برای طلاق از طرف مرد چه اقداماتی لازم است؟

طلاق در لغت به معنای ترک کردن و رها کردن است، زن و مرد ممکن است بعد از ازدواج با مشکلاتی رو به رو شوند و توانا

توسط ABESTANEWS در 3 بهمن 1400

طلاق در لغت به معنای ترک کردن و رها کردن است، زن و مرد ممکن است بعد از ازدواج با مشکلاتی رو به رو شوند و توانایی حل کردن آن را نداشته و به این نتیجه برسند ادامه زندگی مشترک برای آن‌ها مقدور نیست.

بنابراین طلاق برای پایان دادن به زندگی مشترک پیش بینی شده است. هر ازدواجی ممکن است به دلیل مواجه شدن با مشکلاتی  با ناسازگاری رو به رو شود و زوجین بخواهند به دلیل این مشکلات به طلاق روی آورند.

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده آن عبارت است از طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی.

و همچنین طلاق بر اساس امکان رجوع آن به دو دسته طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می‌شود.

همان طور که می‌دانید طلاق یکی از حقوق زوج است، اما در شرایطی زن نیز می‌تواند تقاضای طلاق نماید و یا این که زن و مرد می‌توانند به توافق رسیده و درخواست طلاق توافقی داشته باشند.

زوجین باید برای اجرای طلاق باید مراحل مشخصی را طی نمایند و در نهایت قاضی دادگاه است که تصمیم می‌گیرد که این دو می‌توانند به زندگی مشترک ادامه دهند یا خیر.

همان طور که اشاره کردیم طلاق از طرف درخواست کننده شامل طلاق از طرف مرد، زن و طلاق و توافقی است که در ادامه شرایط هر یک را بررسی می‌کنیم.

درخواست طلاق از طرف زوج

مرد برای این که همسر خود را طلاق دهد باید مراحلی را طی کند. در قانون سابق طلاق یکی از حقوق مرد بود و مرد هر زمانی می‌توانست همسر خود را طلاق دهد اما در قانون جدید برای این امر مراحل و شرایطی پیش بینی شده است.

در ماده 1133 قانون مدنی نیز به این موضوع اشاره شده است که زوج با رعایت شرایط گفته شده می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و همسر خود را طلاق دهد.

زوج برای طلاق دادن همسرش باید گواهی عدم سازش را از دادگاه درخواست کند، اگر دادگاه تشخیص دهد که ادامه زندگی مشترک برای زوج امکان پذیر نیست گواهی عدم سازش را برای وی صادر می‌کند.

تا زمانی که این گواهی به او داده شود مرد باید در جلسات داوری و مشاوره شرکت نموده و حقوق مالی زن از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و سایر حقوق را پرداخت کند.

علاوه بر این حقوق اگر مرد هنگام عقد شرط تنصیف دارایی را قبول و امضا کرده باشد، باید نصف تمام اموالی که در دوران زندگی زناشویی به دست آورده یا معادل آن را به زن بپردازد.

طلاق از طرف زن

برای این که زن بتواند تقاضای طلاق کند دو روش وجود دارد، اول این که زن حق طلاق داشته باشد یا به اصطلاح وکالت در طلاق داشته باشد. و روش دوم این است که به خاطر داشتن شرایط عسر و حرج و موارد دیگر از دادگاه حکم طلاق دریافت کند. 

در روش اول زوج می‌تواند به همسر خود وکالت دهد که از او طلاق بگیرد. البته این موضوع به این معنا نیست که زن هر زمان بخواهد می‌تواند طلاق بگیرد بلکه باید تمام مراحل مشخص شده را پشت سر بگذارد.

تقاضای طلاق با داشتن عسر و حرج و موارد دیگر بدین معناست که در قانون اینگونه پیش بینی شده است اگر مرد نفقه همسرش را پرداخت نکند، و یا بیش از چهار سال غایب باشد و یا این که عسر و حرج وجود داشته باشد به گونه ای که ادامه زندگی مشترک برای زن غیر قابل تحمل باشد، زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین با هم به توافق می‌رسند که زندگی مشترک خود را ادامه ندهند و از یکدیگر جدا شوند. در این طلاق باید زوجین مراحل مشخص شده را طی نمایند و از دادگاه تقاضای گواهی عدم سازش کنند.

انواع دیگر طلاق 

اگر درخواست طلاق از طرف زوج باشد و دادگاه رای خود را صادر کند و آن ثبت شود در صورتی که زوجه یائسه و یا باکره نباشد و طلاق آن ها بعد از سه بار ازدواج نباشد طلاق رجعی نام دارد به این معنی که مرد در ایام عده که معمولا سه ماه است می‌تواند به زن رجوع کرده و طلاق باطل می‌شود.

اما اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد و زن باکره و یا یائسه باشد این طلاق بائن است و مرد نمی‌تواند رجوع کند.

اگر زن تقاضای طلاق کرده باشد و در مقابل جدا شدن چیزی را به مرد ببخشد چه خود مرد قبول کرده باشد و چه دادگاه از طرف او قبول کند این طلاق،  طلاق خلعی بائن است.

خلع در لغت به معنای بخشیدن است، به این معنا که زن مالی را مانند بخشی از مهریه را در قبال طلاق به مرد ببخشد که به آن طلاق خلع می‌گویند.

مدت زمان درخواست  طلاق از طرف مرد

با توجه به این که درخواست طلاق دارای مراحل و شرایطی است بنابراین مدت زمان آن به موارد مختلفی بستگی دارد.

به طور کلی مواردی مانند نوبت دهی دادگاه، تعداد دفعات جلسات دادگاه و مشاوره، اعتراض به رای دادگاه، ابلاغیه، ثبت طلاق و سایر موارد باعث می‌شود تا طلاق چندین ماه طول بکشد.

چگونگی ثبت درخواست طلاق از طرف مرد با استفاده از خدمات حقوقی

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن