گواهی رشد چیست و نقش مشاوره حقوقی در گرفتن آن چگونه است؟

مطابق با قانون کشور ما برای این‌که شخصی شایسته استیفاء و در اختیار گرفتن مال یا حق خود را داشته باشد دو م

توسط ABESTANEWS در 18 آبان 1400

مطابق با قانون کشور ما برای این‌که شخصی شایسته استیفاء و در اختیار گرفتن مال یا حق خود را داشته باشد دو مرحله در نظر گرفته شده است؛ یکی مرحله بلوغ و دیگری مرحله رشد است. گواهی رشد زمانی صادر می‌شود که فرد به سن بلوغ رسیده باشد اما هنوز به سن رشد نرسیده با این حال ادعا می‌کند که واجد رشد و کمال عقلی است و خوب و بد و سود و زیان خودش را تشخیص می‌دهد. بنابراین با مراجعه به دادگاه درخواست گواهی رشد می‌کند.

از آن‌جا که قوانین کشور پیچیده و تخصصی است، باید با مشاور حقوقی خوب در زمینه گرفتن گواهی رشد مشورت نمایید.

https://namnamak.com/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A8

گواهی رشد چیست و چگونه از کمک مشاور حقوقی در آن بهره مند شویم؟

گواهی رشد از جمله مسائل مطرح شده در قانون مدنی کشور است و همان‌طور که گفتیم مربوط به دخالت و تصرف در امور مالی اشخاصی است که واجد سن رشد نبوده اما به بلوغ رسیده‌اند. یک مشاور حقوقی باتجربه و متخصص به شما خواهد گفت که بر طبق قانون فرد بالغ فقط امکان انجام معاملات غیر معوض و مجانی به نفع خود را دارد (مثل هبه) ولی فرد رشید از تمام حقوق و تکالیف یک انسان بهره‌مند است.

سن بلوغ برای دختران 9 سال تمام و برای پسران 15 سال تمام است. در صورتی که فرد به سن بلوغ نرسیده باشد نمی‌تواند درخواست صدور حکم گواهی رشد را بدهد. احراز بلوغ و رشد تا قبل از این‌که فرد به سن بلوغ برسد وجود ندارد. دلیل این قانون نیز کاملا مشخص است. جلوگیری از ضرر و زیان. (فرض کنید طفلی معامله‌ای را انجام دهد که به سبب عدم رشد و بلوغ کافی متحمل ضرر و زیان شود). 

بعد از رسیدن دختر یا پسر به سن بلوغ در صورتی که بخواهد برای امور مالی مربوط به خودش تصمیم بگیرد باید به دنبال اثبات رشد خود باشد. در این صورت فردی که ادعای تمیز سود و زیان و رشد عقلی خود را دارد با مراجعه به دادگاه درخواست صدور حکم رشد می‌دهد.

مرجع صدور حکم رشد و نقش مشاوره حقوقی تخصصی

مرجع رسیدگی و صدور حکم رشد برای فرد، دادگاه‌های خانواده هستند. دادگاه‌های خانواده معمولا برای احراز و صدور حکم رشد سئوال‌هایی را از فرد متقاضی می‌پرسند و بر مبنای پاسخ به این سئوالات در مورد صدور یا عدم صدور گواهی رشد حکم می‌دهند. بنابراین با مشاوره حقوقی خوب می‌توانید از کم و کیف روند صدور حکم رشد اطلاع کسب نمایید.

البته در صدور حکم رشد دادگاه ممکن است فقط به سئوال پرسیدن از متقاضی بسنده نکند، بلکه او را به پزشکی قانونی ارجاع دهد تا سن دقیق و رشد وی مشخص شود. در هر صورت دادگاه به تقاضای صغیر که مدعی رشد و توانایی و امکان اداره در امور خود است با بررسی جوانب، در مورد خواسته وی اقدام کرده و در صورت واجد شرایط بودن اقدام به صدور حکم رشد می‌نماید.

بازهم تاکید می‌کنی بهتر است قبل از اقدام برای درخواست صدور حکم رشد، با مشاوره حقوقی با یک مشاور متخصص، نسبت به قوانین و مقررات و شرایط صدور حکم رشد اطلاع کسب کرده و مطمئن شوید که واجد شرایط هستید یا خیر.

اثر صدور حکم رشد و نقش مشاوره حقوقی در آن

شاید پس از مشورت با مشاور حقوقی به این نتیجه برسید که می‌توانید برای صدورحکم رشد اقدام کنید. در این صورت باید بدانید با صدور حکم رشد، فرد دیگر نیازی به ولی، قیم یا سرپرست برای اداره اموال خود ندارد و شاید این مهم‌ترین اثر صدور حکم رشد باشد.

برای صدور حکم رشد چه مراحلی طی می‌شود؟

قبل از این‌که به ادامه مطلب و روند صدور حکم رشد بپردازیم باید اشاره کنیم که برخلاف باور بسیاری از افراد صدور حکم رشد مسئله ساده‌ای نبوده و در واقع دعوای حقوقی محسوب می‌شود. دعوای حقوقی فرد علیه ولی یا سرپرست طفل یا در صورتی که طفل فاقد سرپرست باشد علیه دادستان. بنابراین بازهم تاکید می‌کنیم مشورت با مشاور حقوقی و حتی استخدام یک وکیل حقوقی برای این کار را دست کم نگیرید.

برای صدور حکم رشد به همه مدارک هویتی طفل نیاز است. بنابراین کلیه مدارک و اسناد هویتی و همچنین در صورت اختیار استشهادیه‌ای که به امضای اهالی محل رسیده باشد و مبنی بر شهادت رشد شخص باشد تقدیم شعب دادگاه نموده و پس از پرداخت هزینه دادرسی، اقدام به ثبت دادخواست خود نمایید.

حکم رشد و آن‌چه واجب است مشاور حقوقی درباره آن به شما بگوید

در این مطلب سعی برآن داشتیم تا درمورد صدور گواهی رشد نکات مهم را بیان کنیم. همانطور که گفتیم در صورتی که یک شخص کمتر از ۱۸سال تمام (سن رشد)، نسبت به رشد و توانایی اداره امور مالی خود مدعی باشد، باید با طرح دادخواستی علیه ولی یا سرپرست خود و یا دادستان، تقاضای صدور حکم رشد خود را بکند. با طی مراحل قانونی و در صورت صلاحدید دادگاه و صدور حکم رشد، از این پس عهده‌دار امور مالی خود می‌شود.

برای انجام مشاوره‌های حقوقی می‌توانید از انواع و اقسام روش‌های مشاوره مانند مشاوره حقوقی حضوری، انلاین یا مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. حتی افرادی که در شهرستان‌های دیگر کشور که نیازمند مشاوره با مشاور حقوقی باتجربه و خوب در تهران هستند، گزینه سایت مشاوره حقوقی و تلفنی را دارند تا از خدمات آن‌ها استفاده نمایند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن