مشاوره حقوقی تلفنی در مورد ابرا مهریه

ابرا و چشم‌پوشی کردن زن از مهریه خود به چند طریق امکان‌پذیر است. اما صرف‌نظر کردن از مهریه عواق

توسط ABESTANEWS در 10 آبان 1400

ابرا و چشم‌پوشی کردن زن از مهریه خود به چند طریق امکان‌پذیر است. اما صرف‌نظر کردن از مهریه عواقب و آثاری دارد که بهتر است قبل این‌که تصمیم به ابرا مهریه بگیرید مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید تا مشاور حقوقی متخصص نسبت به تمام نکات آن به شما آگاهی لازم را بدهد. 

معنا و مفهوم ابرا و کمک از مشاوره حقوقی تلفنی

ابرا درمعنای عام به بری کردن، رها کردن، صرف‌نظر و درواقع چشم‌پوشی طلبکار از طلب خود گفته می‌شود. ماده ۲۸۹ قانون مدنی ابرا را این‌گونه تعریف کرده است: « ابرا عبارت است از این‌که داین (طلبکار) از حق خود به اختیار صرف‌نظر کند».

 اما در مورد مهریه، درواقع زن با ابرا مهریه خود، حق خود را از دریافت مهریه ساقط کرده و اصولا دیگر امکان رجوع برایش وجود نخواهد داشت. در این صورت دیگر نیاز نیست که مرد مهریه زن را پرداخت کند و دین او به زوجه از بین می‌رود. به گونه‌ای که انگار دینی وجود نداشته است.

یک مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی در مورد ابرا مهریه به شما خواهد گفت که روش‌های مختلفی برای بخشیدن مهریه به شوهر وجود دارد که هرکدام آثار و تبعات مختلفی دارد. یکی از این روش‌ها ابرا بوده که در آن زوجه ذمه مرد را از پرداخت مهریه معاف کرده و از مطالبه مهریه خود صرف‌نظر می‌کند. استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی برای برطرف کردن نیاز قانونی از طریق تلفن توسط متخصص آن حوزه انجام می شود.

نقش مشاوره حقوقی تلفنی در روش‌های بخشیدن مهریه

در مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی با وکیل و مشاور متخصص تمام راه‌های بخشش مهریه و تبعات حقوقی آن را خواهید دانست. اما به طور کلی روش‌های بخشش مهریه به صورت زیر است:

  • در حالت اول چنانچه زن مرد را از پرداخت مهریه بری کند؛ دین پرداخت مهریه به طور کلی از مرد ساقط شده و برای زن به هیچ وجه حق رجوع یا پشیمانی وجود نخواهد داشت. منظور از ابرا، آن است که زن به شوهر بگوید، از نظر من تو دیگر هیچ تکلیفی برای پرداخت مهریه نداری. در این صورت واقعا دیگر مرد تکلیفی به پرداخت مهریه به همسرش نداشته و این دین از گردنش ساقط می‌شود.
  • حالت دوم زمانی است که زن مهریه خود را به شوهر بذل کند. گاهی اوقات زوجه برای این‌که بتواند از شوهر خود طلاق بگیرد اقدام به بخشش مهریه می‌کند و به این نوع طلاق، طلاق خلع یا مبارات گفته می‌شود که در آن، زن مهریه خود را به مرد بذل می‌کند یا حتی مبلغی به وی می‌دهد تا او را طلاق دهد. در این نوع از بخشش مهریه زن در ایام عده حق رجوع دارد. البته چنانچه زن از بذل خود رجوع  کند، مرد نیز حق رجوع داشته و طلاق باطل می‌شود.
  • یکی دیگر از راه‌های بخشش مهریه به مرد، هبه است. در این حالت، زن به شوهر به طور کتبی یا شفاهی اعلام می‌کند که مهریه‌ام را به تو بخشیدم. در بخشش مهریه به روش هبه زن تحت شرایطی حق رجوع دارد. مگر آنکه حق رجوع با تنظیم عقد دیگری بین زن و شوهر از زوجه سلب گردد.

دلایل زوجه برای ابرا، هبه بذل مهریه هرچه که باشد بهتر است با دریافت مشاوره تخصصی تلفنی نسبت مراحل قانونی و پیچیدگی‌های آن‌ها و حق و حقوقی که قانون برایش درنظر گرفته آگاه شده و سپس با حضور وکیل خانواده یا مشاور حقوقی با درنظرگرفتن آثار و تبعات آن اقدام به ابرا نماید تا چنانچه با مشکلی در آینده روبرو شد بتواند به سادگی ان را حل و فصل نماید.

ابرا مهریه چگونه انجام می‌شود و چگونه می توان از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کرد؟

قبل از این‌که به روش‌های ابرا مهریه بپردازیم باید گفت هر روشی که برای بخشش مهریه به هردلیلی انتخاب می‌کنید همانطور که گفتیم ممکن است غیرقابل برگشت باشد و به همین دلیل باید قبل از اقدام با مشاور حقوقی خوب و کاربلد در زمینه مهریه و حتی یک وکیل متخصص خانواده مشورت نمایید.

ابرا مهریه به دو صورت انجام می‌شود:

  • ابرا مهریه در دفتر اسناد رسمی

ابرا مهریه در دفترخانه اسناد رسمی معمولا با تنظیم سند اقرارنامه ابرا مهریه انجام می‌شود.  به این صورت که دفترخانه سندی را تنظیم می‌کند که در آن زوجه اعلام می نماید از کل مهریه خود یا بخشی از آن، ذمه زوج را ابرا نموده است. در صورت تنظیم این سند، دین مرد نسبت به مهریه کلا یا بعضا از بین رفته و زوجه پس از آن هیچ‌گونه ادعایی در این خصوص نمی‌تواند داشته باشد.

گاهی نیز ابرا مهریه توسط زوجه در دادگاه و برای طلاق انجام می‌شود. در این صورت زوجه تصمیم خود در خصوص ابرا را در صورت‌جلسه دادگاه ذکر می‌کند. دادگاه نیز تصمیم زوجه در خصوص  ابرا مهریه در قبال طلاق را در رای  خود، منعکس خواهد کرد. باید بگوییم اعتبار ابرا در این روش، همانند سند رسمی بوده و در صورتی که ابرا در قبال طلاق باشد با ثبت طلاق، قطعی خواهد شد.

  • ابرا مهریه با سند عادی

اگر زوجه قصد داشته باشد که ذمه زوج را از پرداخت مهریه ابرا نماید، در این صورت می‌تواند با تنظیم نوشته عادی ابرا ذمه زوج را اعلام نماید. اما اگر زوجین تصمیم به طلاق داشته باشند، یعنی در صورتی که ابرا در قبال طلاق باشد، در صورت‌جلسه توافقات طلاق قید می‌شود.

نکته: برای این‌که زوجه ابرا مهریه انجام دهد، به هیچ عنوان نیازی به اجازه پدر نخواهد داشت. اما اگر دیده می‌شود که در برخی از دفترخانه‌ها برای بذل مهریه اجازه پدر زوجه را می‌خواهند صرفا به خاطر حفظ منافع زوجه این عمل صورت می پذیرد. درحالی‌که این امر پشتوانه قانونی و حقوقی ندارد.

اهمیت مراجعه به وکیل متخصص یا یک مشاور حقوقی بر کسی پوشیده نیست. حتی اگر به دلیل مشغله‌های روزمره یا هزینه‌های زیاد نمی‌توانید به وکیل مراجعه کنید، می‌توانید از انواع خدمات مشاوره حقوقی که موسسات حقوقی و وکلا و مشاوران حقوقی در دسترس شما قرارداده‌اند استفاده نمایید. 

یکی از انواع این خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. یک مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی در مورد مهریه یا هر مورد از مسائل خانواده و زجین، می‌تواند به سادگی از بسیاری از دعاوی که بعدا بین زوجین به وجود می‌آید جلوگیری نماید. 

بنابراین نسبت به اهمیت انجام مشاوره‌های حقوقی شک نداشته باشید و حتما قبل از اقدام به کاری حتی اگر زمان مراجعه حضوری به وکیل را ندارید حتما با یک تلفن از انواع خدمات مشاوره حقوقی به صورت تلفنی بهره‌مند شوید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن