ویژگی های وکیل خانواده متخصص و شرایط استفاده از خدمات آن ها

همانطور که می دانید، از جمله تکراری ترین و بیشترین دعاوی که دادگاه های کشور‌ ایران‌ طرح می شود، دعاو

توسط ABESTANEWS در 10 اسفند 1400

همانطور که می دانید، از جمله تکراری ترین و بیشترین دعاوی که دادگاه های کشور‌ ایران‌ طرح می شود، دعاوی خانواده است. برای رسیدن به نتیجه مطلوب یک پرونده خانوادگی، کمک گرفتن‌ از یک وکیل خانواده متخصص از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه تعداد وکیل خانواده در تهران و همچنین در سایر شهرها بسیار زیاد می باشد، در واقع وکلای زیادی در کشور وجود دارند که در زمینه امورات خانوادگی فعالیت می کنند. این موضوع ممکن است افراد را سردرگم‌ کرده و سبب شود که آن ها نتوانند جهت گرفتن وکیل، انتخاب درستی داشته باشند. اگر‌ قصد دارین بهترین وکیل امور‌ خانواده را برای رسیدگی به پرونده خانوادگی خود انتخاب کنید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

هنگامی که صحبت از وکالت می شود، به دلیل این که حجم اینگونه پرونده ها یعنی پرونده های خانوادگی از جمله مهریه، حضانت، نفقه، اجرت المثل، ملاقات فرزند و... زیاد است، این مسئله به دفعات زیاد برای وکلای دادگستری تکرار شده است که آیا شما وکیل خانواده هستید؟ برخی از افراد نیز فکر می کنند که وکیل فقط باید تمام وقت خود را به یک خانواده اختصاص بدهد. اما این تعریف برای وکلای خانواده کاملا اشتباه بوده و این فکر نیز از سریال و فیلم ها نشات می گیرد.

در واقع بهترین وکیل خانواده کسی است که تجربه، علم و تخصص خود را در دعاوی و پرونده هایی که به خانواده مربوط است، تقویت می کند. همچنین این وکلا در انتخاب پرونده نیز تلاش می کنند تا بتوانند بیشتر پرونده ها قضایی را در زمینه امور خانواده انتخاب کنند. 

بهترین وکیل خانواده کیست؟

بدون شک به هیچ وجه نمی توان به شما بهترین وکیل خانواده در تهران و یا دیگر شهر ها را به صورت دقیق به شما معرفی کرده یا نام فردی خاصی را بیان کرد. اما می توان با بررسی ویژگی ها و صفات یک وکیل خوب، شما را جهت انتخاب وکیل خانواده راهنمایی کرد. بیشتر اموراتی که به خانواده مربوط می شود که از جمله آن ازدواج است طبق قوانین و تشریفات خاصی انجام می گردد و در شرایطی که این قوانین رعایت نگردد، ممکن است که سبب ایجاد تبعات بسیار سنگینی برای هر دو طرفین به همراه داشته باشد. در واقع بهترین وکیل امور خانواده کسی است که نسبت به تمامی قوانین و تشریفات آگاهی داشته و بتواند موکل خود را نیز از تمامی این مقررات به خوبی آگاه کند و همچنین نتیجه رعایت نکردن هریک از تشریفات را نیز به او اطلاع دهد.

وکیل امور خانواده متخصص دارای چه ویژگی هایی است؟

در واقع به عهده گرفتن وکالت پرونده های خانواده نیز مثل دیگر زمینه های وکالت به دارا بودن صفات و ویژگی های مثل سلامت اخلاق، سلامت رفتار، صداقت، پاک دستی، آگاهی و دانش نسبت به مسئله های خانوادگی نیازمند می باشد. اما علاوه بر همه موارد ذکر شده وکیل متخصص خانواده باید از تجربه لازم در این گونه بحث ها برخوردار بوده و میزان چشمگیری را نیز در مسائل روانکاوی، روانشناسی و جامعه شناسی را نیز داشته باشد. زیرا در اکثری دعاوی خانوادگی که طرح می شود، منشا اصلی از روان و روحیه افراد است.

به طور مثال زنی که در قصد دارد از همسر خود جدا شود، و در زمان ازدواج و پس از گرفتن وکیل برای این که به زوج فشار وارد کند، برای مطالبه حقوقی مالی خود همچون مهریه و نفقه اقدام می‌ کند و روی این امر پافشاری بسیاری به خرج می دهد‌. این در حالیست که شاید بتوان این مسئله توسط روش ها و تکنیک های دیگر خارج از دادگاه حل‌‌ و فصل نمود.

بعضی از پرونده های خانوادگی نیز ممکن است در شرایطی که به صورت دادخواست مستقیم مطرح شوند، به هیچ نتیجه ای نرسیده و در چنین شرایطی اهمیت وجود وکیل خانواده مشخص می شود. وکیل متخصص خانواده می تواند با طراحی استراتژی های لازم نتیجه مطلوبی را برای یک پرونده خانوادگی مشخص کند.

هزینه وکیل خانواده در تهران و سایر شهرستان ها

دعاوی و پرونده های خانوادگی بر اساس میزان آسانی و یا سختی و همچنین میزان انرژی و زمانی که از یک وکیل خانواده می برد، ممکن است که دارای حق الوکاله های متفاوتی باشد‌ علاوه بر این بر اساس میزان دانش و روزمه وکیل نیز هزینه وکیل خانواده متفاوت بوده و مشخص می گردد‌ بعضی از پرونده های قضایی مربوط به خانواده خیلی سخت و دشوار نیستند و وکلای خانواده نیز بابت حق الوکاله این پرونده ها، هزینه خیلی زیادی دریافت نخواهند کرد.

اما بعضی از این پرونده ها نیز بسیار پیچیده بوده و دشواری های زیادی دارد. این گونه پرونده باید به صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار گرفته و زمان و انرژی بسیار زیادی را نیاز خواهند داشت. به همین دلیل است که هزینه آن ها نیز نسبت به پرونده های دیگر بیشتر است‌.

وظایف وکیل خانواده

همانطور که می دانید هر دسته از وکلایی که در زمینه های تخصصی و خاصی به فعالیت می پردازند، وظایف به خصوصی را به عهده دارند، یک وکیل امور خانواده متخصص نیز به هیچ وجه از این موضوع مستثنی نمی باشد. شاید در وهله اول وکیل خانواده باید حتما وظیفه پیشگیری را داشته باشد، به عنوان مثال او باید با شرح و تفهیم کامل حقوق و تکالیف، شروط ضمن عقد و تعهدات زوجین را کاملا آگاه کند و از راه از بروز اتفاق های ناخوشایند جلوگیری کند، در مرحله های بعدی نیز وظیفه وکلای خانواده این است که میان طرفین سازش و صلح را برقرار کند و سعی کند تا حد امکان مشکلات را خارج از مراجعه به دادگستری حل کند. در نهایت نیز در تمامی تکالیف و حقوق که شامل مهریه، جهیزیه، اجرت المثل، حضانت کودک و‌‌‌... می شود، بتواند به خوبی حق موکل خود را در دادگاه احاقه کند.

استفاده از وکیل متخصص خانواده برای چه دعواهایی است؟

همانطور که تا این بخش از مقاله توضیح دادیم، دعاوی خانواده به دعاوی گفته می شود که به مسئله های در زمینه خانواده مربوط باشد. این حوزه از دعاوی حقوقی دارای موارد مختلفی است که قصد داریم مهم ترین آن ها را به شما معرفی کنیم. مهمترین دعاوی خانوادگی عبارتند از:

  • طلاق توافقی

  • طلاق از طرف زوج

  • طلاق از طرف زوجه

  • مطالبه مهریه

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن