شرایط ازدواج مجدد مرد چیست و وکیل خانواده چه کمکی می تواند بکند؟

ازدواج امر مقدس و پیمانی است که بین یک زن و مرد بسته شده و خانوده‌ای شکل می‌گیرد. اما در برخی شرایط

توسط ABESTANEWS در 18 مهر 1400

ازدواج امر مقدس و پیمانی است که بین یک زن و مرد بسته شده و خانوده‌ای شکل می‌گیرد. اما در برخی شرایط مسائلی به وجود می‌آید که مرد تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرد. این‌که شرایط ازدواج مجدد مرد چگونه است و چه مراحلی را باید انجام دهد از جمله وظایف و تخصص‌هایی است که برعهده وکیل خانواده بوده و باید با وی مشورت نمایید.

موضوع ازدواج مجدد مرد در قانون و نقش وکیل خانواده در آن

بر اساس قانون زمانی‌که ازدواجی صورت می‌گیرد، مرد حق ازدواج مجدد را نداشته و نمی‌تواند زوجه دیگری اختیار نماید. این اصل مطابق با بند 12 شرایط مندرج در سند ازدواج است که می‌گوید: چنان‌چه زوج همسر دیگری بدون رضایت همسر اول اختیار کند و یا به تشخیص دادگاه میان همسران خود به عدالت رفتار نکند، در این صورت زوجه حق طلاق خواهد داشت و می‌تواند خود را مطلقه نماید.

اما اگر شرایطی وجود دارد که مرد تمایل به ازدواج مجدد دارد، باید قبل از هر کاری شرایط خود را با وکیل خانواده مطرح کرده و در صورت وجود زمینه مناسب برای ازدواج مجدد اقدام نماید.

شرایط ازدواج مجدد مرد چیست و وکیل خانواده در آن چه وظایفی دارد؟

ازدواج مجدد مردی که دارای همسر و اصطلاحا متاهل است، ممنوع بوده ولی این ممنوعیت با استثنائاتی همراه است که در قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 آمده است. این شرایط عبارتند از:

  • با اخذ رضایت از همسر اول: اگر مرد بتواند رضایت همسر اول خود را به دست آورد، می‌تواند مجددا ازدواج نماید.
  • در صورت عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی زن، مرد می‌تواند جهت ازدواج مجدد اقدام نماید.
  • در صورت عدم تمکین زن: این مورد زمانی قابل استناد است که مرد آن را در محکمه اثبات نماید. درصورت اثبات و صدور رای قطعی و عدم امکان الزام زن به تمکین، مرد می‌تواند نسبت به ازدواج مجدد اقدام نماید.
  • جنون و بیماری‌های صعب‌العلاج زوجه: مبتلا شدن زن به دیوانگی و یا بیماری‌هایی که به دشواری معالجه می‌شوند از دیگر موارد حق ازدواج مجدد مرد است.
  • مبتلا شدن زن به هرنوع اعتیاد مضر به خانواده نیز می‌تواند شرط دیگری برای حق ازدواج مجدد مرد باشد.
  • ترک نمودن زندگی مشترک توسط زن بدون دلیل موجه: اگر زنی بدون دلیل زندگی و خانه‌ مشترکش با مرد را ترک کند، مرد می‌تواند اقدام به ازدواج مجدد بنماید.
  • محکومیت کیفری زن به مجازات مغایر با مناسبت‌های خانواده: شرط دیگری که مرد را محق به ازدواج مجدد می‌کند محکومیت کیفری زن درمورد موضوعاتی است که مغایر با شان و منزلت خانواده مرد باشد.
  • نازا بودن زن.
  • در صورتی که زن غایب مفقودالاثر شود.

اما برای این‌که بدانید موردی از شروط بالا برای شما صادق بوده و امکان ازدواج مجدد برایتان فراهم است و مشکلی نخواهید داشت، باید نسبت به قوانین موجود آگاهی لازم را داشته باشید. بدین منظور باید با وکیل خانواده خوب و متخصص در زمینه ازدواج و طلاق مشورت نمایید.

چرا که موضوع ازدواج مجدد مربوط به دعاوی خانوادگی و در حیطه تخصص‌ها و وظایف وکیل خانواده است و نیاز دارد که در این مورد از تجربه و توانایی این وکلا در پرونده خود استفاده نمایید.

نکته: قانون جدید حمایت از خانواده در مورد ازدواج مجدد، مفاد ماده ۵۶ قانون حمايت خانواده مصوب سال 1391 حاكي از لزوم اخذ حكم دادگاه در مورد تجويز ازدواج مجدد براي ثبت آن است. یعنی ثبت ازدواج دائم مجدد مرد الزامی است.

آیا در ازدواج موقت مرد نیز رضایت همسر شرط است؟

البته در مورد این موضوع یعنی ازدواج موقت مردان متاهل و رضایت و عدم رضایت زوجه و همچنین ایجاد حق طلاق در صورت ازدواج موقت مرد برای همسر اولش، بین قضات و حقوقدانان نظریات مختلف و متفاوتی دارد. اما آنچه که مسلم است این است که به دلیل این‌که ثبت رسمی ازدواج موقت جز در موارد مندرج در قانون حمایت خانواده جدید، الزامی نیست، امکان استعلام و اثبات وقوع ازدواج نیز کاهش پیدا کرده و درنتیجه ازدواج مجدد دلیلی بر ایجاد حق طلاق برای زوجه نیست.

بنابراین برای دریافت هرگونه اطلاعات مورد نیاز در زمینه ازدواج مجدد و ایجاد حق طلاق برای زوجه بهتر است شرایط و قوانین موجود را با وکیل خانواده متخصص بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید.

مدارک لازم و مراحل درخواست اجازه ازدواج مجدد مرد به کمک وکیل خانواده 

برای این‌که به کمک وکیل امور خانواده خود بتوانید نسبت به دادخواست اجازه ازدواج مجدد اقدام نمایید باید مدارک زیر را تهیه کرده و ارائه کنید یا مراحل را به وکیل خانواده بسپارید:

  • کارت ملی، عقد نامه و شناسنامه
  • رضایت‌نامه همسر اول و یا رای قطعی عدم الزام به تمکین زن.
  • مدرکی که نشان‌دهنده یکی از شرایط مندرج در قانون جهت طرح خواسته اجازه ازدواج مجدد است.
  • وکالت‌نامه وکیل در صورتی که دادخواست توسط وکیل خانواده تقدیم می‌شود.
  • تکمیل دادخواست اجازه ازدواج مجدد و پرداخت هزینه دادرسی
  • با ارائه مدارک توسط وکیل خانودگی یا خودتان، که باز هم توصیه می‌کنیم بدون وکیل اقدام نکنید، دادگاه خانواده رسیدگی به دعوای اجازه ازدواج مجدد را بررسی می‌نماید و وقت رسیدگی تعیین و طرفین به دادرسی دعوت می‌شوند.

شما برای مشاوره و استفاده از خدمات وکیل خانواده می‌توانید با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی و یا حتی به صورت آنلاین از بهترین وکیل خانواده در تهران مشاوره دریافت نمایید. همچنین می‌توانید نسبت به هزینه وکیل خانواده و مراحل رسیدگی به پرونده نیز قبل از مراجعه حضوری، از طریق تلفن کسب اطلاع کنید. در مورد موضوعات مختلف حقوقی که نیاز به وکیل خانواده دارند از طریق لینک مقابل " وکیل تخصصی امور خانواده و دادخواست ابطال عقد ازدواج " بیشتر مطالعه نمایید.

آخرین مطالب