نقش مشاوره حقوقی در کاهش حبس تعزیری به موجب قانون کاهش مجازات

متاسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی و مشکلات معیشتی موجود در جامعه شاهد افزایش جرایم متعدد هستیم که ریشه بسیاری

توسط ABESTANEWS در 18 آبان 1400

متاسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی و مشکلات معیشتی موجود در جامعه شاهد افزایش جرایم متعدد هستیم که ریشه بسیاری از جرایم امروزی در همین مشکلات اقتصادی نهفته است به همین دلیل قانون‌گذار شرایطی را پیش‌بینی کرده است که بتوان بر میزان مجازات حبس تاثیر گذاشته و تا حد زیادی از تعداد زندانیان و همچنین میزان مجازات‌ها بکاهد به طوری که مجرمین امکان بازگشت به جامعه و ازسرگیری زندگی معمول را داشته باشند یا به جای حبس در زندان در بیرون از زندان برای جبران جرمی که مرتکب شده‌اند اقدام کنند. 

البته این‌که چه مواردی شامل کاهش مجازات یا تبدیل آن می‌شود به تعیین از سوی قانون‌گذار بستگی دارد و از آن‌جا که موارد موجود در قانون کاهش مجازات تخصصی است بهتر است در صورت داشتن هر گونه ابهام و سئوال با یک مشاور حقوقی باتجربه مشورت نمایید.

حبس تعزیری چیست و چگونه برای کاهش آن از مشاوره حقوقی استفاده کنیم؟

قبل از پرداخت به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، باید با معنای تعزیر آشنا شویم. حبس تعزیری یکی از مجازات‌های تعزیری است که مقدار آن در شرع مشخص نشده و میزان آن را قانون‌گذار تعیین کرده است. این نوع حبس از درجه ۱ شدیدترین تا درجه ۸ سبک ترین درجه تقسیم شده است .تعزیر در واقع مجازاتی است که شامل حد و قصاص یا دیه نیست و مجازات‌هایی مانند حبس جزای نقدی یا محرومیت از حقوق اجتماعی را شامل می‌شود.

برای اطلاع از تعزیری بودن یا نبودن جرم یا هرگونه ابهام و سوال در این زمینه با یک مشاور حقوقی خبره مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: شرایط انواع مشاوره حقوقی آنلاین و ضرورت آن در زندگی روزمره افراد

کاهش مجازات حبس تعزیری با استفاده از تخصص مشاور حقوقی

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در جلسه علنی روز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ تصویب شد و مجازات‌های مقرردر کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی در مواردی کاهش یافت و یا تبدیل شد.

در واقع با تصویب این قانون مجازات بسیاری از جرایم کاهش پیدا کرده و البته بسیاری از جرایم غیرقابل گذشت تبدیل به مجازات قابل گذشت شد.

از جمله مواردی که در این قانون آمده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجازات حبس موضوع ماده ۶۱۴ قانون به حبس درجه ۶ البته به استثناء تبصره آن
  • مجازات حبس موضوع ماده ۶۲۱ قانون در صورتی که ارتکاب جرم به عنف یا تهدید باشد به حبس درجه ۴ و درغیر این صورت به حبس درجه ۵
  • همچنین اگر قاضی بخواهد در خصوص جرمی که در قانون مجازات اسلامی مجازات ان حبس ۱ تا ۳ سال در نظر گرفته شده را به حبس ۳ سال کاهش دهد باید برای کار خود دلیل داشته باشد.
  • اگر فرد درخصوص جرم خود به نهادهای امنیتی و انتظامی کمک کند قاضی می‌تواند مجازات وی را تعلیق نماید.
  • حبس ابد براساس این قانون از جرائم تعزیری برداشته شد و قاضی نمی‌تواند بیشتر از ۲۵ سال حبس درنظر بگیرد.
  • همان‌طور که گفتیم یکی از موارد مطرح شده در این قانون افزایش تعداد جرایم قابل‌گذشت است. جرایمی که با رضایت شاکی پرونده بسته می‌شود. قبلا در برخی از اتهامات حتی با وجود رضایت شاکی مجرم باید بخشی از مدت زمان حبس خود را می‌گذراند مانند کلاهبرداری یا جعل ورود به عنف و تخریب اما این جرائم در قانون جدید از دسته جرایم قابل‌ گذشتی قرار گرفته که با رضایت شاکی پرونده مختومه خواهد شد.
  • در خصوص تبدیل برخی جرایم نیز باید گفت در این قانون مجازات برخی از جرایم به نوعی دیگر مجازات تبدیل می‌شود. از جمله تبدیل مجازات به جزای نقدی که در آن مجرم متعهد است به جای تحمل حبس جزای نقدی آن را پرداخت کند.
  • مورد دیگری که در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به آن پرداخته شده است تعدد و تکرار جرایم است. قبل از تصویب این قانون برای مجرمین به سبب تعدد و تکرار جرم تشدید مجازات و افزایش حبس در نظر گرفته می‌شد. اما در قانون جدید سعی شده تا در مورادی حبس را کاهش دهد البته در این موارد قانون‌گذار اختیار دادگاه را برای تشدید یا عدم تشدید مجازات در نظرگرفته است.

همان طور که در موارد بالا اشاره شد ممکن است بتوان در مورد جرمی از قانون کاهش مجازات استفاده کرد که بهتر است در این زمینه با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. نقش مشاور حقوقی در این زمینه را دست کم نگیرید.

چرا به مشاور حقوقی در زمینه کاهش مجازات حبس تعزیری نیاز است؟

با مواردی که گفتیم تخصص و پیچیدگی قانون در مورد کاهش مجازات حبس تعزیری بسیار زیاد است و نیازمند تخصص و تجربه افراد متخصص در این حوزه از جمله وکلا و مشاوران حقوقی است کسانی که به موارد قانون و استثنائات آن واقف بوده و زیر و بم کار را می‌دانند و می‌توانند بهترین مسیر را برای شما انتخاب کنند.

 

بنابراین اگر در این خصوص هرگونه سوال و ابهام و مشاوره‌ای دارید حتما با یک مشاور حقوقی مشورت کرده و از شرایط و ضوابط این قانون آگاه شوید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن