روش های آسان برای ثبت درخواست طلاق توافقی

بسیاری از مواقع در زندگی زناشویی با در نظر گرفتن گسترش روابط اجتماعی، پیچیده شدن مشکلات زندگی، ناسازگاری، ناهم

توسط ABESTANEWS در 3 بهمن 1400

بسیاری از مواقع در زندگی زناشویی با در نظر گرفتن گسترش روابط اجتماعی، پیچیده شدن مشکلات زندگی، ناسازگاری، ناهماهنگی و عدم تفاهم بین زوجین، افزایش مشکلات و....  شرایطی پیش می آید که زندگی را برای زوجین سخت و طاقت فرسا می کند، در این شرایط اکثر زوجین راهی آسان و کم هزینه برای رهایی از این مشکلات و پایان دادن به زندگی مشترکشان را انتخاب می کنند که به آن طلاق توافقی می گویند‌.

درخواست طلاق توافقی مستلزم چه شرایطی است؟

مسئله طلاق توافقی همان طور که از اسمش پیدا است به طلاقی گفته می شود که با رضایت کامل طرفین و به صورت کاملا توافقی صورت می گیرد و زوجین به راحت ترین شکل ممکن از هم جدا می شوند؛ اما قابل ذکر است که مسئله هایی جزئی و فرعی یا حتی اصلی و اساسی با ازدواج زوجین مرتبط است که باید قبل از صدور حکم طلاق توافقی با همدیگر به صورتی مصالحه و سازش نمایند تا در ادامه راه مشکلی برای آنها مشکلی پیش نیاید، در ادامه تعدادی از این مسائل که در طول زندگی مشترک و عقد ازدواج بین طرفین به وجود می آید را برای شما بازگو خواهیم کرد:

- حضانت و نحوه نگهداری فرزندان و نفقه آن ها

- مطالبه مهریه توسط زن

- نفقه ایام عده

- اجرت المثل 

قبل از دادخواست طلاق توافقی بهتر است زوجین در مورد مسائلی که قبل تر گفتیم باهم دیگر سازش کنند و همه مسائل را بین خود حل و فصل کنند و شرط و شروط طلاق توافقی را بپذیرند. به طور مثال زن مهریه خود را به شوهرش ببخشد یا به مقداری از آن رضایت دهد، مهم ترین مسئله ای که زن و شوهر باید راجبش توافق کنند حضانت و حق نگهداری فرزندان زیر سن قانونی است که توسط پدر نگه داری شوند یا مادر.

همچنین باید به اجرت المثل بپردازیم، زوجین باید توافق کنند که مقدار اجرت المثل چقدر باشد و نحوه پرداخت آن به زن به چه صورت باشد.

چرا اکثر زوجین طلاق توافقی را ترجیح می دهند؟

اگر بخواهیم طلاق توافقی را از نظر زمان و هزینه بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که سپری شدن مراحل طلاق توافقی از درخواست طلاق توافقی گرفته تا به پایان رسیدن کار نیاز به زمان کمتری نسبت به طلاق های دیگر دارد همچین هزینه طلاق توافقی به نسبت طلاق های دیگر کمتر و به صرفه تر است.

علاوه بر همه این ها طلاق توافقی باعث می شود که اعضای خانواده از صدمات روحی کمتری برخوردار شوند.

درخواست طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

در ابتدا باید دانست که طلاق توافقی در صورتی ممکن است که زوجین در مورد تمامی مسائل همچون حضانت فرزندان زیر سن قانونی، مهریه، نفقه ایام عده که سه ماه و ده روز است و اجرات المثل به صورت کامل توافق و سازش کرده باشند، زمانی که زوجین قادر به توافق در مورد تمامی این مسائل بودند می توانند درخواست طلاق توافقی خودشان را به ثبت برسانند.

مراحل درخواست طلاق توافقی:

1- ثبت دادخواست طلاق: در این مرحله زوجین باید به یکی از دفاتر قوه قضاییه رجوع کنند و دادخواست طلاق توافقی خود را به ثبت برسانند سپس بعد از دریافت پیامکی از طرف دادگاه به شعبه دادگاه خانواده که در پیامک ذکر شده مراجعه کنند.

2- دریافت مشاوره برای سازش و صلح: در این مرحله که پس از تشکیل پرونده صورت می گیرد دادگاه حقوقی مربوطه زوجین را با صلح و سازش دعوت میکند و آنها را به سازمان بهزیستی معرفی می کند تا جهت طلح سازش مشاوره و راهنمایی شوند.

3- معرفی زن به پزشکی قانونی: در این مرحله دادگاه زن را به پزشکی قانونی معرفی می کند و منتظر گزارش پزشکی قانونی می ماند.

4- توافقات مالی و غیرمالی:

در صورت عدم توافق زوجین در رابطه با مسائلی همچون حضانت و مهریه و...، تعیین تکلیف و نحوه پرداخت توسط خود دادگاه صورتجلسه شده و به امضا زوجین در می آید‌.

5- اعلام کتبی عدم سازش: در این مرحله، در صورتی که زوجین قادر به صلح و سازش نباشند، این عدم سازگاری را به داوران دادگاه اعلام کرده و داوران موظفند که این عدم توافق و سازش را به صورت کتبی به دادگاه مربوطه گزارش دهند.

6- صدور رای دادگاه:

در این مرحله دادگاه مربوطه پرونده رسیدگی کرده و در صورت عدم مشکل در روند مراحل، حکم دادگاه صادر شده و طی هفت الی ده روز به زوجین ابلاغ می شود و در صورتی که زوجین به حکم دادگاه اعتراض نداشته باشند مراحل طلاق توافقی با پایان رسیده و حکمی که از دادگاه خانواده صادر شده قطعی می شود.

7- ثبت طلاق توافقی در دفترخانه: در این مرحله بعد از صدور حکم دادگاه خانواده که مبنی بر قطعیت طلاق توافقی است و به صورت یک گواهی عدم سازش برای زوجین صادر می شود سپس زوجین سه ماه وقت دارند که گواهی و رای صادر شده دادگاه و دو نفر به عنوان شاهد را به یکی از دفترخانه های طلاق برده سپس صیغه طلاق بین آن ها جاری می شود ک طلاق آن ها صورت میگیرد.

قابل ذکر است که در صورتی که در بازه زمانی اعلام شده یکی از زوجین در دفترخانه حضور پیدا نکند طرف دیگر می تواند با استفاده از حکم صادره از دادگاه برای طلاق اقدام نموده و کار را به پایان برساند.

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

- توافق نامه مبنی بر توافق طرفین بر سر مقدار و نحوه پرداخت مهریه و...

- گواهی بکارت زن از پزشکی قانونی

- کپی کارت ملی و اصل شناسنامه طرفین

 

- اصل با رونوشت عقدنامه

آخرین مطالب