چرا باید به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنیم؟

پزشکان بعد از گذراندن 7 سال دوره پزشکی، در صورت تمایل می‌توانند بعد از قبولی در آزمون تخصص و کسب رتبه منا

توسط ABESTANEWS در 29 شهریور 1400

پزشکان بعد از گذراندن 7 سال دوره پزشکی، در صورت تمایل می‌توانند بعد از قبولی در آزمون تخصص و کسب رتبه مناسب، وارد رشته تخصص گوش و حلق بینی می‌شوند. معمولاً دوره تخصص گوش و حلق بینی حدود 4 سال طول می‌کشد. پزشکانی که در این رشته تخصص خود را اخذ می‌کنند می‌توانند برای درمان بیماری‌های مربوط به ناحیه سر از جمله گوش، حلق و بینی و همچنین بیماری‌های ناحیه گردن و پیشانی به بیماران کمک کنند.  

معمولاً احتمال بیمار شدن و درگیر شدن با بیماری‌های گوش و حلق بینی برای همه افراد جامعه وجود دارد و مخصوص قشر خاصی نیست. همه افراد در هر سنی که باشند، می‌توانند دچار بیماری‌های گوش و حلق بینی شوند. بر اساس بررسی‌های انجام شده در آمریکا بیش از 20 درصد افرادی که به این پزشکان مراجعه می‌کنند، دارای سن زیر 15 سال هستند. این آمار نشان می‌دهد که اکثر افرادی که به این متخصصان مراجعه می‌کنند دارای سنین 45 تا 65 سال هستند. اما  آیا میدانید متخصص گوش و حلق و بینی کیست و چطور می تواند به ما در درمان بیماری های این زمینه کمک کند؟

معمولاً در زمان بروز مشکلات و اختلالات در ناحیه‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، باید به پزشک متخصص گوش و حلق بینی مراجعه نماییم. این موارد شامل بیماری‌هایی که می‌شوند که برای مثال در ناحیه حنجره اختلال و درد ایجاد می‌کنند. یا مثلاً در بینی و یا سینوس‌ها عفونت ایجاد می‌نمایند. علاوه بر این اگر فردی دچار حساسیت و آلرژی باشد می‌تواند با مراجعه به پزشک گوش و حلق بینی این مشکلات را بر طرف نماید. در صورت وجود تومور در نواحی مثل سر و گردن، یا توده در بینی و حنجره نیز فرد باید به این پزشکان مراجعه نماید.

درمان بیماری‌های مربوط به گوش، حلق و بینی که در کودکان به صورت مادرزادی وجود دارند مستلزم مراجعه به پزشک متخصص حلق و گوش بینی است. برخی از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در زمینه جراحی‌های زیبایی به خصوص جراحی بینی و یا ترمیم عضو آسیب‌دیده در صورت، گردن و گوش نیز فعالیت می‌کنند.

بسیاری از افرادی که دچار عوارض بیماری‌هایی مثل سکته مغزی، دیابت یا تومورهایی که به دلیل بروز مشکل در اعصاب و عضله‌های صورت ایجاد شده‌اند، هستند، برای برطرف کردن مشکل خود به پزشک متخصص گوش و حلق بینی مراجعه می‌کنند. چه بسا به دلیل پیشرفت چنین بیماری‌هایی قدرت بینایی افراد نیز دچار مشکل شود و فرد با مشکلاتی در این زمینه نیز مواجه شود. به همین دلیل بهتر است حتماً در صورت مواجهه با بیماری‌هایی این چنینی به پزشک متخصص مراجعه شود.

جالب است بدانید که برخی از بیماری‌ها از جمله رفلاکس معده که در اثر آن اسید ترشح شده از معده و محتویات آن از بخش دستگاه گوارش به مری حرکت می‌کنند نیز نیاز به مشاوره و معاینه از سوی متخصص گوش و حلق بینی دارند. مشکل رفلاکس معده به دلیل شل شدن یک عضله که در انتهای مری قرار دارد ایجاد می‌شود. اختلال در بلعیدن غذا نیز از جمله مواردی است که نیازمند مراجعه به این پزشکان است.

آخرین مطالب