حضانت فرزندان مهمترین توافق در طلاق توافقی

طلاق توافقی در دنیای امروزی در مقایسه با طلاق همراه با شکایت بیشتر مورد استقبال زوجین قرار می گیرد. با توجه به

توسط ABESTANEWS در 10 اسفند 1400

طلاق توافقی در دنیای امروزی در مقایسه با طلاق همراه با شکایت بیشتر مورد استقبال زوجین قرار می گیرد. با توجه به صرف زمان کم و نیز پایین بودن هزینه طلاق توافقی، استفاده از این روش موجب می شود که خیلی سریع و بدون درد سر زن و شوهر از هم جدا شوند. اما برای این امر نیاز هست که با هم توافقاتی داشته باشند. 

آشنایی با مفهوم حضانت

این کلمه یعنی مراقبت از فرزند هم از نظر روحی و هم جسمی و نیز ارائه آموزش های لازم در راستای تعلیم و تربیت آن ها به واسطه اشخاص مرتبط که توسط قانون موظف به انجام این کار هستند. با توجه به قانون مراقبت و نگهداری از بچه ها عملا جزء حقوق و وظایف اصلی والدین شناخته می شود. در نتیجه موظف هستند این مسئولیت خطیر را به خوبی به سرانجام برسانند. در حالت عادی در یک زندگی پدر و مادر حضانت فرزندان را به عهده دارند.

چرا توافق بر سر حضانت فرزندان مهم است؟

زمانی که زوج دارای فرزند درخواست طلاق توافقی می دهند، به دو روش قادر به انجام طلاق هستند، یکی به صورت توافقی و دیگری بدون توافق و با مداخله قانون است. حال باید زوجین در خصوص برخی مسائل به توافق برسند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن از یکدیگر جدا شوند. یکی از این توافقات مهم حضانت بچه ها است که معمولا دو حالت دارد. یکی اینکه مرد می پذیرد حضانت کامل با زوجه باشد اما به شرط اینکه نفقه لازمه را پرداخت کند، روش دیگر نیز تا 7 سالگی باید حضانت فرزندان با مادر باشد، پس از آن با رسیدن بچه به سن قانونی خود تصمیم می گیرد که میخواهد با کدامیک از والدین خود زندگی کند.

در برخی مواقع نیز ممکن است زن در ازای بخشیدن برخی امتیازات، حضانت فرزندان را برای همیشه گرفته و نهایتا با یکدیگر برای زمان های ملاقات با والد دیگر به توافق برسند.

شروط حضانت فرزندان بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی

در حالت کلی قانون شرایط خاصی را برای حضانت فرزندان در زمان طلاق توافقی تعیین کرده است. اما این شرایط با توجه به نوع طلاق با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در کل توافقات صورت گرفته در خصوص حضانت فرزند دختر تا سن نه سالگی و حضانت فرزند پسر تا پانزده سالگی ثابت است. اما پس از آن امر حضانت ابطال شده و فرزندان از تکلف والدین خارج شده و خود قادر به تصمیم گیری و انتخاب یکی از دو والد را برای زندگی خواهد بود.

نکات مهم حضانت بعد از ارائه دادخواست طلاق توافقی

در صورتی که قانون حضانت را به مادر داده باشد، اگر مادر ازدواج کند، دیگر قادر به داشتن حضانت فرزند خود نیست، مگر اینکه توافقات لازم را با پدر بچه داشته باشد.

در قانون جدید حضانت فرزندان را تا سن 7 سالگی برای مادر تعیین کرده اند.

پس از انجام طلاق توافقی، دادگاه شرایط مناسب را برای فرزند انتخاب می کند.

جزئیاتی مانند مشخص کردن زمان و محل ملاقات و یا تعیین بازه زمانی دیدار، پس از طلاق توافقی، توسط والدین و به شکل توافقی تعیین می گردد.

شایان ذکر است که تا وقتی که کودک به 18 سالگی می رسد، پدر و یا اجداد پدری موظف به نگهداری از فرزند هستند.

هزینه طلاق توافقی از لحاظ حضانت فرزندان

به طور کلی چون در طلاق توافقی همه چیز با توافق صورت می گیرد، هزینه ها و مدت زمان اعمال طلاق و جاری شدن خطبه بسیار کم است. اما فراموش نکنید که یکی از مهم ترین توافقات لازم، حضانت فرزند است که باید با حساسیت خاصی در مورد آن تصمیم گیری شود. اما طلاق توافقی معمولا هزینه خاصی نداشته و زوجین می توانند به راحتی جدا شوند.

آخرین مطالب