مراحل طلاق توافقی بین زوجین

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و مرد با توجه به شرایط زندگی و یا به هر دلیلی تصمیم به طلاق و جدایی م

توسط ABESTANEWS در 14 بهمن 1400

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و مرد با توجه به شرایط زندگی و یا به هر دلیلی تصمیم به طلاق و جدایی میگیرند. به همین منظور آنها می بایست در مورد کلیه امور مربوط به زندگی مشترک مانند تکالیف وظایف و تعهدات به توافق برسند. در این مقاله سعی داریم توضیحات کاملی در مورد طلاق توافقی و مراحل انجام آن به شما ارائه دهیم.

طلاق توافقی چیست؟

همانطور که گفته شد طلاق توافقی طلاقی است که تمام مراحل آن براساس توافقات بین زوجین اتفاق میافتد. از جمله توافقاتی که در این نوع طلاق اتفاق می افتد عبارت است از:

  • توافق بر سر حضانت فرزندان

  • جهیزیه، نفقه زن و فرزند

  • اجرت المثل دوران زوجیت

  • پرداخت مهریه

در چنین مواردی اگر زوجین به توافق رسیده باشند، توافقات آنها برای دادگاه نیز قابل قبول خواهد بود و براساس آن رای دادگاه ( گواهی عدم سازش بین زوجین) صادر میشود.

مراحل طلاق توافقی

  1. انجام مشاوره اجباری در مراکز مشاوره خانواده

      زمانی که درخواست طلاق توافقی به دادگاه ارسال میشود، دادگاه زوجین را برای انجام مشاوره به مراکز مشاوره خانواده ارجاع میدهد. در این مراکز پس از انجام مشاوره های لازم و محرز شدن عدم سازگاری زوجین، گواهی عدم امکان سازش برای آنها صادر خواهد شد که به دادگاه ارجاع داده میشود.

  1. تقدیم دادخواست طلاق توافقی

گام دوم برای انجام طلاق توافقی، تنظیم دادخواست طلاق و تقدیم آن به دفاتر الکترونیک قضایی است. که این مرحله بهتر است توسط وکیل طلاق توافقی انجام شود. زیرا هرگونه اشتباه در دادخواست طلاق میتواند روند طلاق را به تاخیر بیاندازد.

  1. دادرسی و حضور در دادگاه

پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، زوجین باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه باشند. این موضوع توسط سامانه ابلاغ الکتریکی در سامانه سنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. سپس زوجین در روز تعیین شده باید همراه وکلای خود در دادگاه حضور پیدا کنند.

  1. انجام مشاوره در دادگاه

در این مرحله زوجین باید به مراکز مشاوره واقع در دادگاه مراجعه کنند و در آنجا با زوجین مذاکره کرده و سعی در سازش و صلح بین زوجین دارند. در صورتی که زن و مرد حاضر به مصالحه نباشند، در این صورت توافقنامه توسط مشاور تکمیل و به امضای زوجین میرسد و سپس به زوجین تحویل داده میشود تا جهت گرفتن گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه دهند.

توافق نامه شامل مواردی مانند: مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل و حضانت فرزندان است. 

  1. احراز بارداری زن

برای صدور گواهی عدم امکان سازش لازم است که باردار بودن یا نبودن زن برای دادگاه محرز شود. این موضوع را میتوان به سه روش اقرار زوجه در دادگاه، مراجعه به آزمایشگاه و اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین متوجه شد. 

  1. حضور دوباره در دادگاه

پس از انجام اقدامات فوق، زوجین با حضور مجدد در دادگاه حضور پیدا کنند و دادگاه با بررسی مواردی چون نظر مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین، رای به صدور حکم گواهی عدم امکان سازش بین زوجین میدهد.

  1. مراجعه به دفاتر ثبت طلاق 

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، زوجین تا سه ماه فرصت دارند تا به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا با جاری شدن صیغه طلاق مراحل طلاق توافقی به پایان رسد. 

توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی

مهریه جزو مواردی است که زوجین قبل از اقدام به طلاق توافقی باید در مورد مقدار آن به توافق برسند. طلاق توافقی به معنای عدم دریافت مهریه نیست و دریافت آن طبق توافقات بین زوجین اتفاق می افتد. در صورتی که زوجین در مورد مهریه به توافق نرسند گواهی عدم امکان سازش برای آنها صادر نمیشود.

توافق در مورد نفقه در طلاق توافقی

پرداخت نفقه از جانب مرد نیز جزو حقوق مالی زن است که باید پرداخت شود. در مورد نفقه نیز زن و مرد باید توافقات لازم را انجام دهند تا از نفقه زن آنچه بر ذمه مرد است پرداخت شود. طلاق توافقی از نوع طلاق بائن محسوب میشود و در زمان عده، مرد مستلزم به پرداخت نفقه نیست.

توافق در مورد اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل در ایام زوجیت زوجه نیز از حقوق مالی زن است که نسبت به مهریه و نفقه از اهمیت کمتری برخوردار است. در این مورد اثبات حق دریافت اجرت المثل با زن است و در صورتی که مایل به دریافت آن باشد، باید درخواست خود را اثبات نماید.

توافق در مورد حضانت فرزندان در طلاق توافقی

حضانت فرزندان از مهمترین مواردی است که زوجین باید در مورد آن به توافق برسند. طبق ماده 1169 قانون مدنی تا هفت سالگی کودک اولویت حضانت فرزند با مادر است و پس از هفت سالگی اولویت نگهداری فرزندان با پدر است. زوجین بهتر است در مورد حضانت فرزندان خود به توافق برسند هرچند این توافق برای آنها الزامی نیست و با تغییر شرایط و درخواست هرکدام از آنها می توانند حضانت فرزند خود را پس بگیرند. 

در صورتی که زوجین در این موارد اختلاف نظر داشته باشند دادگاه با توجه به صلاح فرزند و مطابق قانون در این مورد تعیین تکلیف میکند.

توافق در مورد جهیزیه در طلاق توافقی

جهیزیه جزو اموال زوجه میباشد و مالک آن میباشد. اثبات مالکیت جهیزیه توسط زن میتواند از طریق سیاهه جهیزیه و یا فاکتور خرید آنها اثبات شود. در هر صورت جهیزیه نیز جزو مواردی است که زوجین برای انجام طلاق توافقی لازم است در مورد آن به توافق برسند.

نقش وکیل در طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی در پیشبرد روند طلاق نقش بسیار مهمی دارد و از آنجایی که طلاق توافقی ممکن است برای زوجین یک روند خسته کننده و طولانی باشد، وجود وکیل برای انجام پروسه طلاق توافقی میتواند باعث سرعت پیشروی و آسانی روند انجام طلاق شود.

هزینه طلاق توافقی

طلاق توافقی شامل هزینه هایی شامل هزینه مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق، هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و هزینه دفترخانه طلاق میباشد که باید از طرف زوجین پرداخت شود. 

نتیجه گیری:

 

طلاق توافقی طلاقی است که زوجین تمایل دارند با تفاهم و توافقاتی که بین آنها انجام گرفته است، از هم جدا شوند و تمام توافقاتی که بر سر موضوعاتی مانند مهریه، جهیزیه، نفقه، حضانت و ... داشته باشند مورد قبول دادگاه قرار می گیرند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن