ضرورت استفاده از وکیل ملکی متخصص در تخلیه ملک

تخلیه ملک از جمله موضوعاتی است که تعداد زیادی پرونده را در مراجع قاضیی به خود اختصاص داده و همان‌طور که ا

توسط ABESTANEWS در 3 مهر 1400

تخلیه ملک از جمله موضوعاتی است که تعداد زیادی پرونده را در مراجع قاضیی به خود اختصاص داده و همان‌طور که از نامش پیداست در زمره موضوعاتی است که تخصص یک وکیل امور ملکی خوب را می‌طلبد. در این مطلب درمورد ضرورت استفاده از وکیل املاک در دعاوی مربوط به تخلیه ملک صحبت می‌کنیم.

حق دادخواست تخلیه ملک برای مالک

تخلیه ملک مسکونی در واقع حقی است که قانون به مالک داده است که بر مبنای آن و در صورت اتمام قرارداد اجاره و یا تخلف مستاجر از شروط مندرج در قرارداد بتواند از مرجع صالح، تخلیه ملک خود را بخواهد.

ضرورت مراجعه به وکیل ملکی برای دعاوی تخلیه ملک

معاملات ملکی، بسته به گستردگی که دارند، ممکن است همواره با خطراتی روبه‌رو شوند. طبق آمارها، بیش‌تر از حدود پنجاه درصد پرونده‌های مطرح شده در محاکم دادگستری، مربوط به اختلافات و دعاوی ملکی است. پرونده‌های ملکی همچنین جز پیچیده‌ترین و وقت‌گیرترین پرونده‌های دادگاه‌ها محسوب می‌شوند.

چراکه  قوانین وضع شده در این زمینه سخت است و پیچیدگی‌هایی که در مسیر بررسی و رسیدگی به این دعاوی ایجاد می‌شود بسیار زیاد است. بنابراین بیش از پیش ضرورت استفاده از خدمات وکیل ملکی متخصص را نشان می‌دهند.

تخلیه ملک نیز یکی از دعاوی ملکی است که با توجه به حجم بالای قراردادهای اجاره در کشور ما و به دلیل افزایش روز افزون اجاره بها و ودیعه همواره در محاکم قضایی مطرح هستند. بنابراین یکی از مواردی که یک وکیل امور ملکی در دوران وکالت خود با آن روبه‌رو می‌شود و یا آن را به عهده می‌گیرد دعوای تخلیه ملک است.

درواقع گرفتن حکم تخلیه در اجاره واحدهای مسکونی؛ یکی از مسائل و مشکلات شایع حقوقی و ملکی، است. آن‌هم به این دلیل که مستاجر حاضر به تخلیه نمی‌شود. زمانی که شخص اقدام به اجاره محلی برای سکونت خود می‌کند، قراردادی بین موجر و مستاجر عقد می‌شود.

در قرارداد اجاره، مدت زمان اجاره ملک، مبلغ ودیعه و اجاره، شرایط و بندهای دیگری قید می‌شود و طرفین آن را امضا می‌کنند. اما موارد زیادی پیش می‌آید که مستاجر با وجود پایان مدت زمان اجاره و درخواست مالک برای تخلیه، از تخلیه و تحویل ملک خودداری می‌کند یا حتی مواردی هست که مستاجر از شرایط مندرج در عقد اجاره عدول کرده و مالک از وی درخواست تخلیه می‌کند. 

در نتیجه مالک ملک برای این‌که بتواند حکم تخلیه بگیرد، با مسائل زیادی روبه‌رو خواهد بود. مالک باید با ارائه دادخواست در دادگاه اقامه دعوا کند و با ادله و مدارک حکم تخلیه را بگیرد. اما قضیه به این سادگی‌ها نیست و برای انجام این مراحل به تخصص یک کاردان نیاز است که مسلما پای یک وکیل ملکی متخصص به میان می‌آید.

ویژگی های وکیل ملکی متخصص برای حل مشکلات ملکی

یک سوالی که اکثر افراد در مشکلات حقوقی که در حوزه ملک و املاک برایشان پیش می آید این است که " دلیل نیاز ما به وکیل امور ملکی چیست و وکلای املاک چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟ ". افراد به دلیل ناآگاهی از مسائل حقوقی به خصوص در حوزه ملک و املاک که دعاوی بسیار زیادی دارد و بسیار پیچیده و سخت هستند نیاز اساسی به تخصص و تجربه وکیل املاک دارند تا در آینده به مشکلات بزرگتر در این دعاوی برخورد نکنند. ویژگی های یک وکیل ملکی خوب این است که تخصص کافی در قوانین و موضوعات ملکی داشته باشند، تجربه کافی در این دعاوی را دارا باشند تا در هنگام برخورد با چنین مشکلی بهترین راهکار را ارائه دهند.

مراحل اقامه دعوا برای تخلیه ملک توسط مالک یا وکیل ملکی

برای طرح دادخواست تخلیه ملک، مالک عین یا وکیل امور ملکی وی و یا مالک منافع آن می‌تواند اقدام کرده و مراحل زیر را انجام دهد که البته همان‌طور که گفتیم بهتر است مراحل کار را به وکیل املاک خود بسپارید تا دوندگی‌ها و مراحل پیچیده و وقت‌گیر قانونی را انجام دهد.

  • حضور در دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست ملک
  • ارائه مدارک شامل: اصل شناسنامه و کارت ملی، و اصل قرارداد اجاره
  • باتوجه به تغییر قوانین برای قراردادهای بعد از سال 1376، پرونده به شورای حل اختلاف محل قرارگیری ملک ارجاع و تعیین شعبه می‌شود.
  • با تشکیل جلسه، خواهان (کسی که اقامه دعوا کرده، مالک، وکیل وی یا مالک منافع آن)، باید مدارک خود از جمله اصل قرارداد اجاره را با خود به همراه داشته باشد. درنتیجه با ارائه لایحه و سپردن مبلغ ودیعه به حساب معرفی شده از سوی خواهان دستور و یا حکم تخلیه شود.
  • شورای حل اختلاف با بررسی مدارک، حکم تخلیه را صادر کرده و برای اجرا به محکوم ابلاغ می‌شود.

چند نکته در زمینه دعوی تخلیه ملک که وکیل ملکی به شما خواهد گفت:

  • چنان‌چه خواهان  بخواهد علاوه بر حکم تخلیه خساراتی از جمله اجور معوقه، اجرت المثل ایام تصرف و یا خسارات وارد شده بر ملک را نیز دریافت کند، باید در دادخواست خود اعلام نماید.
  • در صورتی که خواهان خسارت‌های مذکور را بخواهد، دعوای تخلیه ملک در زمره دعاوی مالی قرار گرفته و بسته به ارجاع به شورای حل اختلاف و یا دادگاه باید هزینه دادرسی مربوط به آن نیز پرداخت شود.
  • اگر قرارداد اجاره‌‌ای که مالک ارائه می‌کند شرایط قید شده در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ را نداشته باشد، به این صورت که در دو نسخه تنظیم نشده باشد یا دو شاهد آن‌را امضا نکرده باشند، در این صورت به جای شورای حل اختلاف، دادگاه پرونده را بررسی خواهد کرد.

بنابراین باتوجه به نکاتی که گفته شد و پیچیدگی‌هایی که در قانون وجود دارد، قبل از هر اقدامی برای اقامه دعوا یا برای جلوگیری از رد دعوا با بهترین وکیل ملکی تهران یا شهر محل اقامت خود مشورت نمایید. قطعا هزینه وکیل ملکی که پرداخت می‌کنید بسیار باصرفه‌تر و کم‌تر از هزینه‌هایی است که مجبور خواهید بود بدون مراجعه به وکیل املاک و نداشتن علم و آگاهی و با آزمون و خطا انجام دهید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن