شوفاژ چیست

شوفاژ چیست؟ شوفاژ از کهن ترین مدل سیستم های گرمایشی می باشد که به خواسته تامین

توسط ABESTANEWS در 17 شهریور 1400

شوفاژ چیست؟

شوفاژ از کهن ترین مدل سیستم های گرمایشی می باشد که به خواسته تامین آبگرم مصرفی گزینه نیاز ساختمان ها به فعالیت گرفته می شود. در ساختمان این دسته سیستم ها به آب در اکنون گردش آب آلوده نیز گفته می شود که در موتورخانه ساختمان به وسیله بویلر به میزان آیتم نیاز حرارت می ‌بیند و آن گاه از انتقال به رادیاتورها گرمای خویش را به گوشه و کنار پیرامون رادیاتور می دهد.

در این سیستم گرمای خانه در یک محل به نام موتورخانه که کلیه لوله کشی های ساختمان وارد آنجا شده و بر روی چندین کلکتور مجزی تقسیم و به مرکز آبرسانی سرد و گرم مصرفی رفته و رجوع و برگشت آبگرم و رایزرهای رادیاتورها. یا این که به عبارتی سیستم گرمایشی تازه توسط مشعل که محفظه جلوی دیگ شوفاژ که از گنجایش های گرما دهی متفاوتی به متراژ بنا وموقعیت آب وهوایی بستگی دارد محاسبه می شود.

آب که باطن دیگ شوفاژ گرم و از طریق کلکتورهای رفت و رجوع و برگشت متصل به طرف رایزرهای گرمادهی حرکت و به رادیاتورها ساختمان منتقل می‌شود. آبگرم شده باطن دیگ شوفاژ به لوله های رفت و رجوع از کلکتور و به مخزن مبداء نظارت شده مناسب مصرفی (دوجداره یا کوئل) منتقل شده و آب مصرفی پس از مدتی گرم می شود و از طریق لوله ها به ساختمان می رود.

بهترین محل نصب رادیاتور شوفاژ کجاست؟

در ادامه مبحث شوفاژ چیست، به معرفی بهترین مکان برای نصب آن می پردازیم. تحت پنجره یا کنار دیوارهای خارجی است؛ علت این هست که بوسیله رادیاتور شوفاژ در فصل زمستان دائما گرما به اتاق افزوده می شوداما دمای اتاق بالا نمی رود و این دما اثبات می ماند؛ چون بخش بیشتری از گرمای تولید شده تلف می شود . تلفات حرارتی از دو طرز انجام میگیرد؛ یک عدد تلفات حرارتی ناشی از جداره ها از قبیل سقف - کف و دیوار و پنجره و دیگری تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوای سرد از درزهای پنجره می باشد.

پس خوب تر است رادیاتور شوفاژ را در زیر پنجره کارگزاشتن کنیم تا کمی از حرارت رادیاتور صرف تلفات پنجره وجدارها شود و منتخب که باقی می ماند اتاق را گرم کرده و دمای آن را در حدی مناسب نگه دارد و بتوانیم در نزدیکی پنجره از اتاق استفاده نماییم . رادیاتورهای شوفاژ از لحاظ محصول به سه مدل آلومینیومی، فولادی و مسی تقسیم می شوند؛ به طور کلی رادیاتور منازل یک جور مبدل حرارتی هست که گرما را از سیال یعنی آب داغ در سیستم حرارتی گرفته هست و به محفظه از روش تماس سطحی مهم هوا و از نحوه تابش گرمایی انتقال می‌دهد.

رادیاتور آلومینیومی سبک تر، زیباتر و ضریب جهت دهی حرارتی بالاتری نسبت به فولادی دارد؛ اما از نظر ارزش گرانتر می باشدبه طور معمول در فضاهایی که رطوبت فراوان دارد مثل حمام ها باید حتما از رادیاتور آلومینیومی استفاده کرد. رادیاتور فولادی از ورقه‌ های فولاد تولید می ‌شود البته برای خودداری از زنگ ‌زدگی، پوشش خارجی رادیاتور پانلی را از پلی ‌استر می‌ سازندمهم وجود اینکه آلومینیوم به نسبت فولاد رسانای گرمایی توانا ‌تری است، ولی رادیاتور فولادی اهمیت امداد سیستم کنوکتور، بازدهی انرژی مناسب ‌تری دارد.

رادیاتور مسی یا همان شوفاژ مسی اهمیت قدرت حرارتی بالا و ماندگاری طولانی همگی مشکلات گـرده جوش و یا پوسته و رنگ و زنگ به طور تمام حل شده و علاوه بر همین ، به کار گیری از لوله های مسی استاندارد به کیفیت فرآورده می افزاید و ماندگاری طولانی به آن می بخشد.

 نکات مهم به جهت گزینش انواع رادیاتور یا شوفاژ

میزان گرما: رادیاتور شوفاژ قدرت گرمایش های متمایز دارا هستند که مشخصات کلی آن‌ها متن شده استاساسی درک کردن میزان گرمایش هر پره در رادیاتورهای پره ای و یا هر سانتی متر در رادیاتورهای پنلی، می توان تعداد پره گزینه نیاز و یا تعداد بلوک های رادیاتور پنلی را تقریب زد.

کیفیتمیزان مرغوب بودن فاکتور  مهمی در انتخاب گونه و مارک رادیاتورها است. در رخ خرید هوشمندانه، احتمال نیاز به تعمیر رادیاتور در سال های آینده کمتر می یابدهمچنین رادیاتورها چه پنلی و چه پره ای اساسی گارانتی ۱۰ ساله هستند.

 قابلیت و امکان تعمیر پذیریاین ویژگی به عامل مدت گارانتی طولانی رادیاتورها، اهمیت کمتری دارداصلی همین حال به طور کلی در رادیاتورهای پره ای قابلیت و امکان قطع سازی و یا این که ردوبدل تک پره وجود دارد اما در رادیاتورهای پنلی، در شکل خرابی و یا مشکل، کل رادیاتور بایستی بده بستان شود.

قیمتارزش فولاد از آلومینیوم کاهش هست به این دلیل، رادیاتورهای پنلی ارزش کمتری نسبت به رادیاتورهای پره ای دارند.

زیباییهمین فاکتور بسیار متعلق به سلیقه شخصی اشخاص است البته به طور کلی می توان گفت که رادیاتورهای پنلی به دلیل یکپارچه بودن دارای منزل های مدرن سازش بیشتری دارد.

قابلیت و امکان کارکرد حیاتی پکیج: هر دو گونه رادیاتور قابلیت و امکان کارکرد و سازگاری قابل قبولی اصلی پکیج های دیواری و زمینی دارند.

منبع : tasisat.com

آخرین مطالب