روش ساخت و تولید میلگرد در ایران و جهان

روش ساخت و تولید میلگرد در ایران و جهان   اساس هر ساخت و سازی پایه ریزی ساختمان و استحکام مصالح آن است

توسط ABESTANEWS در 3 آذر 1401

روش ساخت و تولید میلگرد در ایران و جهان

 

اساس هر ساخت و سازی پایه ریزی ساختمان و استحکام مصالح آن است و میلگرد نقشی اساسی در این استحکام دارد. از همین رو قیمت میلگرد نیز تاثیر زیادی در هزینه های پروژه دارد. میلگرد در سازه های بتنی نقش تقویت کننده را دارد که منجر به استقامت بیشتر ساختمان‌ می‌شود. در ساخت سازه های قرن 15 میلادی هم از میلگرد استفاده می شد؛ اما میلگرد از نوع آجدارش برای اولین بار در قرن 18 میلادی و در روسیه تولید شد.

به‌طور کلی در جهان، چهار روش پُرکاربرد و معمول برای تولید میلگرد وجود دارد و همان‌طور که گفته شد، هر کشور بر اساس شرایط جغرافیاییِ خود، یک یا چند روش را انتخاب نموده و کارخانه‌های مختلف، اقدام به تولید می‌نمایند. در ادامه به بررسی روش تولید در ژاپن، اروپا و ایران می‌پردازیم.

روش تولید میلگرد در ژاپن

کشوری زلزله خیز می باشد پس به مقاومت زیادی جهت مصالح و سازه های خود نیاز دارند. استاندارد این کشور، JIS بوده و آنالیز شیمیایی آن متناسب با روش تولید میکروآلیاژی می باشد و هیچگونه اشاره ای به فرآیند تولید از طریق عملیات حرارتی (ترمكس ) ننموده است و به عبارت دیگر مصرف میلگردهای ترمكسی در آن كشور توصیه نمی شود .

جهت تولید محصولات فولادی از جمله میلگرد، پروفیل، نبشی، ناودانی، ورق و حتی شمش آهنی می بایست فولاد را به صورت بلوک هایی درآورد تا بتوان در مراحل بعدی فرم دهی گردد و محصولات دیگر را تولید نماید. در تولید محصولات فولادی از روش های گوناگون پرس کاری، کشیدن، آهنگری و نوردکاری استفاده می گردد که در تمامی این روش ها ساخت و تولید بلوک های فولادی الزامی می باشد.

 روش ساخت میلگرد در اروپا

تقریباً هیچ یک از کشورهای اروپایی، زلزله‌خیز نیستند و همین امر، باعث شده تا میلگرد مورد استفاده در سازه‌های آن‌ها نیاز به استحکام بسیار بالا و خواص فیزیکی پیچیده نداشته باشد. در عوض، از روشی مقرون به‌ صرفه و سریع برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند.

روش تولید میلگرد در اکثر کشورهای اروپایی، روش ترمکس است و همان‌طور که اشاره شد، برای مناطق امن و بدون زلزله، ایده آل است.

روش تولید میلگرد در ایران

در استاندارد ملی ایران به شماره 3132 كه برگرفته از چندین استاندارد مرجع (اروپایی EN , DIN و ژاپن JIS، آمریکا ASTM و ISO) می باشد، هر دو روش میکروآلیاژی و ترمکس معرفی و تایید گردیده است ولی با توجه به امنیت بالای مصرف، تولیدکنندگان را موظف به آگاهی دادن به مصرف کننده از لحاظ فرآیند تولید میلگردها نموده است. به این صورت که بایستی بر روی پلاک الصاقی علامت مشخصه ایی دال بر انجام تولید به روش ترمکس حک شود و مقطع شاخه های این نوع محصول به یک رنگ تعریف شده ای رنگ آمیزی گردد و همچنین در گواهینامه فنی، جمله فرآیند تولید بوسیله خنک کاری و برگشت تحت کنترل، درج گردد . با توجه به پیوست الف در استاندارد ملی ایران انجام عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگردها مجاز نمی باشد.

فرق آرماتور با میلگرد چیست

برای اینکه بتوانید بهتر با نقش میلگرد در بتن ریزی آشنا بشوید، ابتدا بهتر است اختلاف بین آرماتور و میلگرد را بشناسید. آرماتور را می‌توان به عنوان سازه تغییر شکل یافته میلگرد نیز معرفی کرد. یکی دیگر از راه های تعریف آرماتور به این صورت است که وقتی میلگرد دچار تغییرات بشود و پس از آن برای بتن ریزی آماده شود به آن آرماتور می‌گویند.

برای ساخت آرماتور در سازه، میلگردهای آجدار را با چندین روش استاندارد به یکدیگر متصل کرده و جوش می‌زنند، ساز اسکلتی بدست آمده از اینکار آرماتور نام دارد. به پروسه ساخت و تولید آرماتورها، آرماتوربندی می‌گویند. پس از آرماتوربندی، بتن ریزی روی میلگردها انجام می‌شود. بتن ریزی روی آرماتور نسبت به حالت عادی چندین برابر مستحکم‌تر و مقاوم‌تر است.

قیمت روز میلگرد

قیمت روز میلگرد در بازار امروز به صورت کاملا آنلاین و لحظه ای در جداول زیر قابل رویت می باشد. برای خرید میلگرد می توانید، میلگرد کارخانه مورد نظر خود را انتخاب و سپس قیمت هر شاخه میلگرد را مشاهده نمایید. پس از آن با تماس با کارشناسان میلگرد آهن هایپر، خرید خود را تکمیل کنید.

واضح است قیمت میلگرد بر اساس نوع، کیفیت، ابعاد و قطر آن متفاوت خواهد بود. میلگرد مکمل بتن در صنعت ساختمان سازی است و نقش استحکام بخشی به سازه های ساختمانی را برعهده دارد. این امر به دلیل مقاومت و خاصیت چرخشی و کششی میلگرد است که تحت فشار و وارد شدن نیرو خورد نمیشود بلکه نیرو را منتقل کرده و درنتیجه سازه را حفظ می کند. دیگر ویژگی کمک کننده در هماهنگی میلگرد فولادی و بتن نزدیک بودن دمای انبساط این دو است که برای تغییرات دما در شرایط جوی مختلف مهم می باشد. تغییر قیمت های تکانشی میلگرد بر قیمت تمام شده بازار مسکن اثبات شده است.

خرید میلگرد

شما بازدید کنندگان عزیز جهت خرید انواع میلگرد اعم از میلگرد نیشابور، میلگرد ظفر بناب و میلگرد تیکمه داش نیز دیگر مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. این مقاطع فولادی را با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره مند شوید.

 

آخرین مطالب