سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری استخوان چیست

اندازه گیری تراکم استخوان یا تراکم سنجی استخوان نام روشی است که با استفاده از آن می توان سختی و درجه استحکام ا

توسط ABESTANEWS در 12 شهریور 1401

اندازه گیری تراکم استخوان یا تراکم سنجی استخوان نام روشی است که با استفاده از آن می توان سختی و درجه استحکام استخوان های بدن را تعیین کرد. روش های مختلفی برای اندازه گیری تراکم استخوان وجود دارد، اما رایج ترین روش DEXA است.

DEXA که مخفف عبارت جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه است، روشی است که از اشعه ایکس برای اندازه گیری تراکم استخوان استفاده می کند. در این روش اشعه ایکس از دو منبع به استخوانی که قرار است تراکم آن اندازه گیری شود ارسال می شود.

 

مقداری از تشعشعات توسط استخوان جذب می شود و مقداری از آن از استخوان عبور کرده و از طرف دیگر بدن خارج می شود. مقدار هر یک از این دو پرتو پس از خروج از بدن توسط گیرنده اندازه گیری می شود.

 

هر چه تراکم استخوان بیشتر باشد (به این معنی که منافذ و فضاهای کمتری در داخل استخوان وجود دارد)، اشعه ایکس بیشتری را جذب می کند و اجازه می دهد تشعشع کمتری از آن عبور کند و تشعشع کمتری به گیرنده می رسد.

 

تشعشع دریافتی توسط گیرنده یا آشکارساز به کامپیوتر می رود که در آن مقیاس مقدار تشعشع به مقیاس تراکم استخوان تبدیل می شود. استفاده از دو منبع اشعه ایکس برای اندازه گیری دقیق تر است.

 

تراکم سنجی استخوان چگونه انجام می شود؟

دو نوع اسکنر تراکم استخوان وجود دارد. اسکنرهای مرکزی و اسکنرهای جانبی. اسکن مرکزی تراکم استخوان را در مرکز بدن بررسی می کند. ستون فقرات و لگن، و با اسکن محیطی، تراکم استخوان های محیطی بیشتری مانند مچ، مچ پا و انگشتان دست بررسی می شود.

 

برای اسکنرهای مرکزی، بیمار ابتدا به پشت روی تخت دستگاه دراز می کشد. از او خواسته می شود در طول آزمایش بی حرکت بماند. سپس آشکارساز یا اسکنر دستگاه در قسمتی از بدن که قصد اندازه گیری تراکم استخوان آن را دارند قرار می گیرد و یک منبع اشعه ایکس پرتو را به سمت استخوان هدف هدایت می کند.

 

این استخوان معمولاً ستون فقرات یا مفصل ران در ناحیه مفصل ران است. این استخوان ها مکان هایی هستند که بیشتر از سایر استخوان ها به دلیل پوکی استخوان می شکنند.

 

اسکن یا اندازه گیری چگالی حدود 10-20 دقیقه طول می کشد. اسکنرهای جانبی کوچکتر، سبک تر و آسان تر برای استفاده هستند. برای انجام آزمایش تراکم استخوان به آمادگی خاصی نیاز نیست

 

فایده اندازه گیری تراکم استخوان چیست؟

این روش تصویربرداری بیشتر در افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند استفاده می شود. پوکی استخوان در ابتدا هیچ علامتی ندارد اما می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد بنابراین در شرایط زیر استفاده از تست تراکم سنجی استخوان یا اندازه گیری تراکم استخوان توصیه می شود.

 

وقوع شکستگی پس از ضربه خفیف

ایجاد قوز در پشت که معمولاً در اثر شکستگی های مکرر مهره ایجاد می شود

مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدها (مصرف این دارو باعث پوکی استخوان می شود)

شروع یائسگی زودرس در سن زیر 45 سال

آمنوره یا قطع سیکل های قاعدگی قبل از یائسگی برای بیش از یک سال

وجود بیماری های مرتبط با پوکی استخوان، مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری سلیاک

سابقه شکستگی لگن در خانواده مادر

کمبود وزن شدید، بنابراین BMI زیر 19 است.

مرکز سنجش تراکم استخوان در تهران آکادمی جزو برترین و مدرنترین مراکز سنجش تراکم در استان تهران می باشد که با کادری مجرب آماده ارائه خدمات تخصصی به شما عزیزان می باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن