افزودنی های بتن

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران افزودنی های بتن ترکیباتی هستند که با هدف بهبود خواص بتن های سیمانی در زمان اختلا

توسط ABESTANEWS در 16 تیر 1400

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران

افزودنی های بتن ترکیباتی هستند که با هدف بهبود خواص بتن های سیمانی در زمان اختلاط به ترکیب مخلوط اضافه می شوند . بتن سیمانی مورد استفاده در ساختمان سازی به طور معمول از آب سیمان و سنگدانه تشکیل شده است . سیمان در ترکیب با آب خمیر چسبنده ای با خاصیت سخت شوندگی تشکیل میدهد و موجب می شود که سنگدانه ها ( شن و ماسه ) به هم بچسبند و در نهایت پس از طی شدن زمان گیرش ( سخت شدن ) یک جسم یکپارچه  از سنگدانه و خمیر سیمان خشک شده به دست می آید که آنرا بتن مینامیم .

افزودنی های بتن ، بسته به نوع و کاربردشان مینوانند خواص بتن را به نفع نیاز بهره بردار و اجرا کننده تغییر بدهند . برای مثال در مواقعی که فاصله حمل بتن از محل تولید تا محل اجرا زیاد باشد و بالا بودن مدت زمان حمل باعث آغاز واکنش گیرش سیمان قبل از رسیدن به محل بتن ریزی بشود ، میتوان از افزودنی های دیر گیر کننده استفاده کرد و به این ترتیب زمان گیرش ( سخت شدن ) سیمان را به تعویق انداخت . به همین ترتیب ، افزودنی های زودگیر کننده ، موجب تسریع در روند گیرش سیمان میشوند .

 

افزودنی های روان ساز بتن ، موجب افزایش کارایی و روانی بتن میشوند . افزودنی های حباب ساز ، موجب ایجاد حباب های ریز هوا در بتن می شوند . افزودنی های حاوی پوزولانها با توجه به دانه بندی بسیار ریز پوزولانها موجب پر شدن فضای بین سنگدانه ها شده و ضمن افزایش تراکم بتن ، مقدار مصرف سیمان را کاهش میدهند . افزودنی های آب بند کننده موجب افزایش مقاومت بتن در مقابل نفوذ آب میشوند .

استفاده از افزودنیهای بتن در کنار محاسن بی شمار ، در بر دارنده یک خطر بالقوه است . استفاده همزمان یا زیاد از حد از مواد افزودنی میتواند موجب به تعویق افتادن گیرش برای زمان بسیار طولانی و یا وارد آمدن آسیب بسیار جدی به بتن بشود . لذا در استفاده از افزودنی های بتن ، ضمن بهره بردن از استاد کار ماهرو با سابقه که آشنا به نحوه اختلاط هر افزودنی با بتن باشد ، باید از تولید کننده در مورد پایه شیمیایی افزودنی و موارد منع مصرف اطلاعات کامل دریافت گردد .

میزان مصرف افزودنی های بتن

به طور معمول حداکثر میزان مصرف مواد افزودنی در بتن 5 درصد وزن سیمان و حداقل میزان مصرف تحت شرایط آزمایشگاهی 0.2درصد وزن سیمان تعریف میگردد . و برای اختلاط بیشتر یا کمتر از حدود تعیین شده ، لازم است که آزمایشگاه پروژه از واحد کنترل کیفیت مجموعه تولید کننده مشاوره دریافت کنند .

طریقه استفاده افزودنی بتن

به طور کلی توصیه اکید ما به تمام استفاده کنندگان از محصولات افزودنی بتن انجام آزمایش های کارگاهی جهت تعیین مقدار دقیق افزودنی در طرح اختلاط بتن است . زیرا مقادیر توصیه شده توسط تولید کنندگان در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده و همچنین پراکندگی اقلیم و سازند های زمین شناسی ، موجب تفاوت های بسیار در سنگدانه های مصرفی و آب ، در گستره کشور ما میگردد . که این امر در کنار اختلاف کیفیت محصول کارخانجات تولید سیمان ، دمای هوا در فصول مختلف  و اقلیم های گوناگون و حتی کیفیت ماشین آلات ساخت ، حمل و پمپاژ بتن  ، میتواند منجر به بروز تفاوتهایی در میزان اثر بخشی افزودنی ها بتن گردد . از این رو لازم است هر پروژه خریداری کننده محصولات افزودنی بتن بصورت جداگانه میزان دقیق استفاده از افزودنی در طرح اختلاط خود را  با یقین و دقت از طریق ساخت نمونه های بتنی به دست آورد .

انبار داری افزودنی های بتن

افزودنی های بتن مانند کلیه مواد شیمیایی نسبت به شرایط نگهداری حساس هستند و نگهداری این محصولات در شرایط نامناسب میتواند موجب تغییر شکل فیزیکی ، کاهش یا از بین بردن اثر بخشی و یا حتی فساد افزودنی های بتن گردد . البته باید شرایط نگهداری  هر ماده افزودنی مستقلا از برگ مشخصات فنی کارخانه تولید کننده آن استخراج گردد ، اما به طور کلی این محصولات باید در محلی خشک ، به دور از تابش مستقیم آفتاب ، به دور از یح زدگی و در دمای زیر 35 درجه سانتیگرد نگهداری شوند . همچنین انباشت عمودی نا متناسب ظروف حاوی افزودنی بتن به دلیل احتمال ایجاد ترک یا شکستگی در ظروف زیرین موجب آسیب دیدن ظروف و مواد درون آن خواهد شد . در مورد افزودنی هایی که بصورت پودر های جامد استفاده میشوند باید از قرار گرفتن کیسه ها تحت فشار اجتناب گردد . همچنین از آنجا که ترکیبات شیمیایی در معرض هوا ضمن تبادل رطوبت دچار اکسیداسیون میشوند ، به جد توصیه میشود محصولات در ظروف اولیه کارخانه تولید کننده نگهداری شده و در صورت آسیب دیدن بسته بندی ، پس از حصول اطمینان از سلامت محتویات ، ضمن انتقال به ظرف خشک و تمییز ، در اسرغ وقت مصرف گردند .

کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، افتخار دارد که در قالب شرکت های رایحه بتن سبز و ژرف تابان مهر ، همراه مطمئن صنعتگران شریف و کوشندگان راه آبادانی ایران عزیز است .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن