مشاوره حقوقی تلفنی برای بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

یکی از دعاوی حقوقی مهم مربوط به خانواده که روزبه‌روز بر تعداد آن نیز اضافه می‌شود، موضوع به اجرا گذا

توسط ABESTANEWS در 10 آبان 1400

یکی از دعاوی حقوقی مهم مربوط به خانواده که روزبه‌روز بر تعداد آن نیز اضافه می‌شود، موضوع به اجرا گذاشتن مهریه است. مهریه جزء حقوق زوجه بوده و وی بعد از خواندن خطبه عقد می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را از همسرش درخواست نماید. اما باتوجه به پیچیدگی‌ها و همچنین به روزرسانی قوانین، برای انتخاب بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، شما نیازمند مشاوره حقوقی تلفنی با یک مشاور یا وکیل متخصص و مجرب در این زمینه هستید.

اطلاع از روش‌های وصول مهریه توسط مشاوره حقوقی تلفنی

با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی خواهید فهمید که به طور کلی مهریه زن از دو طریق قابلیت وصول دارد :اولین روش از طریق اجرای ثبت و دومین روش از طریق دادگاه خانواده است. نکته مهمی که در اینجا باید عنوان کرد این است که لزوما مهریه به معنای جدایی زوجین و اقدام برای طلاق نیست. همانطور که گفته شد، مهریه حق زن است و وی می‌تواند هر زمان که بخواهد برای وصول آن اقدام نماید.

بسیاری از بانوان کشورمان از به اجرا گذاشتن مهریه خود منصرف می‌شوند. چراکه نسبت به راه‌های وصول آن آگاهی و علم ندارند. بنابراین در قدم اول و قبل از انتخاب روش برای اجرای مهریه خود، با مشاوره حقوقی حتی به صورت تلفنی می‌توانید روش‌های مختلف به اجرا گذاشتن مهریه را با یک مشاور حقوقی متخصص یا وکیل خانواده باتجربه بررسی کرده و سپس اقدام به اجرا گذاشتن مهریه نمایید.

وصول مهریه از طریق ثبت و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در آن

در این روش ابتدا زوجه باید به دفترخانه‌ای که عقد زوجین در آن صورت گرفته مراجعه کرده و تقاضای صدور اجرائیه را مطرح می‌نماید. سپس دستور مربوطه به اداره ثبت تحویل داده شود. با تحویل دستور به اداره ثبت، این اداره ابلاغیه‌ای مبنی بر پرداخت مهریه برای زوج ارسال می‌نماید. 

در صورتی که ظرف ده روز همسر زوجه اقدامی در جهت پرداخت مهریه انجام ندهد، اموال وی توقیف خواهد شد و با توجه به شرایطی که کارشناس مربوط تعیین می‌کند اموال به مزایده گذاشته و از محل فروش آن مهریه زوجه پرداخت خواهد شد. البته باید بدانید در تمام این مراحل به زوج فرصت پرداخت مهریه داده می‌شود، در صورت استنکاف و سرباززدن مرد، مراحل قانونی مزایده و فروش اموال وی تا آخر کار و پرداخت مهریه زن پیگیری خواهد شد.

بهتر است برای دانستن جزئیات این روش،حتما قبل از هر کاری و تنها با یک مشاوره حقوقی تلفنی ساده با بهترین مشاور و وکیل متخصص، از تمامی مراحل آگاه شده و با علم و آگاهی جلو بروید. چراکه بسیاری از مردان برای پرداخت نکردن مهریه به انواع و اقسام روش‌ها رو می‌آورند یا ممکن است در این مسیر به مشکلاتی روبرو شوید که دریافت مشاوره حقوقی تخصصی از وقوع آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و استفاده از آن در فرآیند طلاق

مشاوره حقوقی تلفنی برای وصول مهریه از طریق دادگاه خانواده

اقدام از طریق دادگاه نیازمند اطلاعات تخصصی است که بهتر است قبل از اقدام با مشاور حقوقی متخصص در میان بگذارید و یا مراحل را به کمک وکیل خانوادگی باتجربه انجام دهید. ولی به صورت کلی این روش به این صورت است که زوجه یا وکیل وی دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه تقدیم می‌کند. بعد از آن وقت رسیدگی مشخص می‌شود. 

در صورتی که زوج اموالی داشته باشد در جهت وصول مهریه توقیف شده و مراحل دریافت مهریه از اموال زوج از طریق اجرائیه دادگاه انجام خواهد شد. اما چنانچه زوج اموالی نداشته باشد، موضوع اعسار مطرح می‌شود. به این صورت که به دستور دادگاه زوج جلب می‌شود و با پرداختن به وضعیت اعسار زوج، مهریه تقسیط خواهد شد.

بحث اعسار و تقسیط مهریه نیز موضوعی تخصصی و پیچیده است که بهتر است با مشاور حقوقی متخصص یا وکیل امور خانواده باتجربه در زمینه مهریه درمیان بگذارید. دریافت خدمات مشاوره حقوقی، به خصوص مشاوره حقوقی تلفنی، به دلیل سهولت در دسترسی، به شما کمک می‌کند تا نسبت به چگونگی اعسار و قوانین و مقررات در این زمینه نیز به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

بهترین روش برای به اجراگذاشتن و دریافت مهریه کدام است؟ 

این سوالی است که ممکن است در ذهن بسیاری از زنان شکل گرفته باشد. از نظر بیشتر وکلا و مشاورین حقوقی، بهترین روش برای به اجرا گذاشتن مهریه اقدام از طریق اجرای ثبت است. البته باتوجه به موضوع منحصر به شما ممکن است اقدام از طریق دادگاه برایتان بهتر باشد که با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی بهترین روش برای شما پیشنهاد خواهد شد.

چند دلیل برای برتری روش از طریق اجرای ثبت وجود دارد. اول این‌که در اجراگذاشتن مهریه از طریق دادگاه باید مراحلی طی شود که شامل تقدیم دادخواست و تعیین وقت رسیدگی است و همین موضوع باعث می‌شود این شیوه زمان‌بر باشد. در کنار زمان‌بر بودن هزینه‌بر نیز است. در روش اجرا از طریق ثبت بلافاصله پس از درخواست کتبی زوجه عملیات اجرایی آغاز می‌شود. اما در روش اقدام از طریق دادگاه عملیات اجرایی پس از فرآیند دادرسی و صدور حکمی قطعی با درخواست اجرای حکم توسط زوجه یا وکیل او آغاز می‌شود.

 مزیت دیگری که برای روش مطالبه از طریق اجرای ثبت در نظر می‌گیرند این است که این روش امکان ممنوع الخروجی مرد را فراهم کرده تا مرد برای فرار از پرداخت بدهی مهریه نتواند متواری گردد. درحالی‌که این موضوع در شیوه مطالبه از طریق دادگاه پیش‌بینی نشده  و در آن امکان این  کار وجود ندارد. 

اما انتخاب این‌که کدام روش برای شما بهتر است موضوعی است که فقط با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی باتوجه به شرایط شما به شما پیشنهاد خواهد شد.

 

آخرین مطالب