راهکارهای کاربردی برای اجرای طلاق توافقی

طلاق توافقی به طلاق ای گفته می شود، که زن و مرد به دلایلی از قبیل مشکلات مالی و مشکلات خانوادگی با یکدیگر به ت

توسط ABESTANEWS در 3 بهمن 1400

طلاق توافقی به طلاق ای گفته می شود، که زن و مرد به دلایلی از قبیل مشکلات مالی و مشکلات خانوادگی با یکدیگر به تفاهم می رسند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند.  بنابراین زوجین بر سر مسائلی از قبیل پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت و سرپرستی فرزندان باید به توافق برسند.  اگر زوجین بتوانند به توافق برسند طلاق توافقی راحت و بدون دردسر صورت می گردد. اما اگر زوجین در رابطه با مطالب فوق  به تفاهم و توافق نرسند،  روند طلاق توافقی سخت و طولانی تر می شود، که پیامد هایی از قبیل به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی، درگیری و هزینه‌ طلاق توافقی را به دنبال دارد.

ما در این مقاله قصد داریم نکات را  در رابطه با طلاق توافقی  و هزینه طلاق توافقی برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه باشید

 چرا در برخی مواقع مدت زمان طلاق توافقی طولانی می شود؟!

  • زمانی که زوجین در رابطه با مسائل پرداخت نفقه، مهریه و حضانت فرزندان به تفاهم نرسند.

  • زوج یا زوجه راضی به طلاق نباشد.

  • زوج مهریه را عمدا پرداخت نکند.

  • زوج توانایی پرداخت مهریه و نفقه را نداشته باشد.

  • زوج یا زوجه برای آزار و اذیت طرف مقابل اختلال در روند پرونده ایجاد کنند.

گاهی ممکن است،  زن تمام مهریه  خود را در ازای طلاق توافقی ببخشد یا قسمتی از آن را طلب کند و همچنین ممکن است مهریه را تمام و کمال بخواهد،  که تحت هر شرایطی مردم موظف است. مهریه را بر اساس  درخواست زن، پرداخت کند‌.  اگر مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، باید به صورت اقساطی به پرداخت مهریه زوجه اقدام کند.

مدت زمان لازم برای طلاق توافقی

با توجه به قوانین و مقررات جدید که در آذرماه سال ۱۳۹۷ تصویب شد. اگر زوجین خواهان طلاق توافقی باشند، هر دو باید در سامانه تصمیم یا مداخله در طلاق ثبت نام کنند، و با ثبت مشخصات شناسنامه یکی از مراکز مشاوره و غربالگری را گزینش کنند.  پس از ثبت اطلاعات زوجین و شرح دلایل طلاق توسط مرکز غربالگری، زوجین به یکی  مراکز مشاوره معرفی می شوند. در جلسات مشاوره ممکن است،  مشکل زوجین حل شود و از طلاق منصرف شوند و اما  ممکن است جلسات مشاوره هیچ تاثیری نداشته و زوجین  همچنان برای طلاق توافقی پافشاری کنند.  جلسات مشاوره طی ۱ الی ۵ جلسه در ۴۵ روز انجام می شود. تعداد جلسات بر اساس شرایط زوجین و مرکز مشاوره تعیین می‌شود. اگر زوجین بعد از گذراندن جلسات مشاوره از طلاق منصرف نشوند و همچنان برای انجام طلاق پافشاری کنند،  گواهی عدم انصراف از طلاق از طرف مرکز مشاوره ثبت شده و ثبت دادخواست طلاق توافقی  به دفتر خدمات الکترونیک ارسال شده و به دادگاه خانواده ارجاع داده میشود.  زمانی که دادگاه بر اساس شواهد و مدارک، اظهارات زوجین و گواهی عدم انصراف از طلاق رای خود را صادر کرد، زوجین طی مدت ۳ ماه فرصت دارند در یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق و جاری شدن صیغه طلاق اقدام کنند.  توجه کنید که هیچ زن و شوهری این حق را ندارند،  بدون حکم دادگاه به دفتر طلاق مراجعه کرده و طلاق را ثبت کنند. همچنین هیچ  دفترخانه ای نمی تواند بدون حکم طلاق  از طرف دادگاه، صیغه طلاق را جاری کند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

  • عقد نامه و  یا رونوشت آن

  • شناسنامه و کارت ملی زوجین

  • گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی

  • گواهی بکارت

  • صورتجلسه  توافق زوجین

 دقت کنید در صورت  نبودن عقدنامه می توانید به دفتر ازدواج مربوطه مراجعه کرده و با ثبت شماره ای که در صفحه دوم شناسنامه نوشته شده،  رونوشت عقدنامه را از دفترخانه تحویل بگیرید و همچنین اگر زوج یا زوجه شماره ملی را دارا باشند، نیازی به داشتن کار ملی نیست. توافق نامه ای که برای طلاق توافقی ثبت و نوشته می شود،  تا زمانی دارای اعتبار حقوقی است، که طلاق ثبت شود، در غیر این صورت هیچ ارزش حقوقی و اعتباری ندارد. 

آیا این امکان وجود دارد بعد از طلاق توافقی  نام همسر و مهر طلاق از شناسنامه زوجین پاک شود؟!

اگر عدم نزدیکی و مقاربت زوجین اثبات شود، زن و مرد می‌تواند به دفتر ثبت احوال مراجعه کرده و شناسنامه خود را تعویض کنند. اگر نزدیکی صورت گرفته باشد،  زوجین فقط برای ثبت ازدواج بعدی می‌توانند شناسنامه خود را تعویض کنند.

در چه صورت انجام آزمایش بارداری برای طلاق توافقی الزامی میباشد؟!

اگر زوجین ادعا کنند که نزدیکی و  مقاربتی  صورت نگرفته،  دادگاه برای اثبات این ادعا، زوجه را برای معاینات عدم نزدیکی به پزشکی قانونی معرفی می‌کند. پزشکی قانونی طی  انجام معاینات پزشکی در صورت عدم نزدیکی گواهی بکارت زوجه را صادر می کند، که در این صورت نیازی به آزمایش بارداری نیست.  اگر زوجه بالای ۵۰ سال سن داشته باشد  بر اساس  یائسگی،  امکان بارداری وجود ندارد و نیازی به آزمایش بارداری نیست.  اما اگر  زوجه نه باکره باشد و نه یائسه شده باشد،  امکان بارداری وجود دارد و آزمایش بارداری برای ادامه روند پرونده الزامی است.  در صورتی که جواب آزمایش منفی باشد،  روند پرونده برای انجام طلاق توافقی طی می‌شود و  اما اگر جواب آزمایش مثبت باشد،  پرونده طلاق توافقی متوقف شده و طلاق توافقی صورت نمی گیرد. 

آنچه که باید در رابطه با حضانت فرزندان بدانیم

یکی از مسائل مهم در طلاق توافقی که زوجین باید در مورد آن به توافق برسند،  مسئله حضانت و سرپرستی است.  توجه کنید دختر و پسر تا سن  ۷ سالگی تحت حضانت و سرپرستی مادر هستند. اما بعد از ۷ سالگی دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی تحت حمایت و سرپرستی هستند.  زمانی که دختر به سن ۹ سالگی و پسر به سن ۱۵ سالگی برسد، شرایط سن حضانت برای آنها صدق نمی کند و خودشان حق انتخاب دارند.

آیا امکان طلاق توافقی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور میسر است؟!

اگر زوج یا زوجه یا هر دو،  در خارج از ایران زندگی کنند،  باید مراحلی را برای ثبت درخواست  طلاق توافقی پشت سر بگذارند.  اولین اقدامی که باید توسط زوجین صورت بگیرد این گونه است،  وکالت را به شخصی در ایران واگذار کنند.  سپس این وکالت توسط سفارت ایران بررسی می‌شود و به دست وکیل مورد نظر میرسد.  فردی که به عنوان وکیل گزینش می شود بعد از ارائه مدارک و شواهد و  متن توافقات، پرونده را به جریان می‌اندازد،  بدین صورت است که  طلاق توافقی توسط وکیل انجام میشود.

مزایای طلاق توافقی

 سریع اجرا شدن حکم طلاق

 کاهش استرس و اضطراب

 عدم حضور مکرر زن و مرد به دادگاه و جلوگیری از تلف شدن وقت

 جلوگیری از صدمات روحی و روانی

 جدا شدن در کمال احترام و امکان برگشت طرفین در آینده

مزیت حضور وکیل در پرونده های مربوط به طلاق توافقی

انجام گرفتن طلاق در مدت زمان ۳ الی ۷ روز کاری

عدم حضور زن و مرد در دادگاه

شرکت کردن وکیل در جلسات مشاوره به جای زوجین

سریع و خوب پیش رفتن پرونده

با توجه به مطالب فوق دریافتیم، طلاق توافقی زمانی آسان و بدون دردسر است،  که زوجین هر دو به توافق برساند.  همچنین شما می توانید برای بهتر پیش رفتن روند پرونده و رسیدن به نتیجه مطلوب، از بهترین وکیل طلاق توافقی کمک بگیرید.

آخرین مطالب