مهاجرت به عمان : بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران

عمان و مهاجرت به عمانعمان یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که با کشورهای امارات متحده عربی، یمن مرز خاک

توسط ABESTANEWS در 20 دی 1399

عمان و مهاجرت به عمان

عمان یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که با کشورهای امارات متحده عربی، یمن مرز خاکی دارد و با کشور ایران از طریق دریا هم‌مرز است. در این مقاله می‌خواهیم پس از معرفی مختصر این کشور، علل استقبال اخیر ایرانیان از مهاجرت به عمان را شرح دهیم.

عمان از دارای 9 استان و منطقه است: استان مسقط (با مرکزیت شهر مسقط که پایتخت این کشور نیز هست)، استان ظفار (با مرکزیت شهر صلاله)، استان مسندم (با مرکزیت شهر خصب)، استان بریمی (با مرکزیت شهر بریمی)، استان باطنه (با مرکزیت صحار-رستاق) منطقه‌ی ظاهره (با مرکزیت شهر عبری)، منطقه‌ی داخلیه (با مرکزیت شهر نزوی)، منطقه‌ی شرقیه (با مرکزیت ابرا- صور)، و منطقه‌ی وسطی (با مرکزیت شهر هیما)

آن‌چه عمان و مهاجرت به عمان را متمایز از سایر کشورهای عربی می‌کند، رشد پرشتاب این کشور در پیشرفت‌های اقتصادی و تامین رفاه مردم این کشور است. نمود بارز این رشد اقتصادی را می‌توان در ارزش پول این کشور مشاهده کرد. واحد پول کشور عمان، ریال عمانی (به اختصار: OMR) است. ریال عمانی در حال حاضر، سومین ارز گران و پرارزش دنیاست که هر واحد آن (در زمان نگارش این مقاله) بیش از 650.000 ریال ایران (و معادل 2/60 دلار آمریکا) ارزش و قیمت دارد.

البته ناگفته پیداست که بخش مهمی از شکوفایی اقتصاد کشور عمان، مرهون ذخایر نفت این کشور است؛ اما دولت عمان از سال‌ها پیش، با تدوین برنامه‌ای برای رشد و شکوفایی اقتصاد خود، تلاش کرده اتکای کشور به نفت را کاهش دهد؛ و در این راستا، به موفقیت‌های فراوانی نیز دست یافته است. به عنوان مثال، در همین ده سال گذشته، صنعت گردشگری در کشور عمان به چنان پیشرفتی دست یافته که اکنون یکی از صنایع بسیار سودآور و پررونق این کشور محسوب می‌شود.

یکی از حوزه‌هایی که کشور عمان در چشم‌انداز اقتصادی خود لحاظ کرده است، بحث جذب سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است. برای این منظور، دولت عمان از چند سال پیش، قوانین و شرایط سرمایه‌گذاری خارجیان، ثبت شرکت توسط اتباع کشورهای دیگر، و پذیرش نیروهای کار ماهر و متخصص از کشورهای دیگر برای مهاجرت به عمان را بسیار تسهیل نموده است.

از سوی دیگر، مهاجرت به عمان برای سرمایه‌گذاران ایرانی، گزینه‌ای بسیار جالب و جذاب است. مردم عمان، قرابت و نزدیکی فرهنگی زیادی با ایرانیان دارند، نگاه‌شان به ایران و ایرانی بسیار مثبت است، و در قبال ایرانیان بسیار مهمان‌نوازند. جدای از این مباحث فرهنگی و اجتماعی، امنیت بالای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌داران ایرانی سبب شده متقاضیان زیادی که نیت سرمایه‌گذاری در کشوری همجوار با ایران را دارند، عمان را اولین گزینه‌ی خود تلقی نمایند. از این رو شرایط مهاجرت به عمان برای ایرانیان، اعم از سرمایه‌گذاران و غیرسرمایه‌گذاران بسیار مساعد است.

به عنوان نمونه‌ای از متقاضیان مهاجرت به عمان در میان غیرسرمایه‌گذاران می‌توان به مهاجرت پزشکان و پیراپزشکان به عمان اشاره کرد. دولت عمان در یک سال اخیر، برای تامین نیروهای پزشکی و پیراپزشکی مورد نیاز خود، تسهیلات بسیار زیادی را معرفی کرده است به نحوی که عملاً اگر یک پزشک، پیراپزشک یا پرستار، قصد مهاجرت به کشوری نزدیک ایران را داشته باشد، با اندک اطلاعی از شرایط مهاجرت به عمان و شرایط کار و میزان حقوق دریافتی در این کشور، قطعاً مهاجرت به عمان را گزینه‌ای بسیار قابل حصول و وسوسه‌انگیز خواهد یافت.

اما بحث مهاجرت برای پزشکان و پرستاران که پیش می‌آید، قطعا گزینه‌های فراوانی وجود دارد. به عنوان نمونه، اجازه دهید بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران را مرور کنیم.

در بخش قبل گفتیم که مهاجرت به عمان برای پزشکان و پیراپزشکان، از جمله برای پرستاران ایرانی که مایل به مهاجرت هستند، گزینه‌ی جذابی است. این ادعا بی‌دلیل نیست. شرایط استخدام، کار و حقوق و درآمدهای پزشکان و پرستاران در عمان بسیار خوب است، راه مهاجرت پزشکان و پرستاران به عمان بسیار هموار است، و صدالبته مهاجرت به عمان به دلیل نزدیکی این کشور به ایران، بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد. اما کسانی که سودای مهاجرت به کشورهای دیگر و بهتر را داشته باشند، گزینه‌های فراوانی پیش روی خود دارند. در این بخش، می‌خواهیم چهار کشوری که بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران هستند را معرفی کنیم.

این چهار کشور، بر مبنای فاکتورهایی چون سهولت مهاجرت، میزان حقوق دریافتی به نسبت هزینه‌های جاری زندگی، و امنیت شغلی انتخاب شده‌اند. البته این انتخاب، برگردانی است از مقاله‌ای که مجله‌ی معتبرِ «مشاوران پرستار» بر مبنای فاکتورهای فوق انجام داده و کشورهای ذیل را بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران معرفی کرده است:

1) استرالیا

حقوق پرستاران در استرالیا به طور میانگین، سالی 56 هزار دلار است. از سوی دیگر، در حال حاضر به دلیل پایین بودنِ نسبیِ هزینه‌های زندگی در استرالیا، این کشور یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت همه‌ی نیروهای متخصص، و بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران محسوب می‌شود. یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب این کشور به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران آن است که زبان رسمی استرالیا انگلیسی است و اکثر متقاضیان، می‌توانند معیارهای نمره‌ی زبان را کسب نمایند و در این کشور، به‌راحتی با همکاران و بیماران، ارتباط برقرار نمایند.

2) کانادا

میانگین درآمد پرستاران در کانادا، سالی 51 هزار دلار است. کانادا کشور و مقصدی ایده‌آل برای مهاجرت پرستاران محسوب می‌شود و مانند استرالیا، زبان انگلیسی یکی از دو زبان رسمی کاناداست. بنابراین، متقاضیانی که با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند، مشکلی در برقراری ارتباط با همکاران و بیماران نخواهند داشت. بعلاوه، آن‌چه کانادا را از نظر بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران در رتبه‌ی دو جهان قرار می‌دهد، فرایند نسبتاً ساده‌ی مهاجرت این متخصصان به کشور کاناداست، به ‌گونه‌ای که از لحظه‌ی تصمیم شما برای مهاجرت، تا زمان دریافت اقامت دائم این کشور، کمتر از 18 ماه طول خواهد کشید.

3) ایتالیا

میانگین درآمد سالانه‌ی یک پرستار در ایتالیا حدود 60 هزار دلار است. ایتالیا نیز در حال حاضر مانند اکثر کشورهای دنیا با کمبود نیروی پرستار مواجه است و از این جهت، نیاز مبرمی به تخصص پرستاری دارد. همین نیاز سبب می‌شود دولت ایتالیا، شرایط ساده‌ای برای مهاجرت پرستاران در نظر بگیرد. شاید بتوان گفت سخت‌ترین نکته، آن است که پرستاران برای مهاجرت به ایتالیا باید آزمون زبان ایتالیایی را بگذرانند تا پس از اطمینان نسبت به این که توانایی برقراری ارتباط با بیماران و همکاران را دارند، مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کنند.

4) لوکزامبورگ

لوکزامبورگ کشوری کوچک و در عین حال بسیار ثروتمند در قاره‌ی اروپاست. میانگین حقوق دریافتی یک پرستار در این کشور، می‌تواند تا سالی 125 هزار دلار باشد. اما نکته‌ی مهم، آن است که یافتن کار در این کشور، به سادگی انجام نمی‌شود زیرا اولا قوانین و استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای برای استخدام پرستاران دارد، و ثانیا کارفرمایان موظف به پرداخت مالیات‌هایی سنگین برای پرستارانِ تحت فعالیت خود هستند. بخشی از سختی‌ها و سخت‌گیری‌های مهاجرت پرستاران به لوکزامبورگ در این نکته است که کلیه‌ی متقاضیان، قبل از آن که مستقیما به اداره مهاجرت این کشور درخواست بدهند، باید ابتدا با وزارت بهداشت لوکزامبورگ تماس بگیرند، مدارک خود را ارسال نمایند، و در صورتی که وزارت بهداشت آن کشور، صلاحیت متقاضی را تایید کرد، سپس می‌توان فرایند اخذ ویزا و اقامت را آغاز نمود. با این اوصاف، تنها دلیلی که می‌توان برای گنجاندن لوکزامبورگ در لیست بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران عنوان کرد، حقوق و درآمدهای بسیار بالای پرستاران در این کشور است.


اما چگونه اقدام کنیم؟ لیست موسسات مهاجرتی مجاز

چه برای مهاجرت به عمان و چه برای مهاجرت به هر کشور دیگری، چه در مقام یک پزشک یا پرستار و چه در مرحله‌ی مثلا انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران همواره باید از متخصص و مشاورین امین و قابل اعتماد مشورت گرفت. فرایند مهاجرت، فرایند پیچیده‌ای است و این پیچیدگی، عمدتا ناشی از قوانین پیچیده‌ی مهاجرتی کشورهای مختلف است. اما چگونه می‌توان مشاوری امین یا موسسه‌ای قابل اعتماد یافت؟ آیا فهرستی وجود دارد که لیست موسسات مهاجرتی مجاز و قابل اعتماد را منتشر کرده باشد و بتوان به آن لیست موسسات مهاجرتی مجاز اعتماد کرد؟

اجازه دهید این پرسش را از زاویه‌ی دیگری مطرح کنیم؟ موسسه‌های مهاجرتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند تا بتوان آن‌ها را در لیست موسسات مهاجرتی مجاز و قابل اعتماد گنجاند؟ اگر دنبال لیست موسسات مهاجرتی مجاز و قابل اعتماد هستید، حتماً فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید و هر موسسه‌ای که فایل این فاکتورها بود را از لیست موسسات مهاجرتی مجاز و قابل اعتماد خط بزنید:

معیارهای انتخاب بهترین موسسات مهاجرتی

حالا با علم و اطلاع از نکات فوق، این سوال مطرح می‌شود که بهترین موسسه مهاجرتی در ایران کدام است؟ یعنی فرض کنیم شما به این اطمینان رسیده‌اید که باید از خدمات یک کارشناس یا وکیل مهاجرتی باتجربه استفاده کنید. طبیعتا باید به دنبال بهترین موسسه مهاجرتی بگردید. اما معیارهای انتخاب بهترین موسسه مهاجرتی کدام‌ها هستند؟ اجازه دهید معیارهایی را که بر حسب سال‌ها تجربه در حوزه‌ی مهاجرت به نظرمان می‌رسد با هم مرور کنیم:

ثبت رسمی و شناسنامه‌ی قانونی

داشتن وکیل رسمی دادگستری و وکیل مهاجرتی

برخورداری از شبکه وکلا و کارگزاران خارج از کشور

ارائه‌ی خدماتِ پس از ورود

داشتن شعبات مختلف

اعتبار وب‌سایت و سایر بسترهای فضای مجازی

داشتن نماد اعتماد الکترونیکی

به‌روز بودن اخبار و اطلاعات

خوشنامی و اعتبار نزد مشتریان پیشین

داشتنِ برند معتبر

داشتن رزومه‌ی درخشان و حرفه‌ای

مشتری‌مداری و رعایت حقوق مشتریان

مسئولیت‌پذیری و در دسترس بودن

پرهیز از وعده‌های توخالی

این مطلب، توسط مدیر تولیدمحتوای موسسه حقوقی مهاجرتی رهپویان مهاجر تهیه و تدوین شده است و حاصل سال‌ها تجربه در مطالعه، پایش، ترجمه و تولید اخبار و اطلاعات مهاجرتی است. هر سوالی که در امور مهاجرتی دارید، می‌توانید از کارشناسان این موسسه بپرسید. راه‌های تماس با کارشناسان و مدیران رهپویان مهاجر:

دفتر مرکزی: شیراز- معالی‌آباد- ابتدای خیابان بهاران- مجتمع اداری آرین- طبقه سوم - واحد 4

تلفن‌های تماس: 07136383246– 07136383392– 09120973437 –09120973427- 09122189355

دفتر تهران: تهران- خیابان فرشته- خیابان بیدار- نبش کوچه مریم غربی- پلاک 1/2 – واحد 4

تلفن‌های تماس: 02122055621- 09120973437

دفتر مشهد: مشهد- سلمان فارسی، بین راهنمایی 22 و فلسطین 21، ساختمان اداری کیان، طبقه 4، واحد 8

تلفن تماس: 09151237938-09911223155-05138462543-05138462544

دفتر کرج:  کرج- خیابان طالقانی- جنب پل آزادگان– ابتدای بلوار بسیج (کاج سابق)- پلاک۴۷۹- ساختمان پژواک- طبقه پنجم- واحد 13

تلفن‌های تماس: 02632515881- 02632513321

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن