شرایط و مراحل طلاق توافقی چیست؟

از هم پاشیدن ازدواج، طلاق نام دارد. که در فرهنگ لغت طلاق به معنی ترک کردن است. در واقع طلاق به این معنی است ک

توسط ABESTANEWS در 29 دی 1400

از هم پاشیدن ازدواج، طلاق نام دارد. که در فرهنگ لغت طلاق به معنی ترک کردن است.

در واقع طلاق به این معنی است که زوج همسر خود را طلاق داده و به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند.

امروزه در جامعه ما به دلیل مشکلات زیادی که در خانواده ها وجود دارد، باید فرهنگ طلاق را آموزش دهند. یعنی اگر زن و مردی به هر دلیلی تصمیم به جدایی گرفته و می‌خواهند به زندگی مشترک خود پایان دهند نباید به هم توهین کنند.

و نباید دعوای کیفری و حقوقی علیه یکدیگر ایجاد کنند. به وجود آوردن این دعاوی علیه یکدیگر تنها فرایند طلاق را به تاخیر می‌اندازد.

مطابق مواد قانون مدنی طلاق از حقوق مرد بوده و مرد با مراجعه به دادگاه می‌تواند تقاضای طلاق کند. بنابراین طبق این مواد مرد هر زمانی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد حتی اگر دلیل خاصی برای اثبات نداشته باشد.

صیغه طلاق با حضور دو مرد عادل و در دفاتر طلاق انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق توافقی به لینک زیر مراجعه کنید:

بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند

انواع طلاق از نظر متقاضی

طلاق به درخواست مرد

همان طور که اشاره کردیم در ایران حق طلاق متعلق به زوج است و مرد بدون نیاز به اثبات دلیل  می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و همسر خود را طلاق دهد.

پس از این که گواهی عدم سازش از طرف دادگاه صادر شد قبل از این که طلاق به ثبت برسد باید تکلیف تمام حقوق زن مانند مهریه، نفقه و غیره مشخص شود. یعنی مرد این موارد را یا پرداخت کند و یا اگر تمکن مالی ندارد در مورد او رای به اعسار صادر شود.

برخی ها تصور می‌کنند برای طلاق باید به دفاتر طلاق مراجعه کنند در حالی که این مرحله اخر طلاق بوده و آن‌ها ابدا باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه نمایند و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم کنند.

و پس از طی شدن مراحل قانونی گواهی عدم سازش از طرف دادگاه صادر می‌شود، زوجین سه ماه فرصت دارند تا در دفاتر طلاق حضور پیدا کنند. در صورت عدم حضور زوجین گواهی از اعتبار ساقط می‌شود و تمامی مراحل را باید مجددا انجام دهند.

طلاق به درخواست زن

همان طور که گفته شد حق طلاق متعلق به مرد است اما در برخی موارد زن نیز می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند که البته مراحل آن پیچیده تر و زمان‌برتر خواهد بود.

طبق قانون مدنی در صورتی که شوهر از دادن نفقه خودداری کند زن می‌تواند برای درخواست طلاق به دادگاه رجوع کرده، و دادگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند.

در این مورد زن باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست مطالبه نفقه بدهد و پس از آن که حکم محکومیت مرد صادر شد می‌تواند تقاضای طلاق کند.

طلاق توافقی

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین در مورد تمامی مسائل موجود با هم به توافق رسیده وبا رضایت کامل تصمیم به جدایی می‌گیرند و درخواست طلاق توافقی را ثبت می‌کنند. توافقات زوجین در یک توافق نامه در یک درخواست توسط وکیل دادگستری ثبت می‌شود و به امضای زوجین می‌رسد.

در طلاق توافقی معمولا مشکلات زندگی مشترک زوجین به حدی است که هر دو طرف تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند. باتوجه به این که زن و مرد هر دو متقاضی طلاق هستند بنابراین راجب مسائلی همچون مهریه، حضانت فرزندان، حقوق مالی زن و غیره به توافق رسیده اند.

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی زن و مرد باید به دفاتر قضایی مراجعه کنند و در صورتی که در آن محل دفاتر قضایی تشکیل نشده باشد مستقیم به دادگاه خانواده رفته و درخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.

پس از مراجعه به دادگاه خانواده زوجین باید دادخواست طلاق توافقی خود را نوشته و هر دو آن را امضا کرده و به دادگاه تحویل دهند. دادگاه پس از بررسی وقت رسیدگی را تعیین کرده و آن را به زوجین ابلاغ می‌کند.

در صورتی که زوجین وکیل داشته باشند نیازی نیست در دادگاه حضور داشته باشند. در جلسات دادگاه قاضی صحبت های دو طرف را شنیده و آن‌ها را به مشاور خانواده ارجاع می‌دهد و پس از دریافت نظر مشاور خانواده گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

پس از صدور رای زوجین باید ظرف مدت سه ماه به یکی از دفاتر طلاق به همراه دو نفر شاهد و مدارک لازم مراجعه کنند و صیغه طلاق خوانده می‌شود و طلاق نامه نیز صادر می‌شود.

آیا داشتن وکیل در طلاق توافقی الزامی است؟

در هر دعوایی هر کدام از طرفین می‌توانند برای خود وکیل بگیرند. معمولا برخی از افراد برای کمتر کردن هزینه ها وکیل نمی‌گیرند یا زوجین برای این که هزینه طلاق توافقی را کاهش دهند از گرفتن وکیل خودداری می‌کنند. اما داشتن وکیل نقش مهمی در پیروزی شما در دعوا دارد و تمامی مراحل نیز به سرعت انجام می‌شوند.

به طور کلی داشتن وکیل در موضوع طلاق توافقی الزامی نیست مگر در موارد خاص.

در طلاق توافقی زن و مرد هر کدام می‌توانند به صورت جداگانه وکیل بگیرند و دیگر نیازی نیست رفت و آمدهای دادگاه را انجام دهند.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه طلاق توافقی با رضایت زوجین است اما نمی‌توانند هر دو یک وکیل داشته باشند. بنابراین اگر زوجین قصد دارند برای انجام کارهای خود وکیل بگیرند باید وکیل جداگانه بگیرند.

چه زمانی داشتن وکیل در طلاق توافقی الزامی است؟

در بالا اشاره کردیم که داشتن وکیل الزامی نیست مگر در موارد خاص. زمانی که حق طلاق با توجه به شرایط گفته شده متعلق به زن باشد و زن اقدام به جدایی می‌کند این نوع طلاق هم طلاق توافقی محسوب می‌شود.

با این تفاوت که در این طلاق زن باید یک وکیل داشته باشد تا از طرف مرد او را طلاق دهد. بنابراین داشتن وکیل در طلاق توافقی در دو صورت الزامی است:

حالت اول زمانی است که زن بخواهد از طرف مرد خود را طلاق دهد و از حقش استفاده کند.

حالت دوم زمانی است که زوجین در خارج از کشور سکونت داشته باشند و بخواهد به صورت توافقی جدا شوند. در این دو حالت داشتن وکیل الزامی است.

هزینه طلاق توافقی

هزینه های طلاق توافقی در شهرهای مختلف متفاوت می‌باشد و معمولا این هزینه ها شامل آزمایشات، غربالگری، هزینه های پزشکی قانونی دفاتر طلاق و غیره است.

آخرین مطالب