شرایط فسخ قرارداد فروش خانه توسط وکیل امور ملکی

اگر نگوییم به مقدار زیاد اما احتمال فسخ قرارداد فروش خانه حتی تا آخرین لحظات نیز وجود دارد. حتی در بسیاری از م

توسط ABESTANEWS در 4 آبان 1400

اگر نگوییم به مقدار زیاد اما احتمال فسخ قرارداد فروش خانه حتی تا آخرین لحظات نیز وجود دارد. حتی در بسیاری از مواقع چند روز بعد از قرارداد یکی از طرفین تصمیم به فسخ قرارداد فروش می‌گیرد. بنابراین لزوم حضور یک وکیل ملکی در هنگام انعقاد قرارداد باعث می‌شود تا درصورت بروز چنین اتفاقی حق و حقوق شما تضییع نشود.

معنای فسخ قرارداد

همانطور که می‌دانید فسخ در اصطلاح لغوی به معنای برهم زدن،  نقض، زائل و تباه کردن و در اصطلاح حقوقی به معنی انحلال ارادی یک قرارداد است. این انحلال ممکن است از سمت یکی از طرفین باشد یا از هر دو طرف و یا حتی در برخی موارد از سمت شخص ثالث باشد.

در ماده 396 قانون مدنی موارد فسخ قرارداد برشمرده شده است که البته بهتر است برای آگاهی بیشتر در مورد این موارد با وکیل ملکی متخصص مشورت کنید چراکه همه موارد فسخی که در این ماده قانونی آمده  از سوی فروشنده قابل اجرا نیستند و یا ممکن است فقط مختص خریدار باشند.

از آنجا که فسخ قرارداد ممکن است تبعات زیادی داشته و موجب اختلاف و دعوای طرفین باشد در تمامی قراردادهای ملکی، چه خرید و چه اجاره فسخ قرارداد را به عنوان یکی از بندهای قرارداد می‌آورند تا هر دو طرف با علم و آگاهی از این موضوع اقدام به امضای قرارداد نمایند.

در این بند به هر دو طرف اجازه داده می‌شود تا ظرف مدت معینی و در صورت رعایت قوانین و مقرراتی که گفته شده و دلایل موجه اقدام به فسخ نمایند.

قوانین فسخ قرارداد ملکی و نقش وکیل ملکی در آن چیست؟

درواقع برای انحلال و فسخ قرارداد فروش خانه در هر حالتی که باشد، (یکی از طرفین یا هردو یا شخص ثالث) شرایط و ضوابطی در نظر گرفته شده است که بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما با بهترین وکیل ملکل در تهران یا دیگر شهرها مشورت کنید.

قوانین فسخ قراردادهای ملکی به خصوص قرارداد فروش خانه شرایط زیر باید وجود داشته باشد:

  • ارده یکی از طرفین یا هردو: کسی که می‌خواهد قرارداد را فسخ کند برای انجام این کار اراده کند.
  • کسی که تمایل خود را برای فسخ قرارداد بیان می‌کند باید این کار را با رضایت کامل و بدون اکراه انجام دهد. در غیر این صورت، این فسخ اثر قانونی ندارد.
  • اهلیت داشتن: انحلال و فسخ قرارداد مذکور باید توسط شخصی انجام گیرد که از نظر سن و سال و عقل به ‌اندازه‌ کافی قابل ‌اعتماد و موجه باشد که اصطلاحا به آن اهلیت داشتن گفته می‌شود.

 

نکته بسیار مهم: شما زمانی می‌توانید به صورت یک طرفه اقدام به فسخ کنید که این شرط در قرارداد آمده باشد درغیر این صورت و تحت هیچ شرایطی به ‌صورت یک‌ طرفه نمی‌توانید معامله را فسخ کنید.

نکته: شما زمانی که مصر هستید تا قرارداد فروش خانه یا هر قرارداد ملکی دیگر را فسخ کنید باید دلیل موجه برای این کار خود داشته باشید.

اگر هر یک از طرفین برای فسخ قرارداد دلیلی به جز شروط بالا داشته باشد باید به دیگری ضرر و زیان بدهد که مبلغ آن معمولا به صورت توافقی تعیین شده و در قرارداد ذکر می‌شود.

مرجع و دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی مرتبط با موضوع فسخ قرارداد فروش خانه همان دادگاه محل قرارگرفتن ملک است.

چرا به وکیل امور ملکی در فسخ قرارداد فروش خانه نیاز داریم؟

قراردادهای ملکی هم به مانند سایر قراردادها دارای نکات ریز و درشت و قوانینی خاص و پیچیده هستند که عامه مردم از آن آگاه نیستند.

همانطور که گفتیم احتمال برهم زدن قرارداد فروش و  یا به اصطلاح مبایعه‌نامه توسط طرفین وجود دارد. بنابراین قانون در این زمینه تدابیری اندیشیده و قوانینی را برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق طرف مقابل در نظر گرفته است.

ازآنجا که قوانین تخصصی و کمی پیچیده است اگر قصد انجام معامله فروش ملکی اعم از خانه یا زمین و ... را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما با وکیل امور ملکی متخصص در این زمینه مشورت کرده و تمام جوانب امور را درنظر بگیرید.

همچنین بهتر است در درج بند فسخ در قراردادهای ملکی، اعم از خرید و فروش یا اجاره، با وکیل املاک متخصص مشورت کرده و مفاد بند فسخ را برای جلوگیری از تضییع حقوق خود با توجه به راهنمایی‌های وی بنویسید تا در صورت بروز چنین موقعیتی (یعنی فسخ قرارداد) بتوانید از حق و حقوق خود دفاع نمایید.

آخرین مطالب