مشاوره حقوقی تخصصی در جرم سرقت

سرقت به معنای ربودن و دزدین مالی توسط سارق از شخصی دیگر است. دعاوی مربوط به سرقت جزء دعاوی حقوقی است که تعداد

توسط ABESTANEWS در 18 آبان 1400

سرقت به معنای ربودن و دزدین مالی توسط سارق از شخصی دیگر است. دعاوی مربوط به سرقت جزء دعاوی حقوقی است که تعداد زیادی پرونده را در دادگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهد. اگر شما مورد سرقت قرار گرفته‌اید یک مشاوره حقوقی تخصصی در مورد سرقت می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید تا بتوانید مسیر اقامه دعوا و شکایت را به درستی طی نمایید.

معنا و عناصر اصلی سرقت و نقش مشاوره حقوقی در آن

همانطور که گفتیم سرقت یعنی سارق مال و یا شیء منقول و قابل جابه جایی را که مال دیگری است بدون اطلاع از مالک آن برای خود بردارد، که در این صورت مرتکب جرم سرقت شده است. سارق نیز طبق قانون و براساس نوع و مقدار سرقت و تعدد تکرار جرم سرقت مجازات خواهد شد.

برای جرم سرقت چند عنصر اصلی باید وجود داشته باشد که در معنای سرقت نهفته است و عبارتند از: مال، ربودن، تعلق به دیگری.

سرقت و شکایت از سارق از دعاوی حقوقی محسوب شده و در نتیجه قبل از اقدام به هرکاری در این خصوص، یک مشاوره حقوقی یا حتی مشاوره حقوقی تلفنی با یک مشاور حقوقی متخصص در سرقت، می‌تواند راهگشا باشد. 

بیشتر بخوانید: جرایم رایانه‌ای و تاثیر مشاوره حقوقی تخصصی در روند پرونده آن

استفاده از مشاوره حقوقی در انواع سرقت 

سرقت دو نوع مختلف داشته و براساس نوع و مقدار سرقت جرم آن نیز متفاوت خواهد بود:

سرقت مستوجب حد: ربودن مال شخص دیگر به صورت پنهانی. این سرقت باید تمام شرایط ماده 197 قانون مدنی را داشته باشد. 

سرقت مستوجب تعزیر: ربودن مال شخص دیگر به صورت متقابلانه. در سرقت از نوع تعزیر، تمام شرایط ماده مذکور وجود ندارد.

در صورتی که قصد شکایت از سارق را دارید، مشاوره حقوقی تخصصی سرقت می‌تواند شما را در تشخیص این‌که مجازات شامل قوانین حد است و یا تعزیر، راهنمایی کند.

مجازات‌های تعیین شده برای جرم سرقت و استفاده از مشاوره حقوقی در آن

همانطور که گفتیم برای تعیین دقیقی میزان و نوع مجازات برای سارقی که از شما سرقت کرده است، باید با یک مشاور حقوقی خوب مشاوره حقوقی داشته باشید تا با توجه به میزان و نوع سرقت انجام شده (حدی یا تعزیری) در این موضوع به شما راهنمایی‌‌های لازم را بدهد. اما مجازات سرقت براساس نوع سرقت و میزان آن و رای و نظر قاضی متفاوت است. به صورت کلی مجازات سرقت عبارتست از: 

- سرقت‌های مستوجب حد عبارتند از: 

سرقت ساده مستوجب حد 

سرقت مستوجب حد مشدد

سرقت مسلحانه

راهزنی

- مجازات جرم سرقت مستوجب حد: 

نکته: در قوانین حد، مجازات‌ها دارای کیفر مشخص هستند. 

در مجازات سرقت از نوع حدی، اگر سارق برای اولین بار دست به سرقت زده باشد در این صورت مجازاتش، قطع ۴ انگشت از دست راست سارق است. در دومین مرتبه: قطع پای چپ سارق، سومین مرتبه: حکم حبس ابد برای سارق و در چهارمین مرتبه سرقت توسط سارق، در این صورت حکم اعدام برای وی صادر خواهد شد.

- سرقت مستوجب تعزیر عبارتند از: 

سرقت تعزیرساده

سرقت تعزیری مشدد

سرقت اسناد

سرقت توسط کسی که امانت‌دار است

عنف مهرسرقت اموال باستانی و تاریخی

سرقت اموال نظامی توسط نظامیان

سرقت مسلحانه با حتک هرز

سرقت اسناد دفاتر ثبت و ضبط نیروهای مسلح

سرقت همراه با اذیت

سرقت دسته جمعی

مجازات سرقت تعزیری و انواع آن‌ها:

نکته: در قوانین تعزیر تعیین کیفر به نظر و حکم قاضی تعیین می‌شود.

مجازات تعزیری سرقت شامل شلاق و حبس است. سرقت‌های تعزیری همانطور که بیان شد، انواع و اقسام مختلفی دارند که بر اساس آن‌ها نوع و کیفیت تعزیر مشخص خواهد شد. به عنوان مثال مجازات سرقت‌های مسلحانه سه ماه تا ده سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق بوده و سرقت مسلحانه گروهی در شب حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه دارد.

مشاوره حقوقی در اثبات سرقت

برای این‌که بتوانید نسبت به سارق طرح شکایت داشته باشید باید بتوانید آن را اثبات کنید. برای اثبات سرقت به شهادت دو مرد عادل و یا دو مرتبه اقرار در مقابل قاضی نیاز خواهید داشت. البته توسط علم خود قاضی، پرونده قابل اثبات است.

قبل از این‌که شاهدان خود را برای ادای شهادت به دادگاه ببرید بهتر است با مشاوره حقوقی در مورد این موضوع مشورت نمایید.

دو نکته مهم در خصوص سرقت و استفاده از تخصص مشاور حقوقی

نکته: در تمام پرونده‌ها و دعاوی سرقت، علاوه بر مجازاتی که برای سارق تعیین می‌شود، وی محکوم به برگرداندن مال ربوده‌شده به صاحب آن می‌شود. اگر عین مال موجود نباشد سارق رد مثل داده و یا هزینه مال ربوده‌شده را به صاحبش پرداخت خواهد کرد.

نکته دوم: اگر سارق از برگرداندن مال یا هزینه مال ربوده شده به صاحبش امتناع نماید در این صورت اگر مالی داشته باشد، به میزان مال ربوده‌شده از مالش ضبط خواهد شد و اگر مالی نداشته باشد، فردی که از او سرقت شده می‌تواند درخواست حبس برای سارق بدهد، حتی اگر محکومیتش تمام شده باشد.

همان‌طور که خواندید موضوع سرقت و نکات مربوط به آن دارای پیچیدگی‌های زیادی است که مستلزم آگاهی از قوانین حقوقی و کیفری بوده و عامه مردم نسبت به آن آگاهی ندارند. بنابراین نیاز است تا در مورد موضوع سرقت نیز مانند بسیاری از مسائل و موضوعات حقوقی دیگر، مشاوره‌های حقوقی لازم را دریافت نمایید.

 

انواع خدمات مشاوره حقوقی در تهران یا سراسر کشور که توسط مشاوران و وکلای حقوقی متخصص ارائه می‌شود می‌تواند به شما در این زمینه کمک کرده و پرونده شما را تا پیروزی نهایی جلو ببرد.

آخرین مطالب