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است.» در این ماده به صراحت به لزوم ثبت ازدواج دائم اشاره شده است.

اگر به هر دلیلی برای ثبت ازدواج توسط زوج با مشکلی مواجه هستید یا ابهامی برای شما به وجود آمده است، بهتر است بدون مشورت و مشاوره حقوقی تخصصی اقدامی انجام ندهید. چرا که بسیاری از دعاوی مطرح شده در دادگاه خانواده در مورد اثبات زوجیت و یا مشکلاتی است که به خاطر عدم ثبت ازدواج ایجاد می‌شود.

اما با ثبت ازدواج در صورت بروز اختلاف، اثبات آن به آسانی امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر این، نمی‌توان با استناد به ازدواجی که ثبت نشده، دعوایی را در دادگاه درباره مسائل مربوط به آن ازدواج مطرح کرد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع از قوانین مربوط به مجازات عدم ثبت ازدواج، حتی اگر امکان مراجعه حضوری را به هر دلیلی ندارید، تنها با یک تلفن از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در این زمینه بهره‌مند شوید.

دانستن موارد الزامی شدن ازدواج موقت توسط مشاور حقوقی تلفنی

آیا ازدواج موقت الزاما نیاز به ثبت دارد و آیا در صورت عدم ثبت آن، شخص مرتکب جرم می‌شود؟

درست است که ثبت ازدواج برای ازدواج دائم اجباری و عدم ثبت آن برای زوج موجب مجازات خواهد شد، اما نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در چند مورد الزامی و اجباری خواهد بود که عبارتند از:

  • باردارشدن زوجه
  • توافق طرفین
  • ثبت ازدواج جزء شروط ضمن عقد باشد

مجازات عدم ثبت ازدواج دائم یا ازدواج موقتی که ثبت آن الزامی است

چنانچه با یک مشاور چه به صورت حضوری یا به صورت مشاوره حقوقی تلفنی مشورت کنید حتما خواهید دانست که در قانون ایران قانون حمایت از خانواده وضع شده است که هدف آن حفظ کیان خانواده‌های ایرانی است. مجازات موضوع عدم ثبت ازدواج دائم نیز در قانون حمایت از خانواده مطرح شده است.

ماده 49 قانون حمایت خانواده برای مجازات عدم ثبت ازدواج بیان می‌کند:

«چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی و یا حبس تعزیری محکوم می شود.»

در مورد ازدواج موقت نیز همانطور که گفتیم در صورتی که سه شرط بالا  را داشته باشد و این ازدواج ثبت نشود مجازات دارد و نوع و میزان آن مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده است.

پیگیری زن و نحوه شکایت برای عدم ثبت ازدواج توسط مرد و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی

اگز زوجه بخواهد برای عدم ثبت ازدواج توسط همسرش از وی شکایت کند باید به دادسرا مراجعه و شکایت کیفری خود را مبنی بر عدم ثبت ازدواج از سوی زوج تنظیم و تقدیم دادسرا کند و یا می‌تواند فقط تقاضای شکایت حقوقی با عنوان الزام ثبت ازدواج به طرفیت زوج را داشته باشد که در این صورت مرجع رسیدگی به این دادخواست دادگاه خانواده است.

از آن‌جا که پیچ و خم‌های حقوقی و روال دادگاه‌ها پیچیده و تخصصی است، برای هر تصمیمی باید با علم و آگاهی اقدام کنید. به همین منظور بهتر است در ابتدا با مشاوره حقوقی تلفنی نسبت به هر کاری که قصد انجامش را دارید شروع کنید.

مشاوره حقوقی تخصصی به شما کمک خواهد کرد تا در زمینه قوانین و مقررات مربوط به موضوع ثبت یا عدم ثبت ازدواج و حقوقی که برای شما در این زمینه وجود دارد آگاه بوده و درست تصمیم بگیرید.

بسیاری از افراد مشاوره‌ حضوری را ندارند یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهند به صورت حضوری مشاوره دریافت نکنند، برای این افراد نیز خدمات مشاوره حقوقی غیرحضوری از جمله مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند گزینه مناسبی باشد تا به هدف خود برسند.

هزینه مشاوره حقوقی به صورت تلفنی نیز بسیار مقرون‌ به‌ صرفه‌تر خواهد بود و شما هزینه کم‌تری را برای یک مشاوره حقوقی تخصصی با بهترین مشاوران حقوقی پرداخت خواهید کرد.

مقالات مرتبط:

https://www.avalfars.ir/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82%db%8c-%d8%aa%d9%84%d9%81%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%b7%d9%84%d8%b9/

آخرین مطالب