محوطه سازی چیست؟

شرکت محوطه سازی که تمامی یا قسمتی از آن با پوشش گیاهی، درختان و کف سازی پوشانیده میشود . انتخاب انواع پوشش گ

توسط ABESTANEWS در 28 آذر 1401

شرکت محوطه سازی که تمامی یا قسمتی از آن با پوشش گیاهی، درختان و کف سازی پوشانیده میشود . انتخاب انواع پوشش گیاهی وابسته به شرایط اقلیمی، میزان سایه اندازی و کیفیت آب منطقه می باشد تا بتوان در تمامی فصول سال پوشش گیاهی را حفظ کرد.

 

محوطه سازی راه ایدآل و جایگزینی مناسب برای لذت بردن از باغبانی و پرورش گل و گیاه در فضای بیرون در تمام فصل های سال است. زمانی که هیچ فضایی در محیط های شهری وجود ندارد . برای بهرمندی از فضای سبز درمحیط جایگزینی مناسبی است.

 

محوطه سازی به طور کلی به معنای پوششی از گیاهان بر روی پشت بام است که باعث بهبود مصرف انرژی در ساختمان می شود.

 

پروژه محوطه سازی(روف گاردن ) جهاد دانشگاهی

پروژه روف گاردن جهاد دانشگاهی

 

روش های اجرای محوطه سازی

 روش اجرای گسترده

 روش اجرای متمرکز

 روش اجرای پرتابل،مدولار

 

 

در اجرای محوطه سازی به روش پرتابل ، مدولار نیاز به تمهیدات ویژه جهت عایق کردن بام وجود ندارد. این سیستم محوطه سازی بر روی سطح بام تمام شده پشت بام ها اجرا شده و تنها به تست آب قبل از اجرا نیاز دارد.

 

به این صورت که پس از اجرای ایزوگام پشت بام یک لایه ملات ماسه ای و یا موزائیک روی آن اجرا شده و قبل از اجرای محوطه سازی، دریچه های خروج آب به مدت دو شبانه روز بسته می شود. سپس به عمق ۲-۳ سانت آب روی سطح پشت بام آزاد می شود.

 

در صورت عدم وجود نشت آب اجرای محوطه سازی آغاز می گردد. در این روش لایه های فیلتر خاک و زهکش آب درون باکس های پیش ساخته قرار میگیرد.

 

این باکس ها به تعداد و طرح دلخواه روی سطح بام چیده شده و سطح وسیعی از پوشش گیاهی ارائه میدهد.

 

نقش محوطه سازی در بهینه‌سازی انرژی

تمایل به ساخت ساختمان سبز در طی دهه گذشته به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است چرا که صاحبان ساختمان و برنامه ریزان جامعه تمایل دارند هزینه‌های انرژی را کاهش داده و اثرات زیست‌محیطی عملیات‌های ساخت‌وساز را جبران کنند. ​

 

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فرآیند ساختمان سبز، نصب زیرساخت محوطه سازی است. ​

 

به طور کلی، بام‌ها نقش مهمی در استفاده از انرژی ساختمان ایفا می‌کنند.در حالی که سقف‌های دارای  شیب‌ تند در انعکاس گرمای خورشیدی کارآمدترند، سقف‌ها یا پشت‌بام‌های مسطح ، یک چالش مهم برای افزایش بازتابندگی خورشیدی برای بهینه‌سازی عملکرد انرژی ارایه می‌دهند.

 

با توجه به استاندارد طراحی انرژی و محیط ‌زیست (LEED)، یکی از استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی انرژی برای بام‌ها، به ویژه آن‌هایی که مسطح هستند، اضافه کردن فضای سبز است. ​

 

اگرچه بام های سبز یک جنبه نسبتا جدید در فرآیند ساخت و ساز مدرن هستند، اما شهرت آن به عنوان یک تکنیک ساخت‌وساز مدت‌ها ثبت شده‌است.در واقع، در قرن بیستم، پشت‌بام‌های سبز به عنوان یک عمل ساخت بومی در نظر گرفته می‌شد و برای پروژه‌های ساخت‌وساز مدرن مناسب نبود.

 

با این حال، همانطور که رشد پراکنده شهری همراه با کاهش فضاهای سبز شهری افزایش یافت، سقف‌های سبز در ابتدا در سویس و آلمان محبوبیت پیدا کردند.با این حال، تا همین اواخر نبود که سقف‌های سبز نقش فزاینده‌ای در فعالیت‌های ساخت‌وساز سبز در سراسر جهان داشته‌اند، و به ویژه در مورد آمریکا، پشت‌بام‌های سبز تا حد زیادی در بخشی از استاندارد LEED محبوبیت پیدا کرده‌است. ​

 

برخی از مهم‌ترین فواید بام های سبز

کاهش بار سیستم‌های خنک‌کننده

 بهبود تنوع زیستی

کیفیت هوا

طول عمر بالای بام

کاهش باره‌ای سرمایش

روشی برای لذت بردن از فضیلت باغبانی و فضای باز و ارتباط با طبیعت است

داشتن فضایی خصوصی و در دسترس همیشگی

 بازگرداندن فضای سبز رانده شده از شهرها به دلیل ساخت و ساز بسیار

ارزش افزوده برای تمامی ساختمان های دارای محوطه سازی

 عایقی حرارتی که مانع اتلاف انرژی میشود

تأمین اکسیژن و پاکسازی هوا

هزینه اجرای محوطه سازی چکادبام

در صورتی که به دنبال آیتم ویژه ای برای ایجاد تمایز میان ساختمان ها باشیم، چکاد بام گزینه ساختمان سبز را به شما پیشنهاد می دهد. چرا که مسلماً یک خانه با محوطه سازی و فضای تفریحی شخصی، علاوه بر سایر امتیازات، طرفداران بیشتری نسبت به یک بنای معمولی خواهد داشت که این یعنی ارزشمندتر شدن ملک ! برای مثال، اگر فرض کنیم آپارتمانهای مسکونی به طور معمول دارای ۱۰ واحد باشند، در ازای صرف ۵ میلیون تومان توسط هر واحد برای ایجاد محوطه سازی، در کنار به دست آوردن فضایی دنج، مالکان از سودی ۴ برابری بهره خواهند برد.

 

در واقع اگر فرض کنیم برای این آپارتمان ۵۰ میلیون تومان هزینه صرف ساخت محوطه سازی شود، و مساحت هر واحد ۱۰۰ متر مربع باشد( در مجموع ۱۰۰۰ متر مربع) هزینه پرداخت شده برای چنین فعالیتی، به ازای هر متر مربع ۵۰۰۰۰ تومان خواهد بود، اما ارزش افزوده ای که برای هر ساختمان ایجاد خواهد شد، به ازای هر متر مربع حداقل ۲۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود.

 

بنابراین دستیابی به سود مالی و آرامش روانی با صرف هزینه ای اندک امکان پذیر خواهد بود. همچنین در ملک های شخصی نیز، فضاهای تفریحی ایجاد خواهد شد که می توان از آن در هر زمان دلخواه برای خلوت کردن و یا پذیرایی از میهمان ها استفاده نمود.

 

 

 

پروژه محوطه سازی بلوار کاوه

آخرین مطالب