چه کارهایی در تسریع روند طلاق از طرف مرد کمک می کند؟

در گذشته به علت حق طلاق بودن با مرد، طلاق برای زوج بسیار اسان بود و همین سبب میشد که مرد تنها با مراجعه به دفت

توسط ABESTANEWS در 3 بهمن 1400

در گذشته به علت حق طلاق بودن با مرد، طلاق برای زوج بسیار اسان بود و همین سبب میشد که مرد تنها با مراجعه به دفترخانه دادخواست خود را ثبت کند و همسرش را طلاق دهد؛ که این سادگی شرایط طلاق سبب شده بود که مردان به راحتی ازدواج خود را فسخ کنند و موجب بالارفتن آمار طلاق در کشور میشد. از این رو قانون مدنی جدیدی وضع شد که در آن پروسه ارائه دادخواست طلاق را برای مردان سخت تر کرد تا جلوی رشد بی رویه آمار طلاق در کشور گرفته شود. در قانون مدنی جدید مرد برای طلاق همسر باید ابتدا به دادگاه مراجعه کند، در صورت قبول؛ دادگاه گواهی عدم سازش بین زوجین را صادر کند و آن را برای برقراری صلح و سازش بین زوجین به داوری دادگاه ارجاع دهد.  

 البته مورد قابل توجه این است که به علت حق طلاق بودن با مرد، او هر زمان که اراده کند چه با داشتن دلیل موجه و چه بدون داشتن دلیل موجه میتواند به دادگاه مراجعه کرده و زن خود را طلاق دهد. البته موجه بودن دلیل طلاق از طرف مرد بر روی تعلق گرفتن یا نگرفتن حق و حقوق زن تاثیر دارد. دلایل موجه برای طلاق از طرف مرد از جمله به عدم تمکین زن، محکومیت زن به حبس و زندان، بیمار بودن زن، عقیم بودن زن، سوء رفتار زن و ترک زندگی و خانواده از سوی او را میتوان نام برد.

مراحل طلاق از طرف مرد

مراجعه مرد به دادگاه خانواده یا یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی

ارائه دادخواست مرد مبنی بر صدور گواهی عدم سازش

پرداخت هزینه دادرسی از طرف مرد

دریافت ابلاغیه تعیین مجتمع قضایی، شعبه و کلاس پرونده

مراجعه به شعبه مربوطه پس از تعیین حقوق مالی زن در جلسات رسیدگی به دادخواست

دریافت گواهی عدم امکان سازش با زن

ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه و ثبت طلاق تا ۳ ماه

زمان انجام مراحل طلاق از طرف مرد

در کل مدت زمان انجام مراحل طلاق از طرف مرد ۵ ماه طول می‌کشد که مهم‌ترین مزیت طلاق از طرف مرد این است که در طی این مدت 5 ماهه نیاز به حضور مرد برای طی شدن پروسه طلاق نمیباشد و مرد بدون حضور در دادگاه میتواند نظاره گر طی شدن روند طلاق باشد. علاوه بر مزیتهای دادخواست طلاق از طرف مرد ، دادن این دادخواست برای مرد معایبی هم دارد از جمله: پرداخت کامل مهریه زن، پرداخت نفقه تا زمان ثبت رسمی طلاق، پرداخت اجر‌ت‌المثل یا نحله می‌باشد.

منظور از اجرت‌المثل و نحله، حقوقی است که زن می‌توانید در قبال انجام کارهای خانه مانند: پخت و پز و شستشوی ظرف‌ها و همچنین شیر دادن به فرزندان از شوهر خود دریافت کند چرا که از نظر اسلام تنها وظایف زن در زندگی زناشویی، تمکین از شوهر و تربیت فرزندان است؛ بنابراین زن می‌تواند در صورت انجام کارهای خانه و شیر دادن به فرزندان از شوهر خود پول دریافت کند. که البته اجرت المثل یا نحله در صورتی به زن تعلق میگیرد که در شروط ازدواج آنها را مطرح کرده باشد.

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

این مدارک شامل موارد زیر میباشد: 

اصل شناسنامه مرد

کپی کارت ملی مرد

اصل سند ازدواج

طلاق غیابی از طرف مرد 

تصور غلطی در بعضی از خانمها وجود دارد که  فکر میکنند در طلاق غیابی از طرف مرد حق و حقوق آن‌ها پایمال میشود. در حالیکه به دلیل حق طلاق بودن با مرد او می‌تواند با حضور یا بدون حضور زن در دادگاه او را طلاق دهد البته در صورت عدم حضور زن در دادگاه، زن می‌تواند در مدت واخواهی قانونی به دادگاه مراجعه کرده که در این صورت نیز رای طلاق از سوی دادگاه صادر می‌شود اما با اعتراض زن پروسه طلاق طولانی شده و مرد موظف است که تمامی حق و حقوق زن را به او پرداخت کند؛ بنابراین حق زن در هیچ شرایطی ضایع نخواهد شد.

درخواست تقسیط مهریه در صورت طلاق از طرف مرد

در صورتی که مرد دادخواست طلاق از همسر را تقدیم دادگاه کند، دادگاه نیز بر طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده باید در ضمن حکم طلاق نسبت به حقوق مالی زوجه از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل و ... تعیین تکلیف کند.

ممکن است دو فرض در ذهن پیش آید: 

در صورتیکه قبل از دادخواست طلاق از جانب زوج و یا در اثنای رسیدگی دادگاه، زوجه دادخواست مهریه داده باشد دادگاه رسیدگی کننده به طلاق به آن پرونده مهریه که ممکن است در همان شعبه باشد و یا شعبه دیگر استناد می کند به روشنی مشخص است اگر مرد بخواهد در این حالت تقاضای تقسیط  مهریه (اعسار از پرداخت دفعی مهریه) کند می بایستی در شعبه ای که رای مهریه صادر شده است دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

فرض دوم این است که اگر زن دادخواست مهریه نداد اما درخواست طلاق از طرف مرد بود؛ پس از صدور حکم طلاق، زوج (مرد) می تواند در همان دادگاهی که به طلاق رسیدگی کرده است دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مندرج در عقدنامه و دادنامه طلاق را به طرفیت همسر و از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. دادگاه پس از تعیین وقت و استماع شهادت شهود زوج و همچنین اظهارات زوجه در خصوص تقسیط مهریه تصمیم گیری می کند و رای صادر می کند

سخن پایانی

قابل توجه است که اجرای طلاق از طرف مرد و ثبت آن زمانی انجام می شود که مرد تعیین تکلیف دادخواست اعسار را انجام داده باشد، در صورتیکه دادگاه اعسار را نپذیرد تا همه مهریه ای که حق زن است پرداخت نشود امکان ثبت طلاق را به مرد نمیدهد. زمانی که دادگاه اعسار را بپذیرد با پرداخت پیش پرداخت تعیین شده توسط دادگاه و سایر حقوق مالی زوجه که در دادنامه آمده است دادنامه طلاق از جانب زوج ثبت می گردد ولی روند دادگاه به این صورت است که بعضی از شعب به طور کامل اعسار مرد را در زمانی که درخواست طلاق داده است نمی پذیرند و طلاق را موکول به پرداخت کامل حقوق مالی زن می کنند و بعضی از شعب های دادگاه خانواده که آن را می پذیرند، به تعبیر عامیانه پیش پرداخت و مهریه را اصطلاحا دست بالا می گیرند تا حقوق زن ضایع نشود. البته این در صورتی است که مرد دلیل موجهی هم برای طلاق نداشته باشد و دادگاه تلاش برای مصالحه بین زوج و زوجه دارد. 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن