وکیل ملکی چه کمکی در دعوای حق کسب و پیشه می تواند بکند؟

حق کسب و پیشه اصطلاحی است که شاید آن را در مورد اماکن تجاری شنیده باشید. این حق از حقوقی است که برای مستاجر در

توسط ABESTANEWS در 4 آبان 1400

حق کسب و پیشه اصطلاحی است که شاید آن را در مورد اماکن تجاری شنیده باشید. این حق از حقوقی است که برای مستاجر در قانون درنظر گرفته شده است. دعاوی مرتبط با حق کسب و پیشه در زمره وظایف و تخصص‌های وکیل امور ملکی است.

حق کسب و پیشه چیست؟

مستاجری که ملکی تجاری را اجاره کرده و آن را به واسطه حرفه‌اش و طی سال‌ها فعالیت به شهرت رسانده است، به طوری‌که ارزش افزوده ویژه‌ای به آن ملک تجاری داده است و ملک مزبور به واسطه فعالیت این مستاجر در آن محل شناخته شده باشد، در این صورت مستاجر می‌تواند به واسطه تلاش خود، حقی به نام حق کسب و پیشه طلب کند.

این مورد از جمله مواردی است که وکیل امور ملکی آن را وکالت می‌کند و شما می‌توانید با مراجعه به بهترین وکیل ملکی، با خیال راحت برای گرفتن حق خود اقدام نمایید.

حق کسب و پیشه در قانون و نقش وکیل ملکی در آن

حق کسب و پیشه یکی از قوانین مصوب سال 1356 است که قانون‌گذار برای مستاجر درنظر گرفته است و اگر ملکی تجاری تا قبل از سال 1376 اجاره رفته باشد، همچنان تابع قوانین سال 56 است، حتی اگر بعد از سال 76 مدت اجاره آن تمدید شده باشد. گاهی شنیده می‌شود که حق کسب و سرقفلی را به جای هم به کار می‌برند.

اما وکیل ملکی متخصص به شما خواهد گفت که سرقفلی معنای متفاوتی با حق کسب و پیشه دارد. سرقفلی پولی است که مالک ملک در همان ابتدای زمان اجاره از مستاجر می‌گیرد. این وجه جدای از مال‌الاجاره است و مالک (خواه مالک عین مال باشد یا منفعت) این وجه را دریافت می‌کند تا ملکش را به مستاجر اجاره داده و واگذار کند. البته مستاجر نیز می‌تواند در صورتی که قرارداد اجاره ملک تجاری تمام شده یا ملک تجاری به مستاجر دیگری واگذار شده است

نکته مهم: حق کسب و پیشه از جمله حقوقی است که برای مستاجر به طور تدریجی و به مرور زمان در محل کسب و پیشه و تجارت به وجود می‌آید. درواقع حق کسب یعنی مستاجر در محل کسب خود به مرور زمان شناخته شده و اعتباری به دست می‌آورد. در نتیجه و به موجب آن اعتبار به دست آمده، حق کسب برایش ایجاد می‌شود. (حق کسب و پیشه و تجارت).

تفاوت حق کسب و پیشه با سرقفلی و استفاده از تخصص وکیل ملکی در آن

تفاوت دیگر حق کسب و پیشه با سرقفلی در این است که حق کسب و پیشه فقط مختص به همان مستاجر مستقر در ملک است و قابل انتقال به دیگران نیست. باید این نکته را درنظر داشت که حق کسب و پیشه فقط به خاطر اجاره ملک تجاری برای مستاجر ایجاد نمی‌شود، بلکه مستاجر باید بتواند با تلاش خود، درطول زمان موجب شهرت ملک تجاری و جذب مشتری شود.

برای این‌که نسبت به حق کسب و پیشه و شرایط آن اطلاعات جامعی داشته و سپس برای اقامه دعوا در این زمینه اقدام کنید، بهتر است به بهترین وکیل امور ملکی که می‌شناسید مراجعه و با کمک وی به دنبال احقاق حق کسب و پیشه خود باشید.

چند نکته مهم در مورد حق کسب و پیشه که باید به کمک وکیل ملکی انجام دهید

در دریافت حق کسب و پیشه دو مورد مهم است. اولین مورد این‌که اگر در قرارداد اجاره حق واگذاری ملک اجاره‌ای به دیگری برای مستاجر در نظر گرفته شده باشد، وی می‌تواند هنگام اجاره ملک به مستاجر دیگر از وی طلب حق کسب و پیشه نماید.

بهتر است قبل از اقدام به نوشتن اجاره‌نامه ملک تجاری، حتما با وکیل املاک مشورت کرده و با مشورت وکیل، قرارداد اجاره را تنظیم کنید تا در آینده مشکلی از بابت حق کسب و پیشه نداشته باشید.

مورد دوم اینکه اگر چنین حقی برای مستاجر در قرارداد اجاره نیامده باشد و مالک بخواهد ملک را به دیگری اجاره دهد، در این صورت مستاجر می‌تواند از مالک طلب حق کسب و پیشه نماید.

در برخی موارد مالک ممکن است از پرداخت این حق خودداری کند، بنابراین بهتر است وکیل امور ملکی متخصص، روند پرونده شما را برای حصول نتیجه در دست بگیرد.

در ابتدای مطلب گفتیم که حق کسب و پیشه به موجب قانون مصوب سال ۵۶ برای مستاجر درنظر گرفته شده است اما در قانون موجر و مستاجری که در سال ۱۳۷۶ تصویب شد به این حق اشاره نشده و قانون‌گذار فقط دریافت و انتقال سرقفلی را مجاز شمرده است.

نکته دیگر در مورد تفاوت بین حق کسب و سرقفلی در ماهیت آن‌هاست، به این صورت که سرقفلی به این علت که یک حق مالی است، بنابرای قابل توقیف از سوی طلبکار یا مراجع قانونی است. اما حق کسب و پیشه چنین خصوصیتی ندارد و حتی درصورتی که مستاجر مستحق آن باشد، فقط با نظر کارشناس رسمی و حکم دادگاه محاسبه می‌شود.

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم شما می‌توانید با تحقیق و جستجو و اطلاع از هزینه وکیل امور ملکی، بهترین وکیل املاک را برای انجام و اقامه دعوای خود انتخاب کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن