مشاوره حقوقی تلفنی برای موضوع عزل و نصب قیم

تعیین قیم و یا عزل یک قیم از سوی دادگاه انجام میشود. اشخاص محجور یا دیوانه، اطفال صغیر و غیر رشید قادر به کنتر

توسط ABESTANEWS در 10 آبان 1400

تعیین قیم و یا عزل یک قیم از سوی دادگاه انجام میشود. اشخاص محجور یا دیوانه، اطفال صغیر و غیر رشید قادر به کنترل اعمال و حفظ اموال خود نیستند. با مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانیم اطلاعات مورد نیاز در عزل و نصب قیم را به دست آوریم.

در ابتدا ببینیم قیم کیست و چه وظایفی دارد؟

قیم کیست و استفاده از کمک های مشاوره حقوقی تلفنی برای نصب و عذل آن

مشاوره حقوقی تلفنی به شما خواهد گفت به شخصی در اصطلاح قیم گفته می‌شود که از طرف دادگاه و به حکم قاضی (براساس ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی) برای حمایت و اداره اموال و نگهداری از محجور، طفل صغیر، سفیه، دیوانه یا غیر رشید انتخاب شده باشد و در اصطلاح به او امین حاکم گفته می‌شود.

در واقع قیم شخصی است که در صورت نبودن ولی خاص (پدر و جد پدری و یا وکیل و وصی تعیین شده از طرف یکی از آنان)، از سوی دادگاه برای سرپرستی و اداره امور محجور، منصوب میشود و قیمومیت وظیفه قیم است. قیم از بین نزدیک‌ترین اقوام تعیین شده و انتصاب قیم حسب مورد با دادگاه خانواده یا اداره سرپرستی است.

اگر میخواهید بدانید که شرایط قیم بودن را دارید یا به دنبال عزل قیم برای شخصی هستید می توانید با یک مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی آنچه را که به دنبالش هستید به دست آورید.

ویژگی های یک قیم از زبان مشاور حقوقی تلفنی

کسی را برای قیمومیت انتخاب می‌کنند که عاقل، بالغ، بصیر و آگاه به امور در نظر گرفته شده باشد، از سوی دیگر قیم باید قابل اعتماد، دارای شایستگی‌های اخلاقی و اهلیت کامل باشد.

از نظر قوانین اسلامی و براساس ماده ۱۱۹۲ قانون مدنی برای فرد مسلمان نمیتوان قیم غیرمسلمان در نظر بگیریم.

چه کسانی نمی‌توانند به عنوان قیم انتخاب شوند؟ به طور کلی مشاور حقوقی متخصص یا یک وکیل تلفنی به شما خواهد گفت چه کسانی نمی‌توانند به عنوان قیم انتخاب شوند. اما به طور کلی افراد زیر شرایط قیم بودن را ندارند:

1- کسانی که خود تحت ولایت یا قیمومت هستند.

2- کسانی که به علت ارتکاب جرم و جنایت یا یکی از دلایل زیر به موجب حکم قطعی محکوم شده باشند: سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، هتک ناموس یا منافی عفت

3- کسانی که حکم ورشکستگی آن‌ها صادر و هنوز عمل ورشکستگی آن‌ها تصفیه نشده است.

دادگاه مدنی خاص از میان اشخاصی که برای قیمومیت مناسب هستند، یک نفر را به سمت قیم معین کرده و حکم نصب قیم را صادر می‌نماید. علاوه بر آن دادگاه مزبور می‌تواند علاوه بر قیم، یک یا چند نفر را به عنوان ناظر معین کند. تعیین حدود اختیارات ناظر یا ناظران نیز بر عهده دادگاه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مشورت گرفتن از وکلا به صورت تلفنی چگونه است؟

برای چه کسانی قیم تعیین می‌شود؟

مشاوره با وکیل تلفنی، کلیه اطلاعات مورد نیاز شما را در مورد شرایط قیم و قیمومیت در اختیارتان قرار خواهد داد. به طور کلی قیم برای افراد زیر تعیین می‌شود:

برای طفل صغیری که ولی خاص ندارد. یعنی دختر زیر ۹ سال و پسر زیر ۱۵ سال -در صورتی که پدر یا جد پدری یا وصی منصوب از سوی آن‌ها وجود نداشته باشد-.

اطفال سرراهی که پدر و وصی آن‌ها مشخص نیست.

اطفال نامشروع که پدرشان مشخص نیست.

مجانین (تعیین جنون با دادگاه است).

افراد غیررشید که توانایی تشخیص نفع و ضرر خود را ندارند.

برای مجانین که جنون آن‌ها متصل به زمان صغر آنها نباشد.

برای اشخاص غیر رشید که عدم رشد آن‌ها متصل به زمان صغر آنها نباشد.

اختیارات قیم و استفاده از تخصص مشاوره حقوقی تلفنی

شاید بخواهید به عنوان قیم کسی اقدام کنید در این صورت باید بدانید حدود اختیارات و وظایف شما چیست. مشاوره حقوقی با بهترین مشاور حقوقی یا یک وکیل تلفنی تخصصی برای شما به عنوان قیم اختیاراتتان را مشخص خواهد کرد. 

کسی که به عنوان قیم محجور یا صغیر تعیین می‌شود دارای برخی اختیارات است که در زیر آمده است:

نمایندگی قانونی محجور یا صغیر

حفاظت و اداره امور مالی محجور یا صغیر

ارائه لیستی از کلیه اموال صغیر یا مجنون غیر رشید به دادسرای امور سرپرستی

ارائه شرح اقدامات مالی به دادسرای سرپرستی به صورت سالیانه

در چه شرایطی قیم عزل می‌شود و مشاوره حقوقی تلفنی چه کمکی می تواند بکند؟

گاهی مواقع بنا به شرایطی قیم عزل می‌شود که برای دانستن این شرایط می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی دریافت کنید. شرایطی که ممکن است باعث عزل قیم شود عبارتند از:

در صورت ارتکاب قیم به جنایت، سرقت، کلاهبرداری یا ورشکستگی او

سلب صفت امانتداری (خیانت در امانت)

عدم توانایی قیم در اداره امور مالی

پنهان‌کاری تعمدی اموال و داراییها

زن مجرد در صورت ازدواج باید حداکثر تا یک ماه پس از عقد نکاح به دادستان شرایط خود را اطلاع دهد و در غیر این صورت امکان عزل او وجود دارد.

زن برای قبول این‌که قیم شخصی باشد به اجازه شوهر احتیاج دارد.

وجود هر یک از این موارد امکان شکایت از قیم را فراهم میکند.

دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در نصب و عزل قیم

 

نصب و عزل وصی و قیم دارای پیچیدگی ها و موارد قانونی است که بهتر است مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید.چراکه ممکن است برای درخواست قیم بودن یا حتی عزل کردن قیم شخصی با مشکلاتی همراه شوید و از آن‌جا که قوانین و مقررات پیچیده و گیج‌کننده است در این صورت بهتر است حتما مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل تلفنی داشته باشید و سپس اقدام به کار یا اخذ تصمیمی خاص نمایید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن