معرفی انواع میلگرد

بار ها در مورد میلگرد و اینکه چگونه تولید می شود صحبت شده و همه از کاربرد فراوان آن در صنعت اطلاع دارند میلگر

توسط ABESTANEWS در 27 اردیبهشت 1400

بار ها در مورد میلگرد و اینکه چگونه تولید می شود صحبت شده و همه از کاربرد فراوان آن در صنعت اطلاع دارند

میلگرد قطعه ایی است از جنس فولاد که در انواع و سایز های مختلف تولید می شود

https://www.tejarat-gram.ir/tivan-steel

فولاد دارای ضریب انبساط حرارتی نزدیک به مساوی با بتن مدرن است. اگر این گونه نبود مشکلاتی در رابطه با تنش طولی و عمودی در دماهای متفاوت به وجود می آمد. اگرچه میلگرد دارای دنده ای است که به طور مکانیکی به بتن متصل شده است می‌تواند از بتن تحت فشار بالا، به طرف بیرون کشیده شود، این اتفاقی است که اغلب به همراه فروریختگی در مقیاس بزرگ در ساختار رخ می دهد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، میلگرد به صورت عمقی در اعضای سازه مجاور تعبیه می‌شود (۴۰ تا ۶۰ برابر قطر) و یا می‌توان به وسیله خم کردن و قلاب نمودن آن در انتها در سراسر بتن و دیگر میلگردها از این رویداد جلوگیری کرد. در روش اول، نیروی اصطکاک جهت قفل کردن میله به محل تعبیه شده افزایش می ابد در حالی که در روش دوم از نیروی فشار بالای بتن استفاده می‌شود.

 

میلگرد طی فرآیند نورد گرم و اکثر اوقات از فولادهای تازه تولید شده ساخته می شود. گاهی اوقات از ضایعات فولاد برای تولید آنها استفاده می شود.

 

برخی از انواع میلگرد

این میلگرد گران ترین نوع میلگرد موجود در بازار است چرا که مقاوم ترین نوع میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. امروزه قیمت این میلگرد تقریبا هشت برابر قیمت میلگرد روکش اپوکسی است. علاوه بر این،بهترین نوع میلگرد برای استفاده در پروژه های ساختمانی نیز می باشد. این میلگرد از نظر زنگ زدگی در مقایسه با میلگرد روکش اپوکسی 1500برابر مقاوم تر است و در مقایسه با سایر میلگردها در برابر فرسایش و تخریب نیز مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.

 

میلگرد ساده

میلگرد ساده میلگرد یا آرماتور، فولادی است که برای جبران مقاومت کششی پایین در بتن ها مورد استفاده قرار می گیرد. مقاطع فولادی که به این منظور در ساختار بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و با نام فولاد میلگرد شناخته می‌شوند. قطر اسمی میلگرده ساده ، قطر دایره ای است که مساحت آن با مساحت مقطع عرضی میلگرد برابر است و به طور معمول در برگ استاندارد و شناسایی میلگرد، ذکر می شود.

 

میلگرد آجدار 

ه طور کلی میلگرد در انواع گوناگون تولید می‌شود. این محصولات در چهار گروه A1 تا A4 شناخته می شوند. میلگردهای گروه A1 آجدار نیست و از آن‌ها با عنوان میلگرد ساده یاد می‌کنند که معمولا برای جوشکاری و خمکاری مناسب می‌باشد. میلگرد آجدار یکی از مهم‌ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی است. 

 

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

همانطور که می‌دانید در حال حاضر از بتن برای استحکام ساختمان‌ها استفاده می‌شود. با اینکه بتن از استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر فشار برخوردار است، اما دارای نقاط ضعیفی نیز می‌باشد.

 

در مورد ضعف بتن می‌توان به این مسئله اشاره کرد که این کالا در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومتی ندارد. در اینجا می‌توان به اهمیت میلگرد که از سازه‌ها در برابر نیروهای کششی محافظت می‌کند، پی برد.

 

 

 

آخرین مطالب