مهریه در چه شرایطی به زن تعلق نمی گیرد و نقش وکیل خانواده در این مورد چگونه است؟

آیا پرداخت مهریه در هر شرایطی امکانپذیر است؟ این مطلب در این مورد است که مهریه که حق مسلم زن خوانده می شود در

توسط ABESTANEWS در 12 مهر 1400

آیا پرداخت مهریه در هر شرایطی امکانپذیر است؟ این مطلب در این مورد است که مهریه که حق مسلم زن خوانده می شود در چه شرایطی به زوجه تعلق نمی گیرد؟

مهریه چیست؟

مهریه مالی است که در زمان جاری شدن خطبه عقد، زوج متعهد می شود که آن را به زوجه بپردازد و این مال می تواند در قالب پول رایج مملکت، سکه، ملک، آپارتمان باشد. براساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی زن به محض عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد.

از نظر نوع دریافت مهریه به عندالمطالبه و عند الاستطاعه تقسیم می شود. فقط در مهریه عند الاستطاعه زن باید استطاعت مالی شوهر را برای پرداخت مهریه اثبات کند و به این منزله نیست که مرد مستحق طلاق دادن زن بدون مهریه است. در مهریه عند المطالبه نیز با مطالبه زن (دادن دادخواست مهریه) اگر مرد توان یک جای مهریه را نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را تقدیم دادگاه کند و تقاضای تقسیط مهریه کند.

زن می تواند برای دریافت مهریه هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت اقدام کند. اما آیا همیشه مهریه به زن تعلق می گیرد؟

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد و وظیفه وکیل خانواده در آن چیست؟

همان‌طور که گفتیم مهریه حق مالی زوجه است. اما گاهی شرایطی پیش میآید که مهریه به زن تعلق نگرفته و امکان پرداخت مهریه به زن وجود ندارد. قبل از این‌که این شرایط را بیان نماییم ذکر این نکته ضروری است که مهریه و شرایط پرداخت و یا دریافت آن قوانینی دارد که عامه مردم نسبت به آن آگاهی ندارند. لذا حتما با یک وکیل خانواده متخصص در زمینه مهریه مشورت نمایید و یا پرونده مهریه خود را صفر تا صد به وکیل خانواده متخصص بسپارید تا در روند پرونده به مشکلات بزرگتری برنخورید.

  • شرط اولی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد باطل بودن عقد به هر دلیل و عدم نزدیکی زوجین است. بر طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هر گاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مطالبه و دریافت مهریه ندارد.
  • مورد دوم در عدم امکان مطالبه مهریه از سمت زن این است که به استناد ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هر گاه به دلیلی عقد بین زوجین، فسخ شود و بین آن‌ها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود. البته در این مورد استثنایی نیز وجود دارد و آن این است که اگر مردی توانایی عمل زناشویی نداشته باشد در این صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر خود خواهد بود.
  • طلاق دختر باکره، در این صورت زن می تواند نصف مهریه خود را طلب نماید اما اگر قبل از طلاق بیش از نصف مهریه را دریافت کرده باشد، مرد می تواند ما به التفاوت آن را از زن به هر صورت (نقدی یا غیر نقدی) پس گیرد.
  • اگر زنی مهریه خود را ببخشد مرد می تواند مهریه را پرداخت نکند.
  • عدم پرداخت مهریه در صورت خیانت زن به مرد و در صورت عدم تمکین، بیماری، اثبات خلافکاری زن و روابط نامشروع زن. به طور کلی مرد الزامی به پرداخت مهریه به زن ندارد.

چرا به وکیل خانواده در امور مطالبه مهریه نیاز است؟

همان‌طور که گفتیم اثبات الزام به پرداخت مهریه از سوی مرد یا عدم الزام به این پرداخت تحت شرایط و مقررات خاصی امکانپذیر است. مقرراتی که عموم مردم از آن آگاهی نداشته و نسبت به دشواری های مسیر بی خبر هستند. پس باید در این مسیر به کسی مراجعه شود که تخصص و تجربه اش در زمینه امور خانواده و به خصوص طلاق است. وکیل خانوادگی و طلاق کسی است که می تواند در این زمینه به افراد کمک کرده و روند رسیدگی و به نتیجه رساندن پرونده را تسریع بخشد.

حتی اگر زوجه نیز گرفتار شرایطی شده و به ناحق از دریافت مهریه محروم مانده باید به واسطه تجربه یک وکیل خوب و متخصص خانواده برای احقاق حق قانونی و شرعی خود اقدام نماید، بنابراین چنان‌چه در این زمینه ها سوال و ابهامی دارید یا قرار است تصمیمی بگیرید بهتر است قبل از هرکاری با یک وکیل امور خانواده خوب و باتجربه مشورت کنید. 

توصیه ما به شما این است که در صورتی که درگیر دعوای مطالبه مهریه هستید حتما با یک وکیل خانواده در این زمینه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اعسار و تقسیط مهریه و نقش وکیل خانواده در آن

آخرین مطالب