روش های درمان نرمی استخوان چیست؟

به احتمال زیاد همه ما بعد از شنیدن نرمی استخوان در کودکان به بیماری راشتیسم فکر کرده ایم. نام علمی بیماری راشت

توسط ABESTANEWS در 21 شهریور 1400

به احتمال زیاد همه ما بعد از شنیدن نرمی استخوان در کودکان به بیماری راشتیسم فکر کرده ایم. نام علمی بیماری راشتیسم که کمتر به گوشمان خورده است ریکنزRicktes  است و از دسته بیماری های سو تغذیه به حساب می آید، که ارتباط آن در اختلال رشد استخوان کودکان دیده می شود.

بدن معمولا هورمون های تولید می کند که کلسیم و فسفر را به استخوان نمی رساند و ویتامین D  به جذب کلسیم و فسفر کمک فراوانی می کند. همچنین در ساختار استخوان و دندان ها نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان، راشتیسم، انحنای پا و ... می گردد.

بخوانید: بررسی روش های درمانی نرمی استخوان که باید بدانید

 

علامت و نشانه های نرمی استخوان در کودکان

  • وزن نوزاد در هنگام تولد بسیار کم است
  • نرم بودن جمجمه سر و بد فرمی آن
  • دیر رشد کردن دندان ها
  • قطور شدن استخوان مچ ها
  • برجستگی قفسه سینه
  • کوتاهی قد بیش از حد معمول
  • پا پرانتزی یا ضربدری

چه کسانی بیشتر دچار مشکل نرمی استخوان می شوند؟

نرمی استخوان معمولا بین کودکان ۶ تا ۳۶ ماه شایع است. که رشد استخوان در حال شکل گیری است و در صورت کمبود ویتامینD  و یا اختلال در جذب آن موجب بیماری نرمی استخوان می شود، به طور کلی دلایل گوناگونی وجود دارد از جمله:

کمبود ویتامین D

این امکان وجود دارد فرد به اندازه کافی از غذا کلسیم را جذب نکند و کمبود کلسیم منجر به بد شکلی استخوان و دندان و مشکلات عصبی و عضلانی می شود. کودکانی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند معمولا پوست های تیره، رژیم غذایی بدون لاکتوز، مشکلات کلیوی، التهاب روده و ... دارند.

عامل ژنتیکی

برخی از بیماری های نرمی استخوان ممکن است بر اثر بیماری ژنتیکی در فرد باشد مثل بیماری راشتیسم که کلیه فرد قادر به تولید فسفات ندارد و کمبود آن در خون باعث ضعف و نرمی استخوان می گردد. عوامل ژنتیکی دیگری که قدرت بدن برای استفاده از کلسیم آن ها را تحت شعاع قرار می دهد و منجر به نرمی استخوان می شود کبد، کلیه، روده هستند و وجود کلسیم برای مستحکم شدن استخوان لازم و ضروری است.

برای پیشگیری از نرمی استخوان چه راه کارهای لازم است؟

یکی از بهترین منابع، استفاده از نور مستقیم خورشید است .

 ویتامین D موجود در نور خورشید جذب بدن می گردد و استفاده از غذاهای طبیعی مانند ماهی، تخم مرغ، غذاهای غنی شده با ویتامین دی و غیره .

سنین گوناگون و نحوه تشخیص نرمی استخوان

پزشکان در مرحله اول معاینه را با کمی فشار روی استخوان و احتمال درد در آن بررسی می کنند. در مرحله بعد انجام آزمایش و اندازه گیری سطح کلسیم خون و حتی تصویر برداری از استخوان و بررسی تغییر شکل آن مد نظر قرار می دهند و در آخرین مرحله نمونه برداری از استخوان برای بیماری حاد تر را بررسی می کنند.

حرف آخر

اگر کودک شما دچار درد در استخوان و تغییر شکل آن است حتما با یک مشاوره ارتوپدی کودک در ارتباط باشید و از راه کار های متخصص برای درمان استفاده کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن