ترموکوپل چیست؟ مجتمع فنی و آموزشی پالس تبریز

ترموکوپل از مرسوم ترین تجهیز جهت اندازه گیرهای الکتریکی دما در صنعت هستند. که مبنا پدیده اختلاف دما میان دو نق

توسط ABESTANEWS در 8 آذر 1401
ترموکوپل از مرسوم ترین تجهیز جهت اندازه گیرهای الکتریکی دما در صنعت هستند. که مبنا پدیده اختلاف دما میان دو نقطه را به ولتاژ تبدیل می کنند. اساسی تعداد دو یا این که اکثر سیم ترموکوپل هستند که در باطن یک غلاف فلزی عایق قرار دارند . این محصولات با انعطاف بالا میباشند و طول عمرشان هم مضاعف است. ترموکوپل دسته N از فلزهای Ni-Cr-Si به اسم تجاری نیکروسیل و Ni-Si-Mg به نام نیسیل Nisil ساخته می شود. حساسیت همین گونه از ترموکوپلها ، به اندازۀ ۳۰ µV/°C است و برخلاف تیپ تی ، معمولا در دماهای بالا استعمال می شود . دسته‌بندی نشده اگرچه در مواردی این قابلیت و امکان وجود دارااست که ترموکوپل ها سوای هر مدل عایقی به فعالیت مراحل اما در بخش اعظم کاربردهای صنعتی می بایست آنها را در برابر محفظه یا این که واسطه­ای که از ترمو کوپل به جهت اندازه­گیری دمای آن استعمال می­شودحفاظت کرد. در همین حالت اتصال از غلاف قطع می­شود در نتیجه این اتصال به جهت محیطهای خورنده و کاربردهایی حیاتی فشار بالا مطلوب است، در ضمن زمان پاسخ دهی در مقایسه با روشهای دیگر نصب فراوان طولانی است. محدوده کارایی دمایی آن فی مابین -۱۸۰°C تا +۱۳۵۰°C+و حساسیت آن تقریباً ۴۲µv/°c است و معمولا در دماهای بالا گزینه به کارگیری قرار می­گیرد. آبادیس از سال 1385 عمل خود را در راستا فن آوری دیتاها شروع کرد. دیکشنری آنلاین آبادیس از در آغاز تا به امروز تغییرات اکثری کرده و ویژگی های متفاوتی به آن بیشتر شده است. آبادیس افزونه ای کاربردی برای مرورگرهای فایرفاکس و کروم، اپلیکیشن موبایل و همینطور ربات تلگرام دیکشنری و ترجمه کننده طراحی کرده هست که میتوانید از لینک و پیوند های بالا دانلود کنید.

ترموکوپل نوع s، r و b

ترمو کوپل از از یکسری اساس سیم و گونه های فلزات ساخته شده می باشد که همین مبنا ها و فلزات اهمیت جوش به یکدیگر متصل شده اند. توجه داشته باشید که در این محصل اتصال دما، اندازه گیری می‌شود. محدوده ی دمایی آن در حدود 270- تا 1300 مرتبه ی سانتی گراد بوده و به همین ادله در دماهای بالا بخش اعظم گزینه به کار گیری قرار می گیرد. از دیگر خصوصیت های گونه N تحمل و مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون در دمای بالا می باشد. به عنوان مثال از بخش کوچکی از ای ان را در یک لوله ی حاوی سیال قرار دهیم به راحتی و سوای هیچ مشکلی دمای سیال اعصاب در لوله را ترازو گیری می نماید.
  • آبادیس افزونه ای کاربردی به جهت مرورگرهای فایرفاکس و کروم، اپلیکیشن موبایل و همینطور ربات تلگرام دیکشنری و ترجمه کننده طراحی کرده هست که میتوانید از پیوند های بالا دانلود کنید.
  • در حالی که این طریق ظریف ترین است، البته از لحاظ محاسباتی هم فشرده ترین است.
  • البته خوب تر میباشد که سر ترموکوپل در قسمت بوبین را بیرون کنید و بعد به سراغ سر دیگر که کنار مشعل است، بروید.
  • به برهان احتمال اکسید شدن آهن این ترموکوپل، در صنعت های قالب ریزی پلاستیک به کار گیری می‌شود.
دلیل سوم همین است، برخلاف بسیاری از روش‌ های دیگر اندازه‌گیری دما، ترموکوپل‌ها به رخ خودکار میباشند و نیازی به محرک خارجی ندارند. دستیابی به خطاهای سیستم کمتر از یک رتبه سانتیگراد (° C) ممکن میباشد مشقت بار باشد. ترموکوپل ها در علم و صنعت فراوان مورد به کارگیری قرار می گیرند.

انواع ترموکوپل ها :

همچنین این وسیله، مزیت‌های دیگری همچون ضدخوردگی، ضداسیدی و ضدانفجار دارااست و همین ویژگی‌ها سبب می‌گردد این وسیله در صنعت های مختلف، طرفدار داشته باشد. در صورتی که در بیش از یک مکان به زمین متصل شود، می اقتدار یک “حلقه زمین” اهمیت جریانی که از طرز ترموکوپل از یک زمین به زمین دیگر عبور می کند ایجاد کرد. این احتمالاً باعث ساخت میدان های الکترومغناطیسی می شود که می تواند باعث به مشکلات مربوط به تداخل فرکانس رادیویی شود که می تواند بر دقت ترازو گیری تأثیر بگذارد.

فیوز کاردی چیست ؟

شرایط محیطی از قبیل وجود حلال های شیمیایی و نفتی که تعیین کننده متاع ماده سازنده غلاف حافظ آن خواهند بود را ابلاغ کنید (مقاومت غلاف حفظ کننده در برابر خوردگی). ترموکوپل می تواند خرید المنت استخری حیاتی RTD وترمیستورها که آنها هم گونه های رایجی از حسگرها برای اندازه¬گیری دما هستند، مقایسه شود. براین اساس اعتنا به شرایط نصب ترازو دیگری به جهت تعیین ترموکوپل‌ها خواهد بود.

ترموکوپل چطور عمل میکند؟

همانطور که در بالا ابلاغ کردیم جفت گرمایی ابزاری برای ترازو گیری دما در گونه های فرآیندهای صنعتی می باشد که از دو فلز گوناگون ساخته می شود. همین دو فلز از یک طرف به نیز جوش داده می شوند و نقطه اتصال آنان جایی میباشد که دما اندازه گیری می شود. طبق اصلی قوانین Thermocouple ها می توانند رنج دمایی اخبار در بین المللی از ۲۷۰- تا ۲۳۱۵+ درجه سانتیگراد را اندازه گیری کنند. همینطور ابلاغ کردیم که دستگاه های سنجش حرارت از نظر رنج دمایی، مقاومت در برابر لرزش، مقاومت شیمیایی و … انواع گوناگونی دارند. از این دستگاه به جهت اندازه گیری دماهای بالا (مثلاً در کوره‌های پخت محصولات سرامیکی) به کارگیری می‌شود. ما در همین نوشته تلاش کردیم به رخ تمام به توضیح ابزار الکتریکی کاربردی به نام ترموکوپل بپردازیم. شما می‌توانید همین مقاله را به جهت آشنایان خود هم ارسال کرده و در نصیب دیدگاه‌ها نظرات و تجربیات خود را اهمیت ما و دیگران به اشتراک بگذارید. به جهت داده ها اکثر و بازدید آگهی‌های مربوط به ترموکوپل، کلیک کنید. حسگر جور E از ادغام فلزهای نیکل-کروم وکنستانتان ساخته می‌گردد و به طور کلی سیگنال قوی‌تر و درست‌تری دارد. مقطع دمایی سیم اهمیت منفی ۴۵۴ تا ۱۶۰۰ جايگاه فارنهایت و برهه زمانی دمایی سیم اکستنشن ۳۲ تا ۳۹۲ رتبه فارنهایت است.

از جمله مزایای آن می قدرت به موارد تحت اشاره نمود:

این سنسور می تواند انواع متفاوتی از سنسور های دما نظیر ترمیستور یا ADT7320 باشد. ترموکوپل های گونه K به جهت اتمسفرهای اکسید شونده مداوم یا این که خنثی پیشنهاد می خرید المنت استخری شوند و اکثر در دمای بالای ۵۳۸ سکو سانتی گراد [۱۰۰۰ سکو فارنهایت] به کار گیری می شوند. در صورت قرار گرفتن در معرض گوگرد در معرض ناکامی قرار می گیرند. در ادامه به طور مختصر درباره فرآیند Calibration، اهمیت شما دوستان عزیز سخن خوا‌هیم کرد. کابل جبران ساز ترموکوپل کابل های جبران ساز ترموکوپل از مواد ارزان تری نسبت به کابل های افزاینده طول ترموکوپل ساخته می شوند و در فاصله های طولانی خیس و در دمای محیطی حداکثر 80 جايگاه سانتی گراد آیتم به کار گیری قرار می گیرند. کابل های جبران ساز ترموکوپل در تایپ های متفاوتی ساخته می شوند و می بایست اهمیت تایپ ترموکوپل گزینه به کار گیری تطبیق داشته باشند. کابل جبران ساز ترموکوپل را اهمیت صحبت C نشان می دهند مانند کابل KCB یا این که KCA. یکی دیگر از اشکال سیم‌ ترموکوپل از نظر رخ کاربردی دسته آرمور دار این محصولات می‌باشد. محدوده دمائی آن در بین °270- سانتیگراد و °1300+ سانتیگراد است. حساسیت همین ترموکوپل، 30µV/°C هست و به طور معمول در دماهای بالا گزینه استعمال قرار می گیرد. همچنین تحمل این سنسور در برابر اکسید شدن در دماهای بالا فراوان مقاوم می‌باشد. می دانستید که یک عدد از اهمیت ترین مشخصه ها در دوران انتخاب و خرید سنسورهای Thermocouple، داشتن دیتاها در حوزه رنج دمایی یا دامنه دمایی همین تجهیزات است. سود ۱۸۰ میلیونی خریداران این خودرو؛ تحویل فوری ΜV/°C هست و غالبا در دماهای بالا مورد به کار گیری قرار می‌گیرد. ترموول‌ها قوی‌تر و محکم‌تر از کابل MI یا ترموکوپل غلاف‌دار هستند. ترموول‌ها به ویژه برای ترموکوپل‌هایی طراحی شده‌اند که از قبل اهمیت غلاف فولاد ضد زنگ هستند. بهترین محافظت در حالتی به وجود می‌آید که پودر حفظ MgO، غلاف فولادی و مانع ترموول در کنار یکدیگر به کار گیری شوند. در سال ۱۸۲۱، توماس یوهان سیبک، فیزیکدان آلمانی، معنی فلزات متفاوت را وقتی که به یکدیگر متصل می‌شوند، بررسی کرد. او کشف کرد که تغییرات دما سبب تولید یک میدان مغناطیسی شده است. از آنجا، عرصه مغناطیسی به تیتر گزیده از جریان ترموالکتریک کشف شد. ولتاژ ایجاد شده از دو گونه سیم به جهت میزان گیری دما از خیلی بسیار به زیر به کار گیری می‌شود. اين جريان توسط پتانسيومتري که بين منبع تغذيه (يک باطري) و لامپ قرار داده شده در دست گرفتن ميگردد. دامنه آم متر از 900F براي دماي 500 رتبه سانتي گراد تا 3000F براي دماي 1600 مرتبه سانتي گراد متغيير است. اين مدل دماسنج يکي از رايج ترين انواع دماسنجهاي آیتم استعمال در صنعت و غيره مي باشد. عمدتا اين جور دماسنج را بعنوان دماسنجهاي جيوه اي يا الکلي مي شناسيم.

زمان پاسخدهی Thermocouple صنعتی چیست؟

به طور کلی جفت های گرمایی از نظر مقدار هزینه نهایی، میزان استقامت و پایداری در محیط های صنعتی، شتاب میزان گیری و همچنین محدوده دمایی که می قدرت میزان گیری کرد، خوب تر از RTD ها هستند. بها عمده آن ها به خصوص دماسنج های Base Metal، ارزانتر از RTD ها هستند. علاوه بر این، به دسته ای طراحی شده اند که دوام بیشتری داشته و به برهان طراحی یکسان به تغییرات دما سریعتر جواب دهند. اهمیت همین حال، نقطه فروش مهم ترموکوپل ها محدوده دمای قابل میزان گیری آنهاست. بخش اعظم RTD ها به حداکثر دمای 1000 مرتبه فارنهایت محدود می شوند.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن