مشاوره حقوقی تلفنی در موضوع شکایت از رابطه نامشروع

رابطه نامشروع و شکایت از آن متاسفانه به یکی از دعاوی پرتکرار در دادگاه‌ها بدل شده است. اگر در زمینه اثبات

توسط ABESTANEWS در 10 آبان 1400

رابطه نامشروع و شکایت از آن متاسفانه به یکی از دعاوی پرتکرار در دادگاه‌ها بدل شده است. اگر در زمینه اثبات رابطه نامشروع و نحوه شکایت در این زمینه با مشکل مواجه هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی با وکیل متخصص استفاده کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

رابطه نامشروع و تعریف آن در قانون و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در آن

در ماده 632 قانون مجازات اسلامی درمورد رابطه نامشروع آمده است: 

«هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (همبستری و باهم خوابیدن) شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم می‌شوند و اگر عمل با عنف (زور و اجبار) و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود».

به عبارت دیگر جرم رابطه نامشروع وقتی تحقق پیدا می‌کند که زن و مرد بدون این‌که با یکدیگر مزدوج باشند، اعمالی خارج از عرف ولی کمتر از رابطه جنسی داشته باشند.

برای اطلاع بیشتر از این‌که در قانون دقیقا رابطه نامشروع چگونه عنوان شده و شامل چه موضوعات و مصادیقی می‌شود، یک مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی می‌تواند به شما در حل مشکلتان کمک کند بدون این‌که نیاز باشد به صورت حضوری مراجعه کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی برای مجازات رابطه نامشروع

برای این‌که با نحوه و میزان مجازات رابطه نامشروع به صورت کامل آشنا شوید می‌توانید با مشاوره با وکیل تلفنی مشکل خود را در میان گذاشته و از مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی بهره‌مند شوید.

اما به طور کلی درمورد مجازات رابطه نامشروع باید گفت جرم روابط نامشروع در دسته جرائم تعزیری قرار می‌گیرد و نه جرائم حدی. به این معنا که مجازات مربوط به آن در شرع نیامده و برای جرم‌انگاری و تعیین مجازات آن، مصالح و منافع جامعه درنظر گرفته می‌شود. 

جرائمی مانند جرائم راهنمایی‌و‌رانندگی و یا جرائم مربوط به تعزیرات حکومتی و به طور کلی هر جرم دیگری که عنوان حد یا قصاص و دیه بر آن صادق نباشد از مصادیق جرائم تعزیری هستند. برخلاف جرائم تعزیری، برای جرائم حدی، مجازات توسط شارع مقدس تعیین شده و در قرآن به پیامبر ابلاغ شده است.

مجازات جرم رابطه نامشروع، 99 ضربه شلاق تعزیری است که طبق تعریف قانون مجازات اسلامی این مجازات از نوع تعزیری درجه 6 است.

نکته: مرور زمان برای شکایت از رابطه نامشروع، برابر با 5 سال پس از وقوع جرم است و این یعنی شاکی می‌تواند تا 5 سال بعد از وقوع جرم به مراجع قضایی شکایت کند. بنابراین بعد گذشت 5 سال، دیگر نمی‌توان از جرم رابطه نا مشروع شکایت کرد

نحوه شکایت درمورد رابطه نامشروع و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی

در اغلب موارد شاکی شریک زندگی یک نفر است که نسبت به رابطه جنسی شریک زناشویی خود شکایت دارد و می‌خواهد با اثبات آن و شکایت از وی مراحل طلاق را طی کند، اما هرکسی می‌تواند نسبت به این رابطه شکایت نماید.

برای طرح شکایت در موضع رابطه نامشروع بهتر است قبل از هرکاری با مشاوره حقوقی تخصصی چه به صورت حضوری یا آنلاین و یا مشاوره حقوقی تلفنی از مراحل و رویه‌های قانونی آن اطلاع کسب کنید.

  • شکایت در مورد رابطه نامشروع با ارسال شکایت توسط شاکی به دادسرای محل وقوع جرم آغاز می‌شود. ثبت شکایت فقط از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک ممکن است.
  • دادسرای صالح برای رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در تهران دادسرای ارشاد و در شهرستان‌ها دادسرای عمومی است.
  • درمرحله ثبت شکایت باید هزینه دادرسی نیز توسط شاکی به صورت حضوری یا الکترونیکی پرداخت شود.
  • پس از ثبت شکایت و پرداخت هزینه، با انجام تحقیقات مورد نظر و در صورت احراز جرم، پرونده برای بررسی و صدور حکم به دادگاه ارسال خواهد شد.
  • با احراز جرم توسط دادگاه، حکم صادر می‌شود.

چند نکته در مورد رابطه نامشروع از زبان مشاور حقوقی تلفنی

نکاتی درخصوص جرم رابطه نامشروع وجود دارد که حتما یک مشاوره حقوقی تلفنی در دانستن جزئیات آن به شما بسیار کمک خواهد کرد. از جمله:

  • جرم رابطه نامشروع از زمره جرائم عمومی است، یعنی برای شروع پیگیری قضایی در این مورد نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست.
  • رابطه نامشروع از جمله جرائم غیرقابل گذشت است. به این معنی که اگر رسیدگی به این جرم با شکایت شاکی خصوصی آغاز شده باشد، حتی در صورتی که شاکی رضایت بدهد، رسیدگی به این جرم متوقف نخواهد شد.
  • از آنجا که این جرم موجب جریحه‌دارشدن وجدان عمومی و برهم ریختن نظم نیز می‌شود، از این رو هر کسی می‌تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند.

باتوجه به آنچه که تاکنون گفتیم، نکات و ریزه‌کاری‌های تخصصی و قانونی بسیار زیادی در مورد جرائمی مانند رابطه نامشروع وجود دارد که تنها می‌توانید از طریق افراد متخصص و عالم به قانون نسبت به آن‌ها آگاه شوید. خدمات مشاوره حقوقی که توسط مشاوران تخصصی عرضه می‌شود از جمله مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند در این زمینه گره‌گشای شما باشد.

https://www.tehranrasaneh.ir/news/5065

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن